The Lobby – nytt butikskoncept i Stockholm

0

Idag öppnar en ny shoppingdestination i Stockholm. Mitt i city på Regeringsgatan, mittemot MOOD, har nu The Lobby öppnat med sina nya koncept. AMF är en intressant fastighetsägare så jag åkte dit för att titta och tycka.

Stockholm har flera tillfällen haft större butikskoncept där man visar innovativt och spännande mode, med inslag av annan lifestyle. Någon kanske kommer ihåg c/o Stockholm som låg på Götgatan. Någon kanske kommer ihåg satsningen ODD Projects på PUB, när det fortfarande var ett varuhus. Det som är intressant den här gången är att avsändaren på The Lobby är tunga fastighetsägaren AMF. Tidigare var det alltså framför allt unga entreprenörer som själva drog ihop projekten – nu är det en stor drake.

Inredningsmässigt så har man valt att arbeta med byrån Bas. De har gjort en lösning som känns gammal redan när det öppnar. Det är en industriell lösning som förmodligen ska kännas lite ”underground”. Jag ska vara tydlig. Jag är lite besviken på utseendet.

Vi ser lastpallar och industrigolv.

Billiga metallkonstruktioner för exponering.

Allt det här har gjorts förr. Inget är nytt. Jag som reser över hela världen och tittar på butikskoncept kan tycka att en aktör som Urban Outfitters nästan gör det roligare. Det enda som skulle vara ÄNNU mer förutsägbart är att ha med en gigantisk växtvägg. Alla har det. Kanske kommer hit också.

AMF trycker själva på en del nyheter. Det som är absolut mest intressant är själva affärsmodellen. Äntligen vågar en fastighetsägare ta den diskussionen. Det handlar om att man inte längre hyr en lokal på kvadratmeter utan tar betalt efter andra saker, som till exempel service. Detta nytänk kring affärsmodellen är framgångsfaktorn för stora kontorsjättar som WeWork. Jag tror att detta är superviktigt.

Som jämförelse. En klassiskt galleria som t.ex. Fältöversten har en centrumledare som ser till att allt funkar i ett köpcentrum. The Lobby har enligt egna uppgifter sju personer. De här sju personerna ska alltså jobba med varumärkena som är här. Det kan handla om att personen på The Lobby gör en VR- eller AR-aktivitet för det lilla modemärket. Modemärket får då så klart betala för detta, men har kanske råd nu när hyran är satt på ett annat sätt.

The Lobby har lyssnat på alla de så kallade buzzwords som finns i retailvärlden just nu. Det handlar om aktivering och kurering. Och tjänster. Tjänster kan innebära att man bokar tid med en stylist eller makeupartist. Kurering innebär att man vill samarbeta med tidningar som ska göra ett urval på en speciell yta. Först ut är relativt nystartade tidningen Scandinavian Man som valt ut märken som Asket och Norwegian Rain. Scandinavian Man ska ha den här ytan i två månader.

Det finns såååååå många frågor kring detta. Vem betalar? Vem tjänar pengar? Vem arbetar gratis? Och varför väljer man att arbeta med tidningar? Jo, man vill komma åt deras annonsörer – detta berättades på pressträffen.

Men det finns fortfarande såååååå många frågor. Varför samarbeta med tidningar? När man avverkat de uppenbara (Scandinavian Man, Plaza Kvinna, Elle, etc, etc) – ska man arbeta med Allt om Trädgård? Och hur fungerar urvalet. Jag fattar att Scandinavian Man har valt de varumärken som står i deras område – men i övrigt? Finns det någon Advisory Board, på tal om buzzwords?

Och på tal om att sparka in öppna dörrar – var är maten? Den som har lite koll på trender vet att köpcentran idag måste ha bra mat för att locka folk. Varför inte här? Man kommer få en cavabar, men det är inte samma sak som t.ex. Bouquerian i Mood. Eller andra innovativa koncept. Var är blomsterbutiken?

Det The Lobby också vill göra är att satsa på ny teknik. Jag är skeptisk. Man säger saker som att ”vi kommer kunna streama en modevisning i AR i våra skyltfönster”. Jaha… Man kanske kommer göra betalningsstationer för man betalar med ansiktsigenkänning (som vi redan läst om i Japan). Jaha…

Men det är fest. Vi ska inte vara alltför hetsiga kring detta med nytänkande. Jag tycker fortfarande att det här projektet är ett av de mest intressanta på grund av att man har pengar i ryggen. Jag kommer följa det här projektet med nyfikenhet. Och jag säger det igen. Allt ser ut som att det är designat på 90-talet, men det som är intressant är att man fått en av de stora fastighetsdrakarna att dansa.

 

  

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

18 + 3 =