Bosch visar framtidens elektronik

0
Jag har varit i Barcelona. Anledningen till att jag var där, var för att tyska företaget BSH som innefattar bland annat företagen Bosch och Siemens, hade en konferens och diskuterade framtiden. Under en hel dag hade man samlat kanske 200 personer från framför allt Europa. Tyskarna ville göra ett avstamp och markera att man hade koll på framtiden och våra behov där. Några saker var riktigt intressanta med andra saker kändes mindre intressant. Som väntat. IMG_8911IMG_8912 Bosch menade att man ny gör ett skifte från att ta fram saker för att man kan för att istället titta på vad som är relevant. Från ”what we can do” till ”what makes sense”. Man kan säga att fokus ligger på batterier för det sladdlösa hemmet och ”connectivity”. Dammsugaren ska prata med kylskåpet och tala om för oss när det är dags att byta tvätt. IMG_8938 Det är flera aktörer som slåss om att bli plattformen vi använder hemma. Alltså den där obligatoriska appen som man måste ha för att styra ljuset, värmen och allt annat uppkopplat där hemma. Jag vet att Philips vill vara där, liksom IKEA och säkert många andra. Som alltid handlar det inte om vilken plattform som är bäst, utan om vilken plattform som sätter sig. Blir det Bosch? Det är lite för tidigt att säga än. Bosch har så klart gjort en köksrobot som man visade för något år sen, och med Myke (My Kitchen Elf) så kan man beställa pizza, videochatta och beställa mat. Röststyrning kommer helt klar mer och mer. En rolig iakttagelse från Bosch var hur olika vi är på den här globen. Vi köper till exempel dammsugare utifrån olika förutsättningar. I Asien vill man ha vattendrivna dammsugare eftersom vatten är kraft, i Turkiet vill man ha en dammsugare som är en långsiktig investering, i Iran vill man ha en svart dammsugare som man kan ge bort i bröllopspresent och i Nederländerna vill man ha en designig dammsugare. Och vi skandinaver? Vi vill ha en tyst dammsugare som gör jobbet. Ett nödvändigt ont, liksom. IMG_8921 IMG_8923Connectivity och batteri – ja, den mest avancerade produkten för detta är de självkörande bilarna. Detta är konceptbilen som Bosch gjort. Man tror att de självkörande bilarna stegvis kommer rulla ut i våra miljöer. Först på motorvägar och så småningom i bostadsområden. Chassit här är av tyg. IMG_8931 Våren 2018 kommer man lansera sin version av den självgående dammsugaren. När den är uppkopplad så kan man tala om exakt var man vill ha dammsuget, eller tvärtom, vilket område som ska undvikas. IMG_8933Från Bosch sida är man väldigt förtjusta i utseendet.    IMG_8939 Den andra delen man ska lansera under våren 2018 är detta med batteridrivna dammsugare. Bosch gör ju inte bara hemelektronik utan även för arbetsredskap som borrar, etc. Nu har man samma batteri som till borren men till dammsugaren. IMG_8940 IMG_8941 IMG_8945 Bosch satsar mycket tid och pengar på batterier. Bilindustrin behöver batterier och även alla trådlösa produkter hemma. Detta är ett stort framtidsområde. Detta nya batteri, som man menar är världens bästa hushållsbatteri, klarar dammsugning i 50 minuter. IMG_8946 Dammsugning i all ära, men det är i accessoarerna man också kan se vad som är viktigt för hemmen och därmed för företagen. Sängen behöver uppenbarligen dammsugas oftare. Liksom även husdjuren… dessa två kit med detaljer till dammsugare är bara prototyper och inte nödvändigtvis något vi kommer se i butik omgående. IMG_8947

