SENASTE ARTIKLARNA

Examensutställningar: Malmstens

0

Vi fortsätter att rapportera om examensutställningarna. Med andan i halsen sprang jag in på Malmstens för att titta på eleverna som pluggat där.

IMG_7163

Först ut i rapporten är finlandssvenska Rasmus Palmgren. Den här stolen har han gjort tillsammans med Claesson Koivisto Rune där han gick sin praktik. Och visst är den galet fin. Träryggen känns generös och dyr och de utskurna detaljer i sitsen, liksom de avsmalnande benen. Det finns otroligt många detaljer i den här stolen. 2017 års bästa stol?

IMG_7130 IMG_7131 IMG_7133Flera av studenterna har gjort sina arbeten i samarbete med Svenskt Trä där man just nu gör en stor satsning på den kinesiska marknaden. Rektor Ulf Brunne hann berätta att kineser tydligen är extra intresserade av kvistdetaljer. Här har Johannes Lif gjort en garderob där man extra lyfter upp den kvistiga delen av furun.

IMG_7135Mari Koppanen har gjort en delikat kollektion för nomadiska ungdomar. Så elegant. Om du tittar noga så ser du att alla möbler i princip går att få ihop till en sjömanssäck. Till och med sängen har fått spjälor.

IMG_7138  IMG_7140Rothko har inspirerat det här projektet av Solith af Malmborg.

IMG_7142Kanske lite svårt att fånga på bild men Olle Rosenquist har gjort samma möbel men med två helt olika tekniker för att se om det blir någon skillnad i utseendet. I den främre varianten har möblerna gjorts av maskin, och i de bakre så är det för hand. I verkligheten ser man att handens arbete gör att ådringarna kommer fram mycket finare.

IMG_7144Det är ju skillnad på designstudenter och hantverksstudenter. Eller nä. Så viktigt är det inte, men Ulf berättade att han inte sett ett så fint skåp på 30 år. Av Fadric Ruiz Lindberg. Och intarsian är heeeeeeeeeeeelt magisk.

IMG_7146 IMG_7147

Det här projektet gillade jag jättemycket men det går ju inte att ha hemma. Eller?? Det är tre pjäser som alla spelar ett instrument. Så när du sitter på stolen så spelar den dragspel. Etc. Min kille skulle bli galen på mig hemma om vi hade en pall som spelade flöjt. Av Hemmo Honkonen.

IMG_7148 IMG_7149   IMG_7152Fler fina skåp. Av Julia Sthillert.

IMG_7155En multifåtölj av Nicholas James Soubiea.

IMG_7159

Också en multimöbel, eller för den trångbodde. En soffa med en sängplats. Av Maja Björnsdotter.

DELA

New York Design Week

0

New York i maj. En fantastisk stad och väldigt passande att deras designvecka ligger just under den här tiden. Jag har tänkt att göra två inlägg från resan. Ett får bli om hur New York mår just nu och ett andra inlägg får bli om designtrenderna från de olika aktiviteterna på stan.

IMG_6683

IMG_7041 IMG_6686

IMG_6738

Redan innan jag åkte till New York så hörde jag snacket om att massor av butikslokaler stod tomma. Och visst var det så. Massor av tomma lokaler. Och man kan absolut resonera kring om detta uppstår på grund av ehandel eller nåt annat, men i ärlighetens namn – är det inte alltid tomma lokaler i New York? När jag hörde snacket om de tomma ytorna så trodde jag att det skulle vara värre, och riktigt så paniktomt var det inte.

Men det byggs fortfarande överallt. Och jag undrar om det inte är så att man nu bygger fler bostäder. Kanske är det så att city så småningom kommer fyllas av folk som bor?

IMG_6739

IMG_6741

IMG_6751

IMG_6802

IMG_6755

IMG_6868

Någon riktigt ny retail hittade jag inte. Det är samma samma. Apartment The Line är ju trevligt, men om man såg det förra året så har det inte hänt så mycket.

