Sveriges nya designmuseum

0

Igår var det smygöppning på Sveriges nya designmuseum med det klockrena namnet Möbeldesignmuseum. Jag var så klart där och tittade.

Utan något större buller och brak så har alltså makarna Kersti Sandin och Lars Bülow öppnat ett designmuseum. Eller öppnat och öppnat. Det öppnar på allvar i februari under designveckan, men några av oss fick varmkorv och skumpa i plastglas för att titta på projektet. I ett gammal, övergivet magasin i Frihamnen ligger man. Var ska man börja? Jag älskar det här projektet. Jag älskar initiativet. Tänk att två krafter på egen hand dragit igång något utan alla stora organisationer och mellanhänder. Med min erfarenhet och bakgrund så tänker ”shit vad detta måste kosta pengar”. Tänk att de gjort det här. Helt fantastiskt. Jag vill ge det här projektet all min kärlet, alla mina pengar och all den tid jag inte har. Sverige behöver ett projekt som detta. Men det dyker upp lite frågor i bakhuvudet. Museum? Vad förpliktigar till ett sånt namn? Det är inga ”bröderna Broman” som startat en museum på samma sätt som Fotografiska. Det är inga neonskyltar utanför, ingen fancy-restaurang… Jag kan undra var ambitionerna ligger. Det får säkert tiden utvisa. Jag vill igen understryka att jag vill stötta det här så mycket jag bara orkar. Tänk att två individer gjort detta. Med egna pengar. möbeldesignmuseum Lars Bülow och Kersti Sandin. Två personer med massor av erfarenheter i design- och möbelvärlden. När jag pratar med dem så menar de att de gör detta för Designsverige. Det är som en gåva. Nu är det upp till oss att förvalta det. möbeldesignmuseum Museet är uppdelat i tre delar. En del består framför allt av en kronologisk historia med möbler, en del ska vara mer utställningsorienterad och slutligen en del som handlar om Sandin Bülows egna designhistoria. möbeldesignmuseum En lätt kritik från min sida blir att den kronologiska samlingen är lite väl ”arkiv”-orienterad. Det är svårt att se, titta och analysera. Det är också kanske saker som fylls på inför riktiga lanseringen men man vill ju utbildas lite, lära sig lite mer. Varför är t.ex. plasten ett spännande material i tiden efter världskrigen? Och så klart urvalet. Det kommer säkert sparkas in en och annan dörr kring urvalet som är väldigt konventionellt. Möblerna är köpta på auktionssajter och det märks lite. Jag tänker på t.ex. Nationalmuseums utställning med kvinnlig pionjärer… De finns inte här. möbeldesignmuseum möbeldesignmuseum Det kan lite lite svårt att få en överblick bland alla hyllor och möbler. Möbelutställningen börjar nån stans vid pinnstolen och slutar med Mats Theselius senaste verk. Jag nämnde i texten ovan att Sandin Bülow har en permanent del med egen design. Det stör mig inte alls. Tvärtom. De har varit viktiga på den svenska designscenen. Kul. För mig blir så klart den roligaste delen, området med tillfälliga utställningar. Nu har man gjort en tillfällig, ganska enkel utställning där man låter objekt ”tala” med varandra från olika årtionden. Som här, rumsavdelaren av Aalto och den av Front Design.    Malmstensstudenter som inspirerats av Frank Gehry. Eller bara pinn-ryggar. Här fick jag verkligen lära mig något. Se hur Eileen Gray inspirerar Gunilla Allard. Ja, vad ska man tycka avslutningsvis? Som jag skrev inledande – jag kommer älska det här projektet oavsett. Jag älskar att man fått till det här. Tänk vad Fotografiska gjort för fotokonsten. Man kan säga vad man vill om Fotografiska, men det är tack vare deras kraft och initiativ som det idag har en självklart plats på konstscenen. Och jag hoppas att detta kan blir en motsvarande kraft. Snart öppnar Nationalmuseum och ArkDes har ett spännande, digert program. Kanske blir Stockholm äntligen en designstad. Men jag fattar att det kommer skrivas en hel del om utbudet, frågor om vem som är avsändare och undran om man egentligen är ett riktigt museum eller inte. Kanske är det saker som kommer klaras ut innan öppningen i februari. Oavsett så tänker jag fortsätta heja på Möbeldesignmuseum. De behövs.

