HAY har gjort det! med IKEA #ypperlig

0
Ypperlig.Wallstorage.Ikea.Hay.Verycamilla.se

Danska möbelproducenten HAY har gjort det, nu med Ikea och snart är de ännu mer kända för den breda publiken. I dag lanserades kollektionen YPPERLIG som består av cirka 30 delar av Rolf Hay på Artipelag. Den fina och tillgängliga möbelkollektionen  ligger just i deras linje med att göra god design tillgänglig. Jag har träffat Mette Hay flera gånger och jag gjorde en intervju med henne 2015, som publicerades i NK Stil och senare i RUM Design.

 

RolfHay. Ikea.Haymobelproducent.Ypperlig.verycamilla.se

Hay.gjortIkea.Ypperlig.Traytable.Verycamilla.seOch hur var Ypperlig? Läs och se mer i Trendstefans recension här!

Här är valda delar ur intervjun med Mette Hay 2015

Mette Hay.Milano2016.Verycamilla.se

Litar på magkänslan intuition, känsla och passion

Mette Hay är entreprenören som har vuxit upp med klassisk dansk design till frukost, lunch och middag driver i dag det framgångsrika inredningsföretaget HAY, som bär hennes och makens namn. Tillsammans har skapat något nytt helt nytt. Fast utan den danska designhistorien hade det inte gått att genomföra.

 

 

När jag träffade Mette Hay hade hon nyligen kommit hem från Japan där de har öppnat en Mini Market, som är en del av Hays sortiment med en mängd små accessoarer inspirerad av all världens marknader, allt ifrån iPad fodral till glasburkar, pennor, handdukar och skrivböcker.

 

—Det är så underbart att se hur våra produkter är så omtyckta på andra sidan jorden och det krävs ingen förklaring, japanerna tar dem till sig, det är likadant i Sverige, säger Mette lyckligt och ödmjukt. Designen talar genom alla språkbarriärer.

 Mette och äkta maken Rolf Hay har fyllt ett tomrum inom design- och möbelvärlden, som har gjort avtryck i branschen. Alla, såväl arkitekter som inreder kontor och offentliga miljöer, medelålders och yngre designintresserade pratar och gillar det ständigt överraskande designföretaget som har tagit dansk design till nya höjder.

Mette och Rolf träffades hos Gubi, där de arbetade bägge två. Ett familjeföretag som representerade bland andra det italienska klassiska designföretaget Cappellini. De fick lära känna många designälskare, några som absolut ville, men inte kunde köpa möbler från Cappellini, B & B Italia, eller Minotti. Mette förklarar att det är svårt att sätta ord på det som var startpunkten för deras egna företag. De märkte att det fanns ett glapp i möbelbranschen och de ville utmana designvärlden och Cappellini, säger hon lite försiktigt. Men att ta reda på de faktiska kostnaderna och producera och sälja designermöbler till lägre, inte billiga, priser tillsammans med personer som de ser upp till. Mette var 24 år när hon kom in i företaget, som Rolf hade startat året innan tillsammans med partnern Troels Holch Povlsen. Det var passionen till design och kärleken som drev dem framåt. Ett år senare födde Mette deras dotter. De verkar inte som om de hade planerat så mycket, alla nya situationer verkar de ha tagit med ro- inte efter regelboken.

—När man är ung tänker man inte så mycket, man bara kör på och gör, påstår hon. Vi köpte hellre ett nytt verktyg för att göra en stol, än en ny bil, säger hon och ler.

Självlärda och passionerade, med öga för form, har de utvecklats tillsammans med sin partner affärsmannen Troels Holch Povlsen, som kom att bli mer än en Investor, en god vän, rådgivare och en krävande beställare. Troels kan det mesta inom handel och modebranschen och drev under många år modeföretaget Bestseller med flera olika butikskedjor. Han ville starta ett inredningsföretag för att inreda sina butiker Vero Moda, Jack & Jones, runt om i välden.

De första fem åren tillbringade de med att skapa kontor och butiksinredningar för Troels och den första beställningen var stolar till ett mötesrum på Bestseller. De ritade galgar, skyltdockor och shoppingkassar. De internationella kontakterna skapade så småningom en plattform för deras eget varumärke och gav dem möjligheten att kunna öppna egna kontor i Asien. Nu har de partners i Australien, kontor i Beijing, Hong Kong och Shanghai.