Det nya coola Barcelona

0
Jag har varit i Barcelona i veckan.  Alla som inte varit i Barcelona – räck upp en hand. Ja, det är ju så att Barca har blivit en av våra mest besökta städer. Det var här vi lärde oss äta kontinentalt (sent) och kryddigt (tapas). Jag har väl varit i Barcelona kanske ett tiotal gånger men det var ändå tio år sen jag var här senast. Tio år!!! IMG_9005 Det är klart att det händer saker i en stad på tio år. I mina ögon har staden blivit otroligt mycket renare och mer ordentlig. IMG_8898 Och den bilden jag tror många har, är att det alltid är så mycket folk överallt. Och jag vet inte… Men jag tyckte nog att det var lite luftigare än vad jag minns. Man kunde faktiskt gå på Ramblas. Men jag ska inte göra en ”stadguide”. Alla känner ju redan till allt om Barcelona. Så istället tänkte jag försöka hålla det tajt och bara redovisa lite schyssta nya, coola designbutiker från Barcelona. Enjoy. IMG_9026 Översta bilden kommer från butiken BE som ligger i Eixample. Och den har en rätt klassisk blandning av mode och inredning. Ja, du kommer hitta HappySocks och danska inredningsmärken här. Men ganska fin. IMG_9025Här hittar man Barcelona-design från DOIY. Spana in dem. Spännande och kul. Bra konkurrent till danskarna… IMG_9011 I Eixample ligger också underbara Jaime Beriestain. Jag har kollat på Wikipedia etc och jag vet inte om jag kan bekräfta detta men han är ”the guy” i Barcelona. Han gör alla inredningar för alla coola hotell och restauranger etc. Och han har då sin hemmabas i Eixample. Här har han en butik, blomsterhörna och fancy café. Jag måste verkligen understryka – om det är nån butik du ska se i Barcelona så är det denna. IMG_9015 IMG_9018 IMG_9019 IMG_9020På min lista av ställen att se i Eixample så fanns också Mar de Cava. Såg lovande ut, men också väldigt stängt. IMG_8978 Förutom Eixample så är Raval området för designbutiker. Lite smutsigare, lite mer knark och lite mer obehagligt. Precis som Söder i Stockholm. Här har man faktiskt en egen ”trendkarta”. Märkligt. Men är finns fantastiska hålet i väggen Grey Street. Om Jaime Beriestain är ett måste – så är detta det också. Här finns fantastisk lokalt producerad och intressant design. Ett måste! IMG_8983 IMG_8985 IMG_8984 IMG_8990 IMG_8980 IMG_9001 I samma kvarter finns flera butiker som till exempel Fustam IMG_8999 IMG_8998 IMG_8997 IMG_8994 Eller kitschbutiken Fantastic IMG_8996 IMG_8995      IMG_8993 Anyway – vi lämnar Raval… IMG_8949 Alltså jag är dålig på exakta områden i Barcelona men runt katedralen och Born (heter det så??) där finns lite designshopping. Bon Vent är superfint med lite kläder och vintage. IMG_8955 IMG_8954 IMG_8950 IMG_8962 I Born finns också butiker med lite klassisk ”museie-shop”-utbud. IMG_8963 Fint men vi har sett det lite… IMG_8972 Men glöm inte att det i år är 25 år sen som Barcelona hade Olympiska Spelen. Det firas just nu lite överallt i stan. Ja, vi vet ju redan att detta är ett år då ALLA jubileer ska uppmärksammas. IMG_8971IMG_8974 Och Barcelona behöver ju inte kosta nåt. Åk dit och spana in street art. Helt gratis. IMG_8973 IMG_8970  IMG_8968 IMG_8967 IMG_8896 Och jag då? Det är tio år sen jag var här senast. Mycket renare, mindre folk och fortfarande skönt, kaotiskt spanskt. Jag gillar det. Kanske blir en resa tillbaka hit i höst?? Viva Espana. Barcelona får nog ändå fyra trendstefans av fem.