Stora Trenddagen

1

Idag släpps biljetterna för sjunde omgången av Stora Trenddagen. Ny plats, nya saker som händer på scen och så klart nya trender.

2011 genomförde jag för första gången det här med att göra en trenddag. Jag hade tänkt och funderat. Som trendspanare blir jag ofta tillfrågad om att hålla föreläsningar och leda workshops, men allt blir ofta lite slutet. Stora Trenddagen är medvetet öppet för alla. Min mamma skulle kunna besöka. Men annars är det så klart framför allt branschen som är här. Vi har hållit till på två ställen. Under de tre första åren hängde vi på Clarion Sign. Perfekt med stor sal. Och utanför föreläsningssalen började vi bygga utställningar. Efter tre år fortsatte vi och etablerade oss på Klara Strand. Mindre föreläsningssal men större yta för utställningar. Och nu är det dags för tre nya år och nya äventyr. Jag har bytt team och hänger nu med Robert Nehme som tvingar mig att hitta på nya saker. Vi ska bland annat göra filmer… Och så händer det lite överraskningar på scen som vi inte gjort tidigare. Jag har faktiskt inga bilder kvar från första året jag genomförde Stora Trenddagen. Detta är äldsta bilden jag kan hitta. Fem trender på powerpoint. Och så har det nog alltid varit. Första installationen. Så litet… Ett bord med några grejer på… 2014. Lite tuff kanske. Jag hittar mina anteckningar från 2013 och då talar vi om Formbart (fokus på former istället för mönster), Blue Lagoon (är det nån som kommer ihåg alla flamingos?), Urban Farming och den vita trenden Salig. 2014 talade vi om saker som Forest 2.0 och Talisman. Och så här såg det ut vid installationen. Urban Farming Clarion Sign hade en fantastisk föreläsningssal men lite svårt med utställningsytan. Mingel schmingel 2015-2017 var vi alltså på Klara Strand och skalade upp på utställningarna. Här från 2015 som är en sorts shaker. Sommar med Picasso också från 2015. Den marina trenden – Marint Naivt (också 2015) Pressbilderna från 2016 års Santa Fe-trend Den futuristiska Astro-trenden. Hedonismen. Klara Strand erbjöd en fantastisk och intim lokal. Men den rymde bara 125 platser så när efterfrågan ökade så blev jag tvungen att skala upp till fem sittningar. När vi började på Clarion Sign så hade vi kanske 300 personer som kom. 2017 var vi över 500 personer. 2017 Kelim Kinship Old is the new Black från 2017 Superhero från 2017 Och nu kör vi i 180 med Stora Trenddagen 2018. Robert är projektledare och ska se till att jag utvecklas och gör bättre, mer spännande och framför allt mer utmanande. Stora Trenddagen Så vi gör faktiskt lite filmer… Stora Trenddagen Stora Trenddagen Men det blir så klart en ”vanlig” föreläsning också. Och ny plats. Superspännande och läskigt. Vi ska vara på Vasateatern. Stor lokal. 16 januari. Mer info och biljetter finns här.

Årets jultrender 2017

1

Snart dags att plocka fram julgrejerna. Äntligen. Men vilka är årets hetaste jultrender? Jag har så klart svaret.

