SENASTE ARTIKLARNA

Milano 2017

0

Designveckan i Milano ligger runt hörnet. Jag får ungefär tusen mejl med vernissager, lanseringar och projekt som ska visas. Jag får också fyra hundra mejl från personer som undrar ”var är listan?”.

Alltså det är så här. Jag åker inte till Milano i år. Det är ett medvetet val från min sida. Jag kände mig rätt osäker på beslutet i december men ju närmre vi kommer desto skönare känns beslutet. Det är som att plastbanta eller köra ”buy-nothing-year”. Många tycker att jag är konstig men jag är nöjd.

Det finns två anledningar till att  jag väljer bort Milano.

  1. Jag är en sån där person som stressar runt. Försöker se allt. När man sitter i vinterkalla Sverige så tänker man ”åh vad skönt att sitta i solen och dricka lite apertivo”, men jag hinner nästan aldrig det. Jag far runt som en skållad ekorre och försöker se så mycket som möjligt.  Milanoveckan för mig är förknippat med hunger (hinner inte äta) och ångest över att jag inte sett tillräckligt mycket. Så, i år skippar jag den här stressen. Jag skiter i Tom Dixons projekt, limiterade grejer som Louis Vuitton gör och utställningar med tidningen Damn. Hej då.
  2. Den andra anledningen är att jag inte tycker att jag får med mig så mycket. Alltså av allt jag ser i Milano så är det väldigt lite som får relevans i vår lifestyle. Jag har de senaste två åren skrivit av mig på bloggen om mina besvikelser. 2016 skrev jag detta. Och 2015 skrev jag detta.

Så ingen stress och ingen skit. Jag Milano-bantar i år.

Förra året träffade jag Paul som är chefredaktör på en av de stora designtidningarna i USA. Han kände igen sig i min beskrivning och vi skrattade och sa – ”nästa år borde vi göra Milano via Instagram”. Och det är min plan. Jag ska sitta med ett glas vin i kalla Sverige och kolla på alla andra som far runt som skållade ekorrar.

Jag menar inte att Milano spelat ut sin roll helt och hållet – men mår branschen, eller jag, bra av den här hysterin som uppstår kring den här veckan i april?

Och till sist. Mitt stalltips… Nu när Tortona, Ventura Lambrate och allt börjar kännas trött, repetitivt (har vi inte sett de där skolarbetena redan??) – jag går all-in för designveckan i New York. Där händer det. Där finns det nyheter, ny kreativitet och ny energi. Vet faktiskt inte om Milano erbjuder det längre.

Alltså – inget Milano 2017. Jag kommer nog tillbaka nästa år. Nog.

Trevlig helg.

 

 

DELA

Stockholms nya heta cityområde

0

Idag öppnar Urban Escape som ska bli Stockholms nya, heta område. Det är delar av klassiska 70-talsgallerian Gallerian som byggts om under flera år. Brunkebergs torg. Idag öppnar ny entré, två hotell och en restaurang. Jag har varit på en snabbtur.

IMG_4629

Ett kök är inte bara ett kök längre. Ett badrum är inte längre bara ett badrum. Och självklart så är idag ett hotell inte bara ett hotell. Två hotell som ligger vägg-i-vägg öppnar nu vid Brunkebergstorg. Två hotell med olika målgrupper och upplevelser. Ett heter Hobo och syftar inte på uteliggare (trots närheten till Plattan) utan leker förmodligen med några andra förkortningar. Här möts den kreativa klassen. Och grannen heter At Six och är ett regelrätt lyxhotell. Allt drivs (liksom även restaurangen jag nämner) av Choice och Petter Stordalen.

IMG_4630

Hobo ska så klart vara hotell men även möteplats och ”scen”. Precis som ett gäng andra hotell ska man låta artister uppträda. Jag vet att Haymarket, Malmen och säkert en handfull andra hotell också har scener som artister kan uppträda på. Jag gillar det, men kan inte låta bli att fundera – kan man fylla alla dessa scener?

IMG_4673 IMG_4632

IMG_4634

Hotellet är designat av tyska Werner Aisslinger. Jag är stor fan av honom. Och otroligt skönt med ett relativt nytt namn i Stockholm. Pluspoäng. Werner bor i Berlin och visst känns hela upplevelsen väldigt ”berlinsk”. Jag tänker på 25th Hour Hotel och Michelberger som Aisslinger också designat.