Designprocessen är medfödd

Mettes bakgrund som dotter till möbelhandlare, där hon spenderat eftermiddagar och skollov i föräldrarnas butik och på mässresor är basen för hennes skolning, och som har givit hennes känsla för vad som fungerar.

— Vi har lyckats att omdefiniera det danska kulturarvet, är det många som tycker. Vi hade under mer än femtio år ett arv efter Arne Jacobsen som var lite tungt att bära för många formgivare, men utan det arvet hade vi aldrig lycktas. När vi kommer till Japan till exempel har vi liknande designspråk och koder. Vi har lyckats att göra bra design tillgänglig för flera och den lägre prislappen är en del av vår affärsidé.

 

Mette står för accessoarerna som hon började arbeta med 2006 och precis som med alla nya stora steg de har gjort inom företaget, har det varit hårt arbete och många sömnlösa nätter. Tillsammans med sina medarbetare och med en stor portion självsäkerhet och tillit till sin magkänsla har det gått bra. Både egen design och handplockade produkter. Det visade sig vara helt rätt i tiden och nu har många inredningsföretag följt deras exempel med inredningsaccessoarer. Rolf skapar möblerna tillsammans med både in house och externa designers. Tidigare gjorde de allt tillsammans. Det var på deras affärspartner och väns inrådan, att om de skulle orka jobba ihop hela livet, var det bra om de kan splittra på sig lite. Så Mette reste till Indien och besökte fabriker och leverantörer. Hon kände att hon hade tunga förväntningar på sig att komma hem med något till den nya butiken på Ströget. Med sig hade hon det kom att bli de första storsäljande accessoarerna, mattan Pinocchio och kudden Dot. — För varje resa tänker man lite annorlunda, utanför ramarna och blir en annan person ett tag, berättar Mette, det blir något annat när man får vara bortkopplad. Jag skulle aldrig kunna komma hem och behöva övertyga en chef och sen ännu en chef över den, för att få igenom mina produkter och val, jag bara vet när det är rätt, jag litar på min intuition. Det är nog det som är en av nycklarna till framgången, det är korta beslutskedjor. En gång köpte hon med sig rena souvenirer från en av sina resor, det var ansiktsmasker målade i starka färger. Trettio stycken hade hon med sig och de såldes slut på en lördagseftermiddag, berättar hon. Det är så härligt att få följa sin magkänsla och det är klart att vi har arbetat hårt, och vi måste ju ha lönsamhet. Mette har en väldigt speciell känsla och passion för färg, som hon delar med sina designers.

—Vi gör ju mycket in house med våra egna designers och tillsammans med externa formgivare. Just nu tycker jag att vi har samarbeten med de absolut bästa designerna som finns. Hon nämner Inga Sempé, Ronan och Erwan Bouroullec. De kommer till mig med förslag och vi har inga långa kontrakt, en del gör vi en produkt med, somliga gör vi fler. Som det holländska paret Scholten & Baijings, har vi vuxit parallellt med och finns lite varandras blodomlopp. De har ett väldigt speciellt färg-, eller kulörspråk som jag älskar. Det blev något av en överraskning för en del år sedan då vi lanserade kökshanddukar och lakan med dem, vi gjorde ju mest möbler på den tiden. Likaså det svenska paret Clara von Zweigbergk and Shane Schneck, som gör produkter med härliga oväntade färgkombinationer, butikskoncept och mycket av den grafiska formen för Hay.

 

Framtiden och framtidens sätt att handla är så spännande, tycker hon. Ungdomarnas sätt att shoppa och lägga ihop olika saker till en personlig mix, är fascinerande, de vet exakt vad de vill ha, plockar lite på olika ställen. Mina morföräldrar köpte alla sina möbler i en lokal möbelaffär, en serie som de hade hela livet. Vi har så mycket att utforska och jag ser hela tiden nya möjligheter till utveckling. Jag känner att vi just bara har börjat vårt äventyr med Hay.

Text och bild:Camilla Julner

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

16 − 1 =