IMG_6869

Vardagsrumskonsumtion

IMG_6874

IMG_6663

Dover Street Market måste man också besöka. Men inte heller här var det så mycket nytt. De fortsätter samarbeta med D&Department med deras ”long lasting design”. I caféet hade man en liten hörna med ungefär samma saker men med brittiska butiken Labour & Wait som avsändare.

IMG_6662

IMG_6658

Den fina lilla butiken Project No 8 som ligger i Ace Hotel är kanske världens minsta lilla designbutik, men man kan hitta lite kul saker.

IMG_6656 IMG_6657

Som asken med små saker man ska tänka på eller göra för att bli lite extra glad. Som att ligga på en äng och bara titta molnen, eller tänka på sin kärleks handled.

IMG_6735 IMG_6736

Barneys var också sig likt. Det kändes som att de hade satsat på ett större utbud med vintage. Bilden ovan med katten och direkt här med vasen.

IMG_7016

Resans bästa och roligaste butiksupptäckt var Totokaelo, en butik som startade i Seattle. Typ fem våningar med vinklar och vrår. Mest mode, men en del bra inredning. Värt ett besök.

IMG_7015

IMG_7013

IMG_7010

IMG_6900

Sista shoppingtipset får bli Canal Street Market. Egentligen en vanlig marknad med unga formgivare. Vi har sett formatet förr, men det fanns lite roliga saker där.

IMG_6897

IMG_6894

IMG_6896

IMG_6703

Designveckans stora snackis var annars utställningen på The Metropolitan med Rei Kawabuko och Comme des Garcons. Så bra. Så fint.

IMG_6704  IMG_6706 IMG_6707 IMG_6711 IMG_6722 IMG_6731

IMG_7123

Annars handlade designveckan väldigt mycket om designerns och designens roll.

IMG_7063

Bilderna ovan kommer från mässan ICFF och det flera företag som ville tala om varför design är viktigt. Det handlar om att fostra människan. Och kanske är det en förändring på gång. Vi ska inte bara ha vackra saker omkring oss utan även bli vackra individer. Jag vet inte om det är design som gör oss till bättre individer… Tidigare har design handlat om att anpassa möbler efter nya beteenden – nu är det som att möblerna ska göra oss till bättre personer.

Och detta med designens roll diskuterades på flera platser. Jag besökte en ”talk” eller paneldebatt med Dezeen, svenska möbelproducenten Hem och kontorshotellet We Work. Och det ar påtagligt att möbelproducenten var reaktiv eller passiv och inte drivande i diskussionen om hur kontoret ska utformas. Man har liksom släppt taget och hoppas på att nån ringer och lägger beställning på ett par stolar. Kreativiteten och drivkraften kom från aktörer som We Work. En ny världsordning är kanske i sin linda.

IMG_6787

IMG_6788

IMG_6782

Petrus Palmer från Hem och krullig trendspanare.

IMG_6775

Muji hade också en ”talk” där man diskuterade deras nya koncept. Pool är ett bra ord för om man vänder på det så blir det loop och därmed så pratar man återvinning och hållbarhet. Konceptet bygger bland annat på att keramik och textil som andrahandssorteras får mönster där skavanken finns och på så sätt kan man sälja det igen. Jag tycker inte man uppfunnit hjulet… Förlåt, men detta har vi ju hört tusen gånger. Jag tycker till exempel att Note Design Studios och Växbolins projekt Åkerlapp är mer intressant.

IMG_6777

IMG_6778

IMG_6993

Vad mer kan vi titta på? Well, New York har två stycken riktiga designgallerier. Här från Future Perfect.

IMG_6999

IMG_6995

Och utan att låta bitter – hur sjutton överlever de?? Det är två år sen jag var här och flera av pjäserna såg jag redan då…

IMG_7018

Designgalleriet Matter hade ny utställning i sina lokaler, deltog i ett projekt på stan och hade monter på mässan. De var lite överallt kan man säga.