Jag besöker varje år en av världens största mässor med fokus på julen. Den går när man är som mest trött på julen, dvs runt tjugondaknut. Christmasworld, heter mässan och går så klart i Frankfurt. Mässhall, efter mässhall är fulla med kulor, granar och sköna julprylar. Jag har besökt mässan varje år i fyra, fem år och här ser man roliga jultrender som säkert dyker upp i en butik nära dig. Så klart hittar man årets julfärg. 2016 lanserades lila som en dominant julfärg och i år är det – brunt. Det låter kanske lite tråkigt med en massa bruna kulor, men det blir fint med det koppartonade till det gröna i granen. christmasworld Grönt och kopparbrunt. Men den riktigt vågade satsar på brunt tillsammans med 80-talsfärgen aprikos. Ungdomligt och tufft som i bilden överst. christmasworld christmasworld Matt eller blankt spelar inte så stor roll – så länge det är brunt. christmasworld christmasworld Till och med jultomten blir brun. christmasworld christmasworld Och med inslag av rätt moderna grafiska element. christmasworld christmasworld Överdådigt med alla bruna nyanser i en frostad gran. christmasworld Och på en mässa som Christmasworld så kan jag konstatera att jultomten börjar försvinna. Det kanske finns massor av orsaker till detta, men tomtar ersätts just nu av olika djur. Förra året såg jag massor av vintervita djur som isbjörnar, fjällrävar, harar etc, etc. Och i år kryllar mässan av igelkottar. Passar kanske lite extra bra i år eftersom det är ett brunt år i år. Så se till att du har en cool kotte till julen. christmasworld christmasworld christmasworld christmasworld christmasworld Jag kan väl säga att alla igelkottar minsann inte är superflotta. Några av de ser till och med riktigt mongo ut… Är det en mus eller igelkotte?? Vill du se fler bilder från Christmasworld så kolla in det här inlägget. Och det här inlägget.      

Hej då Formex

0

Igår rasade det in ganska många sms. Formex gick ut med nyheten om att man tagit in nya kreatörer för att sköta pop up-butiken som jag initierat och drivit i två, tre år. Det stämmer att det är nya krafter och jag tänkte förklara lite vad som händer.

formex En av de äldsta bilderna jag hittar på mig under Formex. Herregud… Slät som en barnunge och töntig frisyr… Bilden kommer från Trendenser (när hon fortfarande var Husmusen, om du kommer ihåg). Jag kommer ihåg mitt första uppdrag för Formex. Det måste vara 2004 och för Svensk Forms räkning skulle jag hålla en föreläsning på pressfrukosten om hållbar och miljövänlig design. Sen 2006 har jag mer eller mindre varit sammanväxt med Formex. Snabbt rullade engagemangen vidare. Jag satt som ordförande i designpriset Formex Formidable i typ tio år och diskuterade med några av våra skarpaste hjärnor om detta med vad som är bra design och inte. Fortfarande är diskussionen med Zandra Ahl bland det roligaste jag varit med om. Hon fick med en ”sidenblomma”, alltså en plast-amaryllis med som en av de nominerade. Hon menade på allvar att om vi skulle bedöma design på Formex så ska vi bedöma HELA Formex, och inte bara det som var ”fin” design. Spektakulärt och roligt. formex Bild från juryarbete för några år sen. På bilden Matti Klenell och mina käpphästar Dan Gordan och Kerstin Wickman. Väldigt ofta överens, men några gånger har vi diskuterat mycket som när Sagaform vann för sin termos. formex Glad vinnare av Formex Formidable – Skeppshult. formex Min relation till Formex har varit väldigt intim. Jag reser ju över halva klotet, och du som hört mig föreläsa vet redan att jag besöker 20 internationella mässor och designveckor. Varje år. Och jag har tagit med mig mina intryck och diskuterat hur vi ska kunna göra Formex lite bättre varje gång. Ibland får jag igenom mina idéer. Och ibland inte. Det är en konstant diskussion. Utställningskonceptet där jag väljer ut de tolv bästa designstudenterna varje år, är min idé. Liksom hela Young Designer-projektet. Under de första åren satt jag handgripligen och valde ut vilka som fick vara med. formex Bild från en av årets favoriter på Young Designers – Joanna Günther. Så fint. Och här ser vi också hur jag fått mina Designbloggare att göra fler urval på mässan. Jag brukar alltid säga ”om man inte hittar något nytt så har man inte letat tillräckligt”… formex I mitt arbete med Formex så har jag så klart figurerat i massa material på nätet och i trycksaker. Jag älskar ju mässor. formex formex formex Och föreläsningar. Varje säsong så har jag föreläst om olika saker. Nu senast om olika butikstrender. formex En del projekt har inte blivit långlivade. För kanske åtta år sen kom jag på att vi borde bjuda in några av världens främsta butiker. Dessa skulle få göra en utställning som någon slags ”guest of honour”. Två gånger genomfördes. Ett år med Rossana Orlandi. Hennes enda utställning i Sverige? formex Ett tag skulle Formex bli mer Nordiskt och då skulle vi göra olika utställningar med nationella teman. Här min utställning med samtida finsk design från 2009. Tanken var att det skulle bli fler men man orkade bara med ett år. Bild från Kurbits. formex En av de senaste innovationerna från min sida är pop up-butiken. Jag har sett motsvarande initiativ i Tyskland och tänkte att det skulle vara kul att få in ett tillfälle att konsumera på en prylmässa som Formex. Inga måste. Man kan bara kolla också. Men det var tanken att man skulle kunna köpa med sig en liten grej från Formex om man ville. Många var skeptiska i början. ”Men jag kan ju lika gärna lägga en order i montern”. Ja, visserligen, men det kanske är fredag och man vill köpa med sig nåt hem. Vi fick nästan sämsta möjliga placering, i en gång utan trafik. Nu har vi haft butiken i fem, sex omgångar och vi ser att det rullar. formex formex formex formex formex formex Min absolut senaste innovation för Formex, som jag verkligen har tjatat om, är Design Walks. Tanken från början var att olika personer skulle kunna ha guidade turer och på så sätt visa ”sitt” Formex. Mässan började med att jag fick hålla på själv, så det fanns bara Trendstefans tur. Det innebar att jag tog med 30-40 personer runt bland utställare, frågade, tittade och introducerade. Det var inköpare, journalister och allmänt nyfikna. formex  formex Och nu är sagan slut. Slutet började efter senaste augusti-Formex. Jag har börjat göra utställningar om svensk design utomlands och fick en förfrågan om ”ska vi inte samla ihop tio tyska småföretag och göra en tysk utställning”. Och jag tänkte att det lät ju spännande. Man samlar tio små franska företag ett år, byter till tio små belgiska företag ett annat år. På så sätt får man ny energi och träffar nytt innehåll. Jag har nog aldrig fått en så kall hand som i svaret kring detta. ”Vi arbetar inte så.” Nehej… Och sen kom diskussionerna slag i slag. Design Walks var ingen framgång och skulle inte genomföras. Då föreslog jag att jag skulle göra det själv. ”Vi arbetar inte så.” Och så blev handen kallare och kallare. Till slut sa jag att vi lika gärna kunde hoppa över pop up-butiken. ”Det går bra.” Jag hoppas att tjejerna som nu får jobba dygnet runt med att jaga in produkter, prismärka, hantera fakturor plus så klart vara på plats under mässans alla öppettider – hoppas att de blivit informerade att januari är en oxmånad och att försäljningen då är nästan lika med noll. Och för mig är detta ett bra tillfälle att dra ett streck vid Formex. Tack för tio, tolv år. Nu går jag vidare. Jag kommer fortsätta besöka mina 20 internationella designmässor, men mitt hjärta är inte längre med Formex. Tack och hej.

