Maison Objet – del två

0

Vi fortsätter rapporten från Maison Objet och tittar på del två. Den här gången handlar det om färgerna grönt och framför allt rött.

I söndags när jag åkte hem från Maison Objet i Paris så satt jag bredvid ett av Sveriges största designföretag. ”Åh, vad mycket rosa”, utbrast hos. Och jag vet inte… Visst. En del rosa, men inte alls i samma utsträckning som tidigare. Istället blir allt mycket mörkare. Terrakotta, vinrött eller rödbrunt. Jag skulle vilja säga att det rödbruna absolut måste räknas som ”årets färg”. Jag har nog tagit hundra bilder på detaljer och miljöer med denna ton. Jag ska inte rada upp alla, men några kommer här. Överst från Missonis nya mönsterkollektion. maison objet Beige som bas, men med rödbrunt. maison objet Igår talade jag om de mörkare träslagen. Funkar bra till detta rödbruna. maison objet Tapet av Wall & Deco, och om jag förstår rätt så har Boråstapeter precis köpt det här italienska coola företaget. Ett av våra vanligare danska inredningsföretag där man fångat detta rödbruna med beige och lite grönt. Serax nya porslin Även krukor från Serax. Det röda får ju ett annat, hårdare uttryck tillsammans med svart, vitt och grafiska element.    Patricia Urquiola för CC Tapis.     Hos Himla. Och till sist kanske den finaste montern på hela mässan. Denna monter i patina med detaljer i beige – och så denna fina vägg med ”patchwork”. Och här ser vi lite grönt. Jag tänkte vi gör en övergång till grönt, helt enkelt. Här ser vi trendspanaren i spegeln på väggen. Och här kan man inslag av beige men med grönt. Som jag sagt tidigare så är det inte en naturlig grön färg utan mycket mer intensivt. Inte mossgrönt. Plastigare, liksom. Färgåtergivning i mobiltelefonen är inte fantastiskt, men jag tror du förstår.      

Maison Objet – del ett

0

Så har vi avverkat årets fjärde mässa. Denna gång i Paris under namnet Maison & Objet. Som de flesta redan vet så är detta en stor, internationell mässa som går två gånger per år. För att inte dränka dig som läser så delat jag upp mina intryck i tre delar. Detta är Maison Objet – det ett.

Överhuvudtaget var mässan en bra tillställning. Massor av folk. Det var kö in i hallarna. Kanske inte så mycket nyheter, men å andra sidan är det fortfarande tidigt på året. ”Can we talk about the monstera?” Förra året talade jag om Peter Pan-trenden med de tropiska referenserna. Och ja, det är sjukt kommersiellt. Jag är personligen väldigt klar med detta men oj vad det är monstera-blad, och andra djungelväxter. Räkna med att många kommersiella aktörer kommer köra på referenser som ”urban jungle” etc.   Om man vill hitta något nytt till trenden så är det dessa leoparder som börjar dyka upp. Annars är jag rätt klar med den här trenden.   En trend som jag verkligen tror på under 2018 är denna protesttrend, eller som jag säger Westwood Effect (efter Vivienne Westwood). Det är framför allt i termer av text vi ser detta. På muggar, posters, kalendrar, etc.         Ovan kortspel känns vääääääääääldigt 2018. Jag är helt säker på att vi kommer se mer av motsvarande paketering av feminism. Och Frida Kahlo dyker upp som inspiration lite överallt.   Spanska Lladro.   Både jag och andra talar om detta med ”distortion”, alltså estetik som liksom ”skär” sig och är provocerande. Det är väldigt tydligt i modevärlden och där kan man nästan tala om ”schock-mode”, dvs mode som provocerar. Flera av modehusen under sommaren har haft foppatofflor på catwalken. Vad är motsvarigheten i designvälden?   Jag vet inte… Men denna bordsserie som är helt ny av Paola Navone för Reichenbach är kanske inredningsbranschens motsvarighet till foppatoffel? Vem vill ha billigt kinesiskt porslin som man kan hitta i vilken kinabutik som helst? Jag tror att det ska vara medvetet provocerande.   Samma serie, även om den med huset är mer provocerande ful. Seletti är ju märket för dig som vill provocera. Det är massor av provocerande ”fula” saker i deras kollektion. I höstas lanserade man en serie möbler som ser ut som hamburgare och varmkorv. Knappast nåt du vill ha som håller över tio, femton år – men det är ju något annat.   De fortsätter med sin kollektion med sk ”ready mades”, alltså saker som imiterar objekt i verkliga livet. Det här är kanske krukor eller lådor gjorda i keramik.   En trend som är tidig, som jag faktiskt tycker om, är denna artistiska linje som går genom flera företag.   Kort kommentar – det verkar som att alla träslag blir mörkare.   En till kort trendkommentar – det kommer massor av barnkollektioner. Alla företag gör det. ALLA.   Till och med Alessi gör en egen barnlinje.   Och faktiskt – till och med om du gör en återvinningsprodukt så ska man göra en barnlinje.   Innan jag avslutar. Imorgon kommer jag att tala mer om färger på Maison & Objet, men en liten ihärdig trend som liksom inte tycks lämna trendbilden – är detta med det ”kleinblå”. Det finns i detta beiga, gråa en blå ton som sticker ut och om nånstans bör ett självförtroende. Vi får se om den växer sig starkare.   Härliga Garden Glory med nya produkter.     

Sponsrat inlägg: Vedum

0

Saturday Satori är trenden som fokuserar på wellness, hälsa och gröna toner. Till den här trenden har vi tagit in sponsorn Vedum Kök och bad, men särskilt tittat på bad.

Vedum har tagit fram ett nytt badrumskoncept där man får en massa extra utrymme. Perfekt för den som kanske vill ha lite wellness, vila och skönt. Satyrday Satori handlar om att vara nöjd med sig själv, så varför inte unna sig ett extra långt bad. I inlägget här ser vi en massa bilder från ”behind the scenes” när vi filmade. Jag preppade med en massa gröna saker från mitt förråd med rekvisita.   Filmning iförd morgonrock och tofflor. Värre kunde man ha det.

Sponsrat inlägg: Kvik

0

Dusk är trenden som tittar pålugn, ro, struktur och här fick vi in en dansk sponsor som passade. Köksföretaget Kvik.

I trenden Dusk vill vi boa oss och stänga ute den stressiga omvärlden. Då passar det perfekt att smyga in i köket. Här ser vi i bilden ovan hur man blandat olika material och strukturer – precis som det ska vara i trenden. Patinerat, ärvt och ärligt. Jag talar också om att vi samlar. Allt ska samlas och fotas. Jag tror det här kommer bli den största trenden i Sverige nu på vårkanten.

Sponsrat inlägg: Boråstapeter

0
Anrika Boråstapeter är sponsorn till trend nummer tre på Stora Trenddagen. Baroque Baby. I samband med att jag gjorde en massa filmer till trenderna så fick jag besöka Borås och titta i tapetfabriken. Otroligt häftigt att se själva produktionen. Kollektionen som lanseras i samband med Stora Trenddagen bygger på historia och arv. Väldigt lämpligt till min trend. Här en supergammal tapetbok. Designchefen Sissa har verkligen forskat bland arkiv, museer och hemma hos folk. Mönstrena har sen ”tvättat” och trykts på rulle. Här en bild från mitt lilla stilleben med massor av rosa och bruna detaljer. Och kanske det viktigaste av allt – blommor.