IMG_6956

Designveckan i New York består av mässan ICFF och tre större utställningar och projekt på stan. Bilden ovan från utställningen Wanted som var i Brooklyn, men här finns också projekt om Sight Unseen. Och jag är heeeeeeeeeeeelt tagen av att det framför allt är tjejer som driver detta i New York. Det är faktiskt spektakulärt. Varför händer inte det i Sverige?

Oavsett så är det dessa utställningar på stan som brukar bli snackisar, men jag tyckte nog att nivån var lite låg.

IMG_6812

Jag ska inte trötta ut ögat eller ditt tålamod som läsare men kolla in den här fantastiska bänken av vår nya skandinaviska stjärna Sigve Knutson. Fint. Ställdes ut på Sight Unseen. Fin-designer jag pratade med, menar att Sight Unseen är lite väl mycket ”fashion”.

IMG_6860

Jag skriver lite mer om sakerna från Sight Unseen senare.

IMG_6930

IMG_6928

Utställningarna på Wanted Manhattan och Wanted Brooklyn var bland det sämsta jag sett på länge. Punkt.

IMG_6973

Viktor tittar på glasutställning.

IMG_6971

Halvkul tanke men rätt fult genomfört. En designer har tagit glasstavar och fäst de som att de blir som en cylinder. Wohooooo…

IMG_7092

Mässan ICFF blir större och större. Sjukt ojämn. Alltså verkligen. Sjuuuukt ojämn. Jag har tidigare gjort mässan på två timmar men nu när den är större så får man nog sätta av tre timmar. Och massor av svenskar här som String, Massproductions, Pappelina, Blå Station, Zero och unga formgivarna Haha Sthlm. Bilden ovan från USAs finaste möbelmärke Bernhardt Design. Lite som deras version av Lammhults.

IMG_7124

IMG_7087

Men jag hittar alltid rolig och ny design. Som det här företaget med belysning. De tunna armarna kan du göra om formen på lampan. Den kan bli fyrkantig, eller diamant eller vad man vill. Kolla upp Juniper.

IMG_7077Amerikanska Phase. Jag kommer prata om de fyrkantiga stenborden senare men de här sidoborden var väldigt fina.

IMG_7071Jonas Wagell hade gjort en hel kollektion från Massachusettsbaserade From the Bay. Folk stod nästan i kö för att få mer infomation om den här kollektionen. Superroligt.

IMG_7064Lite bättre färgåtergivning.

IMG_7039

Och förutom utställningarna så är det full fart på alla showrooms. Här med Johan Lindstens stol hos Cappellini.

Avslutningsvis. New York är en bra designvecka. Slår den Milano? Vet inte… Men den är absolut värt ett besök. Bättre än London Design Festival just nu.

 

 

DELA

Butler/Lindgård på Designgalleriet

0

På Designgalleriet har vi nu öppnat vår försommarutställning. Malmöbaserade designstudion Butler/Lindgård visar projektet Tits ‘n Ass Project. Jag träffade tjejerna på Greenhouse under Stockholm Furniture Fair 2016. Jag föll för deras provocerande design och att den var av verkligt bra kvalitet. En spännande kombination.

Då visade men textilier med bröst, håriga ben och stänk av mens. Allt för att diskutera vilken bild av kvinnan som fick plats i det offentliga rummet. Nästan ett och ett halvt år senare så kommer de alltså tillbaka till Stockholm.

Utställningen står på Designgalleriet 16 maj till 16 juni.

IMG_6567

IMG_6594

Utställningen på Designgalleriet är en fortsättning på den här tanken om kvinnan i det offentliga rummet men istället för att titta för mycket på objekten så har Butler/Lindgård velat använda kvinnans kropp i mönsterbildandet. Att komma från klassisk design och istället arbeta mer intuitivt.

Mönstret på plädarna och textilierna är framtagna genom att fyra kvinnor dansat och skapat mönster på papper som man sen fört över till textilierna.