IMG_4676

IMG_4677

Aisslinger har designat flera unika objekt till hotellet. Lampor, som jag inte hann se, och dessa soffor som kommer lanseras i Milano hos Cappellini. Påminner så klart mycket om sofforna han gjort för Moroso. Jag tänker på Bikini Island.

IMG_4633    IMG_4638

IMG_4672

Avslutningsvis kan jag säga att jag tycker om Hobo. 200 rum. Känns bra.

IMG_4640

Nästa hotell är alltså At Six som redan i entrén andas internationell lyx. Allt är designat av brittiska Universal Design Studio (gud så pretentiöst namn…) som gjort Ace Hotel Shoreditch i London. Studion består av mer namnkunniga Barber Osgerby som ju var Guest of Honours på Stockholm Furniture Fair förra året. Lyx – och inte alls speciellt likt Ace Hotel.

IMG_4643

Sobert och fint. Man fattar att det är helt olika målgrupper för de olika hotellen.

IMG_4644

Men som van resenär – när man säger ”här ska den vanliga stockholmaren kunna komma och jobba” – var är alla elkontakter?

IMG_4645 IMG_4647 IMG_4649

Utvalt, dyrt och spännande. Gillart.

IMG_4650 IMG_4651

Allt på At Six känns dyrt och genomtänkt. Som dessa handtag när man kommer in på hotellet.

Såg inga rum utan tittade bara på de publika ytorna. Här har man 343 hotellrum. Gillar också men kommer knappt ha råd att fundera på övernattning här.

IMG_4653

Den tredje delen i nya Brunkebergstorg är den separata restaurangen Tak. Det är alltså inte en hotellrestaurang eller nåt man har helt egen ingång.

IMG_4665

När det gäller restauranger så talar man inte lika mycket om kreatören bakom inredningen utan om kocken, och i det här fallet är det Frida Ronge. Asiatiskt möter skandinaviskt. 430 gäster kan man ta samtidigt.

IMG_4658

IMG_4666

IMG_4656   IMG_4661 IMG_4662

Man har tagit fram en egen sake-servis tillsammans med Erika Lagerbielke och Orrefors.

IMG_4663   IMG_4670

Precis som på hotellen så har man arbetat med detaljer. Här snygga handtag från Buster&Punch.

IMG_4671

Och ovanför själva restaurangen hittar man baren. Här kommer man förmodligen hitta mig. Kanske redan på söndag.

Summa summarum. Jag gillar det. Att ägna en eller två timmar här och bara gå runt bland de olika miljöerna var faktiskt väldigt kreativt och lite fantastiskt. Jag har ingen skarpare kritik att komma med. Det enda jag tänker på – kommer man fylla dessa enorma ytor? Kommer restaurangen fyllas med 430 gäster varje kväll? Kommer hotellen kännas halvtomma?

Alltså – fint. Nu gäller det bara att fylla området med folk.

DELA

Min klassiker in i framtiden

0

Sponsrat inlägg. Jag har gjort tre inlägg om designklassiker från Svenssons i Lammhults nu på bloggen. I mitt första inlägg skrev jag om klassiker i rosa. Och så har jag skrivit om matplatsen. Idag vill jag prata om min egen klassiker. Om jag hade riktigt mycket pengar så skulle jag investera i en fåtölj av Eames för Vitra. Deras Lounge Chair… Fantastisk. Kostar verkligen som en liten bil, men en bra investering. Min favoritserie på TV (Frasier) har fåtöljen. Man ska ju inte ladda ner bilder olovligt från internet men kolla in Frasier och hans hund här. För övrigt har stolen även använts i klassiker som (hmm…) Gossip Girl och Iron-Man.

Och dyrt. Ja, visst är kanske drygt 50 papp mycket pengar men när Ingmar Bergmans dösbo från Fårö såldes på Bukowskis så hade den nästan tredubblats i pris. Häpp. Kolla in här.

Så. Om jag ska skaffa en designklassiker som jag kan åldras med livet ut – och ändå ha kvar värdet – då skulle jag skaffa en Lounge Chair av Eames som är producerad av Vitra. Sa jag att jag fyller år snart??? :)

vitra lounge chair

DELA

Berghsstudenter på Designgalleriet

0

Den här veckan har en skolklass från Berghs tagit över lokalerna på Designgalleriet. Man kallar projektet ”An exhibition exploring the future of design” och det låter stort. Men studenterna har bara tre veckor på sig att diskutera design och framtid. 23 studenter har gjort 17 installationer och objekt. Högt och lågt.