Trendigt kakel

0

Förra året blev jag ombedd av kakelföretaget Dekora att tolka mina trender i just kakel. Jag älskar ju kakel så det gjorde jag gärna. Och i somras ringde de igen och vill ha en uppföljning. Så jag har gjort kakelinstallationer baserade på mina trender för i år.

Kakel är ju något som verkligen hamnat på trendpaletten. Det finns så klart en uppsjö bilder på kök med rektangulärt kakel men det finns ju så mycket mer. Härligt.   kakel Under en hel dag satt jag och min gamla ”partner in crime” Viktor Erlandsson och tog en massa inspirationsbilder på galleriet.   kakel Den rosa bakgrunden får passa till Peter Pan. Grönt och rosa är en härlig kombination.   kakel I den intensiva färgtrenden Superhero Supernature har Viktor och jag lekt med massor av färgstarka blommor.   kakel Det blir en massa pillande på kakelbitar fram och tillbaka.   kakel Old is the new black. Här ser vi de möra och grå tonerna, det patinerade.   kakel I Kelim Kinship så leker vi med sandfärgat och inslag av rött. Man får ju inte säga ”etnisk trend” eftersom alla har etnicitet, men visst flörtar vi lite med nordafrika och mellanöstern här. Den röda masken är från min kollektion med ”emotional hooks” som jag gjorde för Maze. Och slutligen – så här blev det. Klicka på bilderna så blir de större.   kakel kakel kakel kakel