IMG_6636

Man kan se rörelsen i de rakare linjerna i tyget.

IMG_6595

Alla textilier är unika och bygger att man trycker färg och sen drar man bort delarna som inte ska vara där.

IMG_6598

Karin och Hanna bakom studion Butler/Lindgård.

IMG_6593

IMG_6591Under vernissagen bjöd man in koreografen Emma Ribbing för att göra en performance som påminde om den man gjorde för ursprungsmönstret.

IMG_6604 IMG_6605  IMG_6610 IMG_6611Koreografen Emma repeterar och repeterar under uppbyggnaden.

IMG_6621

Och under själva vernissagen hällde hon färg som kunde skapa nya mönster. Kvinnans kropp i det offentliga rummet.

IMG_6624   IMG_6629IMG_6634

IMG_6635

DELA

Morgonkaffe med Kieran Long

0

IMG_6569Idag hade vi Form&Frukost för sjuttonde gången. Jag och Frida Arnqvist Engström har i fyra säsonger eller terminer haft frukostsamtal på Scandic Anglais. Vi har ett format där vi försöker bjuda in fem personer ur designvärlden som vi är intresserade av. Det ska vara en ung formgivare, en etablerad formgivare, ett designföretag, ett designmedium (typ tidning) och en institution. Idag fick Kieran Long representera ArkDes. Vad händer där egentligen?

Jag hade en lång lista med frågor som jag ville ställa:

  1. What will you bring from London to Stockholm?
  2. How do you define design?
  3. What are the biggest changes we will see at ArkDes?
  4. Are exhibitions still relevant?
  5. You have ”everyone” as target group – how do you handle that?
  6. According to ”regleringsbrev” you are supposed to work closer to younger people – how?
  7. ArkDes are working with the governments national goals – what are they? Since they are from 1997, are they still relevant?
  8. On May 10th ArkDes handed over a ”kartläggning” of players in architecture, form and design – who is on that list? Are we on that list?
  9. In 2013 you initiated Rapid Response Curating. Was that successful? Will you bring this to ArkDes?
  10. Plans for cooperation with other design institutions?
  11. Balance between own curated exhibitions and travelling exhibitions?
  12. 50 people came to the debate on Kungsträdgården on May 4th. Is this a successful event?

IMG_6570

Kieran är en verbal, snabb och driven samtalsgäst. Av alla frågor så hann jag väl ställa fem. Jag hade tänkt att jag skulle anteckna så att jag fick ner några bra svar här, men med mick i ena handen och en snabbpratande engelsman så blev det svårt.

Det vi kan konstatera i nån slags programförklaring är att han är ovan vid hur vi svenskar förhåller oss till designbegreppet. Vi har en fixering vid att dela upp det. Arkitektur, produktdesign, tjänstedesign etc, etc. Som engelsman tycker han om det inkluderande kreativa i designbegreppet.

Han talade sig varm för utställningsformatet och menade att det är en av få platser där man kan interagera. En skriven text (som den här) är envägskommunikation. Jag ser inte hur du reagerar här, medan jag kan göra det i en utställning.

Av allt som sas så minns jag också hur Kieran ville skifta fokus på verksamheten till att bli ännu mer tillgänglig. Man ska inte utesluta några grupper men om man får välja mellan att göra en utställning för en yrkeskår som designer eller en utställning som berör allmänheten så är det den sistnämnda som gäller.

Vad mer kan vi ta med oss från morgonen samtal? Jo, Kieran vill vara en synlig debattör. ArkDes är och ska vara en bra internationell arena. Vi började samtalet med att Kieran pratade om skillnaden mellan London och Stockholm och där den brittiska huvudstaden är vana att vilja vara en internationell arena. Det handlar så klart om självförtroende. Och där kan Kieran bidra med lite brittisk ”jävlaranamma”.