Trendstefan tänker till om hotell

0
IMG_9041   Som många kanske vet så skriver jag en hel del om trender, design och upplevelser i olika medier. Mest kommentarer får jag för artiklarna jag skriver för Finnairs tidning BlueWings. I veckan kom senaste numret och där skriver jag lite om hotelltrender. Här är hela texten om du vill skaffa lite koll inför semestern. Är nästa upplevelse ett IKEA-hotell eller Muji-hotell kanske? Text ur tidningen: “Good morning, how can we exceed your expectations today?” How is your flight? Staying at a nice hotel when you arrive? Trends are happening in every industry and of course the hospitality sector is of no exception. Colours, how we are greeted and what music they play in the elevator – everything is constantly changing. Among the coming trends in the hospitality industry we will see rooms getting homelier and new hotel by interior brand and restaurant owners. And next time you check in at a hotel you will most likely meet locals in the lobby. For a while we have seen fancy design hotels with tons of oversized furniture pieces. But that’s so last season. A nice hotel this year should be like an updated version of your home. A better bed for instance or better sheets. Not so sure it is an example of updated version of a home but did you know that IKEA has opened a hotel just recently? You now get a room key, a wrench and a box full of pieces that you get to put together all by yourself before going to sleep. No, not that bad. But the IKEA Hotel is actually pretty nice with funky new Scandinavian design pieces. Just like it should be. And if you like the simplicity. Check out the Muji hotel that will open next year. The best hotel breakfast I have ever had was at a smalltown hotel in Växjö, Sweden, called PM & Vänner. They had amazing eggs and bacon, dried foraged mushrooms, local yoghurt with fresh granola and lingonberries from the area. This quite new hotel is the first gourmet hotel in my home country, founded by chef and restaurateurs. Internationally we see how restaurateurs are opening new hotel and hospitality concepts. Like New York based Spotted Pig. But it is all about collaborations. If anyone can make you feel special, then it is the person who gets you the perfect pokebowl – like the collaboration between Wolfang Puck and Four Seasons New York Hotel or Flemings hotel group who now collaborate with Michelin star restaurateur at Ormer. Food should of course be locally produced as we have heard plenty of times. But speaking about locals. Yes, being local is trendy also for hotels. We want the locals of the city to hang out at the public spaces. Hotels are today doing their best to attract the young, trendy crowd to visit the hotel. Free wi-fi is mandatory but perhaps also complimentary coffee is a trick. You don’t want the hotel staff to stop anyone and ask for their room number. Rather the opposite. “Welcome, local neighbour, perhaps you want to stay for an afternoon tea?”. In a newly opened hotel in Stockholm called At Six they have a bar specialised on sound. Just so locals where you can play their own music or have a poetry reading. Anything to make the locals come by… So, hotels are becoming nicer. Take away oversized and strange furniture and focus on making the locals stop by. One of my favourite new things is from the effect of sharing economy. What is the next level for hospitality. Well, guided tours are on the agenda. Airbnb just launched something called Trips. You can now book your local guide via an app. And just as Airbnb challenged the hospitality industry by offering something extreme local, these guided tours will also challenge the way you look at a city. Book for instance Trendstefan for a two-hour tour of Stockholm for the best design spots in the city, or a local mum for good playground places. I think this is super cool and I am sure we will see much more of this. I would love to book a guided bike tour with spa experience included in Seoul next time I go there.

Roots of Sweden i Frankfurt

1
I sommar gör vi två utställningar med svensk design i Tyskland. Den första är precis avklarad i Frankfurt. Vi kom med 19 företag. Här fanns Maze, Himla, Rebel Walls, Terrible Twins, Jimsch, Lisa Bengtsson, Mattahari, Lena Larsson och Hinza som stora utställare. Sen hade vi med ett gäng mindre aktörer som Plurr, Dude Packaging, Simon Key Bertman, Anitha Schulman, Täljogram, Camilla Engdahl, Kajsa Willner, Little Miss Odd och Kattvik. 2.2 På en yta på nästan 100 kvm fick vi presentera massor av olika smaker av vad svenskt design är. Svårt att försöka hitta en gemensam nämnare mellan Lisa Bengtssons personliga stil med Terrible Twins avskalade badrumsprodukter – men alla har det gemensamma att vi kommer ut något svenskt design arv. Minimalistiskt, funktionellt och få materialblandningar. Och då kan man vara som Lisa och bryta med ”svensk design” och istället fokusera på den egna stilen. Men alla har sina rötter i Sverige – Roots of Sweden. 2.3 Mässan som vi står på är Tendence och en av de större mässorna i Tyskland. Det finns tusen saker att tycka till om den här mässan och jag ska inte låta gnällig… Det positiva med mässan är att den är luftig och ljus. Fina montrar. Eftersom det är en mässa så är det viktigt att tala om saker som försäljning. Alla företag som var på plats lyckades sälja lite. Men med betoning på lite. Det var väldigt tomt i gångarna. Officiellt sett så ska mässan ha ca 20-25 000 besökare, men inga siffror är officiella så det är svårt, men nog var det lite folk. 2.7 2.8 Himlas monter med fantastiska textilier. IMG_1353 IMG_1354 IMG_1355 4 IMG_1426 IMG_1444 5 IMG_1466 IMG_1299 IMG_1348 IMG_1349 IMG_1430 IMG_1369 Lisa Bengtsson IMG_1373 6 7 IMG_1414 IMG_8314Ordnat och fint på bilderna ovan, men allt börjar med en stor yta och massa jobb. Vi får en liten slant från alla företagen och försöker hålla ihop det. Mycket med egen mankraft. Vi körde ner sju pallar med grejer och bland annat en mängd plywoodskivor som vi byggde podier av. IMG_8316 IMG_8317 2.4 IMG_8631 En glad Lisa Bengtsson med sin osvenska och glada kollektion. IMG_1388 Mattahari IMG_8638 Tobias Bachstätter från Hinza och Lotta de Visscher från Maze. IMG_8650 IMG_8639 Hinza IMG_8640 IMG_1321 Maze IMG_8641 Terrible Twins   IMG_8645 Rebel Walls. IMG_8646 Plurr, Kattvik, Dude oh Kajsa Willner. IMG_8649  IMG_8653 Vi lyckades också få (förutom våra ca 100 kvm) få en extra exponeringsyta där vi gjorde lite installationer. IMG_8654 Tapet från Rebel Walls, svart keramik från Jimsch, vit kopp från Lena Larsson, tallrik med vinröd board från Anitha Schulman, servietter från Himla. IMG_1391 IMG_8657 Brickor och underlägg från Lena Larsson, smörkniv från Täljogram, vykort från Plurr. IMG_8665 Förutom de två utställningarna så hade vi två aktiviteter i montern. Vi genomförde en ”Swedish Fika” som var en del av det officiella programmet och så fick vi den tyska professorn Hansjerg Maicher Aichen att komma förbi med ett presståg. IMG_8722  