IMG_4581

Bland favoriterna finns studenten som arbetat med ”det svenska modeundret” och samtidigt klämt in svenskheten från klassiska matförpackningar. Visst ser du att acne-tröjan påminner om Oboy?

IMG_4585 IMG_4589

En projekt har arbetat med vodkaflaskor, godisbilar och falukorven för att ge den ny förpackning.

IMG_4590  IMG_4593 IMG_4594 IMG_4595 IMG_4599  IMG_4601

Kanske roligast och mest provocerande är det här verket där studenten gjort ett självporträtt och nån slags helgonposering. Han menar att framtidens design är han. Han vet allt.

IMG_4602 IMG_4603 IMG_4605

Den här lilla utställningen med svensk design och studentarbeten står på Designgalleriet till 24 mars.

DELA

Fler badrumstrender

0

Vi fortsätter sammanfatta badrumstrender från mässan ISH som går i Frankfurt vartannat år. Idag tänkte jag tala om färger, speglar och teknik. Och årets badrumsfärg är i år – svart. Allt ska vara svart. Till och med toastolen. Jag hittade så klart även lite färg, men ytterst lite. För två år sen anade jag att rosa och grönt skulle komma mer och kanske blev det lite så. Inte himla mycket. I år kan man också föra nåt slags resonemang om att blått och kanske kartongsbrunt hägrar i horisonten. Vi får se om det får nåt genomslag. Men allt annat är svart. Och helst matt svart.

IMG_4276

Blandare i svart.

IMG_4279

IMG_4314 IMG_4304 IMG_4312

Och tvättskålar.   IMG_4359  IMG_4454 IMG_4464 IMG_4465

När man ser det blanka svarta bredvid det matta så känns den mattare varianten mycket, mycket nyare och coolare.

IMG_4468Och så klart toastolar i svart.

IMG_4484

Svart kakel så klart och en så kallad radio-övergång (alltså när man på ett snyggt sätt ska byta ämne) till nästa trend. De runda speglarna. Överallt.

IMG_4349

Olika varianter av ljus bakom.

IMG_4452

IMG_4455

Koncentrerad trendspanare. Men gillade skiftningen i spegelns överkant.

IMG_4419

Runda hyllor

IMG_4424

Och du har redan sett massor av runda hoar. Helst två så klart.

IMG_4290

Nästa inslag handlar om vatten. Tidigare år har det varit mycket fokus på att spara vatten och att snabbt få varmt vatten. Nu gör man snyggt vatten. Låter kanske ironiskt men jag tycker det känns lite märkligt att det är sånt överdrivet fokus på att få just snyggt vatten. Lite märkligt.

IMG_4320Dornbracht som länge varit ledande inom upplevelse av vatten hade en ny installation man kallade Water Moon. Och som jämförelse – en vanlig dusch släpper ut typ 20 liter vatten och den här installationen släpper ut 80 liter vatten. Vi sparar alltså inte vatten längre.

IMG_4336 IMG_4340 IMG_4497

IMG_4425

Teknik då? Jo visst fanns fyra, fem installationer med virtual reality. Men det var inte så att man skulle ersätta duschen med ett par glasögon och sluta bada, utan det handlade snarare om att man skulle få se ett färdigt badrum. Så, vi kommer inte ha VR-glasögon i badrummet än…

IMG_4462Snarare handlar tekniken om att spegeln blir en display. Man kan så klart ställa in alla sorters ljus. Och när man pratar med företagen så tror man att det snart kommer scanners som kan läsa dig och tala om huruvida den där leverfläcken borde tas bort. Alltså en hemmadoktor.

IMG_4401

IMG_4341 IMG_4397   IMG_4423Kanske är det ett tecken på vårt individualiserings-samhälle? Jag vill ha exakt min värme på vattnet eller exakt det där korrekta ljuset för att jag ska trivas i badrummet. Jag vet inte… Det finns en övertro på teknik i badrummen. För två år sen så var det enormt många som satsade på streamad musik i badrummet. Badkar spelade, speglar spelade… Är det nåt man behöver idag? Ett badkar som spelar just dina bästa låtar? Jag vet inte…

IMG_4300 IMG_4495

Det som däremot kan komma är ju den här packeteringen runt det hygieniska badrummet. Om jag vill ha en maskin i badrummet så vill jag att den håller allt rent… Hygien tror jag mycket på, som framtida trend. Och kanske får vi då se lösningar på badrumsinredning som toastolen nedan där man inte behöver en WC-anka för att göra rent längre.

IMG_4496

DELA