Ja, det blev många ord under morgonen… Kieran Long berättade också att han INTE ska göra en Balenciaga-utställning. I alla resonemang om avgränsningar så menar han att just ArkDes inte behöver ta den rollen. Han vill mer tala om design och arkitektur i staden. Där ingår absolut mode, men som en del.

Det han absolut brinner för och vill utveckla är det digitala. Kieran talade sig varm för konferensen och projektet SXSW och spelutvecklarkonferensen GDC. Han vill prata mycket med design och teknik.

Phew. Några och och tankar från Kieran Long och dagens Form & Frukost. Nu stänger vi säsongen och räknar med att komma tillbaka i höst. Om du har tips på personer eller företag du vill se så skicka en rad till info@formofrukost.se

Och följ oss på Facebook för uppdateringar. formofrukost kieran long

DELA

Examensutställningar: Konstfack

0

Konstfack 2017. Åh så bra. Jag är alldeles uppfylld av kreativitet och tankar. Mer än väl godkänt. Jag känner ett fantastiskt hopp inför framtiden med dessa designer och kreatörer. 195 nya studenter visas i år. Och det är faktiskt galet mycket. Och svårt för mig som besökare. Min kritik för Konstfack 2017 går faktiskt till curatorn som går i samma fotspår som Uglycute. Man blandar. Högt och lågt. För mig som besökare är detta svårt. 195 studenter… Det kräver enormt mycket av mig att ta ställning till material, vilken plats i lokalen, fundera på om man läst tre eller fem år. Det är verkligen inte lätt. Efter att ha varit två, tre timmar på Konstfack så inser jag på hemvägen att jag missat en handfull studenter som jag velat dokumentera. Och det är för att man kanske hamnat i ett hörn, eller för att jag gått förbi deras saker och inte reflekterat över att det var just de…

IMG_6296195 studenter… Vad är rimligt för mig att spendera på Konstfack? Om jag ger varje student en minut så är det 3,5 timme.

Cureringen och denna blandade upplevelser hjälper inte mig att få en överblick. Tvärtom.

Men för att återgå till det positiva. Jag upplever att Konstfack 2017 handlar om drömmar, kreativitet och att släppa in flera röster (och motarbeta normer). Och allt blir lite större. Inget småpill. Mindre fokus på hantverk. Mer intresse för idén.

IMG_6146

Redan vid entrén på examensutställningen så möts man av Alva Willemarks arbete där hon experimenterar med sig själv som täcke. En masterstudent på konstutbildningen men väldigt spännande resonemang ändå. Vad ska design vara 2017?

IMG_6254

Jag blev så klart också imponerad av Victor Alge som gjort ett kandidatarbete om älgar och spill. Det skjuts 80 000 älgar om året. Vad gör vi med allt som inte blir älgfärs? Varför inte en stol eller en lampa?

IMG_6256

Samma Victor. Det här arbetet kommer det skrivas mycket om. Det är inte bara hållbart – det är också intressant och estetiskt tilltalande. Jag har sett motsvarande projekt internationellt, men det gör inget. Projektet är så väl genomfört här att man inte behöver diskutera vem om var först.

IMG_6262

IMG_6264

Och den fantastiska keramiska installationen av Hanna Lauberg, också det en kandidatexamen. En nygammal Disneyestetik, men så fint med den här drömska känslan.

IMG_6280

Ädellab hade kanske starkaste kullen studenter. Flera personer överraskade mig och gjorde mig förvånad och glad. Som detta golv av gamla hotelltvålar. Nej, jag fattar – inte speciellt praktiskt, men det är nåt nytt över det.

IMG_6179Åsa Copparstad gjorde också et golv, men som master. Så konstigt och roligt att en klassisk smyckesutbildning gör golv.

IMG_6240

Men det här rumsliga och rätt stora fanns överallt på Konstfack. Som Alice Stone som gjort en modern husvagn så att man kan fly vardagen.

IMG_6241

IMG_6201

Eller Elin Abbevik som gjort en installation som ska underlätta dagdrömmar.