Grönt, brunt och Afrika – nu anar vi trenderna för 2018

0
Jag är i Frankfurt och tittar på mässan Tendence. Här har jag varit förr. Innehållet är ett sammelsurium av Formex-produkter. Högt och lågt. Mässan slåss med sin egen identitet – är man en tysk mässa eller en internationell mässa? Oavsett så är här många utställare som vanligt, men ganska tomt i korridorerna. De stora varumärkena lyser med sin frånvaro. Kanske väntar man till september och satsar på mässan i Paris? IMG_8334 IMG_8696 För dig som gillar Peter Pan-trenden med flamingos och rosa. Jajamen. Här finns massor – MASSOR – av rosa och flamingos. Det har gått så fort med den här flamingotrenden att jag är rätt säker på att vi blir mätta på detta om 20 minuter. Inte en flamingo till, tack. IMG_8661IMG_8652 Men på tal om trender, identitet och mässor. Tendence har som ambition att vara först. Man lägger sig mitt i sommaren för att på så sätt vara före Paris och alla andra tyska mässor. Här ska man kunna titta på det som lanseras våren och sommaren nästa år. Man tar det här på så stort allvar att man faktiskt gör en lista med de företagen som visar saker i framkant. IMG_8331Och visst finns det nyheter. Som hos Serax där man visar en ny kollektion av Paola Navone. Men jag har försökt lyfta blicken över alla dessa prylar och försöka få något slags helikopterperspektiv. Man kan ju se att antalet saker fortsätter att öka. Man skaffar inte en vas utan man skaffar fyra vaser i olika storlekar. Jag upplever att det är ganska mönsterfritt. Visst finns det mönster, men ganska enkel. Och glas konkurrerar ut keramik. Men i min helikopter så ser jag framför allt färgerna brunt, grönt och så anar jag att det afrikanska kanske kommer. Vi tar det från början. IMG_8658 Som sagt, man skaffar inte en vas utan kanske nio. Och vi börjar titta på detta med färgerna. Brunt. IMG_8678 Det är en ganska mörk ton. Nästan som olika nyanser av choklad. IMG_8704 IMG_8687 IMG_8692 IMG_8702 I detta bruna så ser man så klart en massa skinn. IMG_8671 Porslin med vått-i-vått och bruna toner. IMG_8672 IMG_8675 Till och med inslagspapper blir brunt… IMG_8683 Brunt funkar ju också bra med den andra starka färgen för nästa år – grönt. IMG_8697 IMG_8716 IMG_8691 IMG_8673 Men som sagt – grönt. Och en ganska intensiv, nästan julgransgrön, färg. IMG_8674      IMG_8680 IMG_8688 IMG_8714IMG_8705  IMG_8709 IMG_8711IMG_8682 Och hela väggar med massor av grönt. IMG_8685IMG_8708     IMG_8690          IMG_8701Det sista jag vill tala om är en trend som jag känner är väldigt tidig. Vi får se om, och hur, den får fart – och när. Men det finns en ”air” och Afrika. En exotisk touch. Vi har sett det i modevärlden så det är inte så himla konstigt. Kanske också som en motreaktion till det skandinaviska ”hygge”. Men notera översta hyllan med djurmaskerna. IMG_8706 IMG_8707   IMG_8710 IMG_8720IMG_8717 Och visst finns det en objektivifiering av detta. Bysterna med afrikanska personer är fina men hur är det med barnen på bilden under? Liiiiiiiite konstigt. IMG_8718