 

IMG_6293

Men annars handlade Konstfack väldigt mycket om normer. Vem är normal? Vem passar in? Glas och keramikstudenten Rasmus Nossbring gjorde upp med manliga kroppar i industriella miljöer.

IMG_6294

IMG_6194

Gustaf Lindblom gjorde ett projekt som helt enkelt hette ”Heteronormen”, och var smycken som man kunde ha för att diskutera vad som är normalt. Snöret symboliserar kampen om att få vara den man vill.

IMG_6193Klassiska idbrickor. Vem är jag? Måste jag smälta in?

IMG_6151

Normer… Varför ser en herrbetjänt ut som den gör? Vilka kläder har man till en herrbetjänt? Sandra Meurman diskuterar vilka kläder som ska hängas upp på en ”betjänt”. Vem är inkluderad?

IMG_6286

Erika Geiger Ohlin som läste industridesign har också diskuterat varför saker och ting ser ut som de gör. Vem släpps in och vem stängs ute? Spännande. För mig är hela den här diskussionen otroligt befriande. Många år har designstudenter diskuterat sig själva och sin egen person. Nu släpper man det och tittar på hela världen. Det är otroligt bra.

IMG_6208

Fler projekt i linje med Victor och hans älgar… Nadia Zabihi arbetade med ett byggmaterial som kallas Conrete Canvas och som är mjukt som textil men när det tillsätts vatten så får det en hårt yta. Helt enkelt lite nya coola utemöbler. Gillart.

IMG_6209

IMG_6218

Som en slags rum-mobil men på väggen. Filip Zieciak har gjort en väggbonad som skulle kunna sitta på väggen i en tunnelbanestation och som reagerar på vinddrag från tågen. Fint och drömskt.

IMG_6162

Ytterligare en vägginstallation att fly in i… Sara står och njuter vid Emma Brålanders färgklick.

IMG_6229

Kandidaten Hanna Hansdotter har gjort vackra vaser och skulpturer med fattigmanssilver. Hon har blåst sina objekt i egna formar av metall som hon tillverkat. Galet fint.  IMG_6231 IMG_6232

IMG_6236Lite snällt, men också ganska fint. Krukor av Camille Polsk.

IMG_6243

Sinnligt.Cecilia Margareta Tjärnberg diskuterar mänskligt i det offentliga rummet.

IMG_6244                      IMG_6270Josefin Strid diskuterar indiska arbetare och hur de ska arbeta på en internationell marknad.                IMG_6290

Emmeli Rolleberg var nästan den enda som diskuterade hantverk gentemot industriell produktion. Hon har hittat en maskin som är typ en svarv. Utifrån vad maskinen kan göra så har Emmeli gjort en servis.

IMG_6291                                             IMG_6188

Grafisk form som fysiska objekt. Jakob Engh Warg har gjort de här 80-tals inspirerade objekten.

IMG_6189 IMG_6190

IMG_6170

En sista favorit och kanske min personliga preferens. Jag träffade Erik Nyström när han läst på Beckmans. Då gjorde han en möbelkollektion inspirerad av musikinstrument. Varje möbel spelade en del i en låt. Nu har Erik gjort ett masterprojekt som är otroligt okommersiellt men ändå väldigt spännande. En del är den här plockepinn-satsen. Man kan utifrån klassiska former skapa sitt eget objekt. nej, det handlar inte nödvändigtvis om att man ska göra om produkten varje dag utan kanske när man köper den. Vill jag ha en skrymmande lampa? En hög lampa? För mig handlar det också om parcipatorisk design. Om att jag som brukare är med och skapar.

IMG_6172

IMG_6174

Och avslutningsvis så har Erik gjort en spegel där man kan få se sig själv som andra ser en. Massa vinklar och synsätt. Och det får på nåt sätt sammanfatta Konstfack 2017. Vi ser varandra på olika sätt och vi vill bli sedda. Och se andra. Och ge nya perspektiv. Och drömma…

DELA