SENASTE ARTIKLARNA

May the Fourth

0

Den fjärde maj är internationella Star Wars-dagen. Framför allt för att namnleken på engelska påminner om filmernas ”May the force be with you”. Jag blev uppmanad att fixa en Star Wars-inredning till en barnfamilj i Sollentuna. Tapeterna kommer från Photowall.

Coruscant_Buildings1_Vägg_4

Klädhängare från Tingest, lampa Vader från David Design, soffa från Kartell, metallklutt från BoConcept och bord från Offecct.

Mix_Vägg_2

Robochair från Offecct, bord från Offecct, ljusstakar från Iittala, dödskalle från Acne och glasskulptur från Staffan Holm. Fåtöljerna är barnfamiljens egna.

Poster4_Vägg_1

Saccosäck från barnfamiljen. Taklampa Darth Vader från Daniel Svahn, bord från Offecct, hornskulptur från Jonathan Adler, röd pall från Kartell och bokstavslampor från Cirkuslampan.

R2D2_CP30_Vägg_3

Matta och kudde från BoConcept, öppen spis från Vauni, hurts från Kartell med ljusstakar från Iittala.

Vägg_1_Detalj Vägg4_Innan

Och så här såg det ut innan… Fint det också på nåt sätt.

DELA

Size Doesn’t Matter

0

Idag öppnar en ny utställning på Designgalleriet. Full fokus på våra baltiska grannar i öst – Estland. Med glimten i ögat talar om man om ”Size Doesn’t Matter” och syftar på att man är ett litet land. Men naggande gott. Den estniska designorganisationen som står bakom utställningen hävda att det går en designer på varje 800:e invånare. Utställningen innehåller verk från 40-45 formgivare med allt från konceptuell design till färdiga produkter. Hela katalogen med all info finns här. Här är några av mina favoriter.

IMG_6248

IMG_6189

Min absoluta favorit måste ändå vara golvet av Elmet Treier. Trät är ett spillmaterial från tysk träindustri. Så fint. Och miljövänligt.

IMG_6192

Samma golv men annat mönster – men här ska vi kolla skorna. Det är Kärt Poldmann som är skodesigner och det är exakt DESSA skor som estniska bidraget på Eurovision ska ha under semifinalen.

IMG_6179

Jag gillade också det konceptuella arbetet av Raili Keiv där hon gift samman porslin med betong. Raili bor i Berlin och kryssar sig fram mellan konst och design.

IMG_6182Den här klädhängaren av Kairi Kuuskor och Janno Nöu är fantastisk enkel och omedelbar.

IMG_6211Bastuaggregat av Mihkel Masso

IMG_6215

IMG_6217

Älskade den konstiga keramiken av Karmen Saat som arbetat med Piet Hein Eek i Nederländerna.

IMG_6204

Samma designer.

IMG_6219

Hylla av Jaanus Orgusaar – men framför allt fin keramik av Annike Laigo

IMG_6222

IMG_6194

Jag hänger med Kärolin Kaljula som är projektledare från oss och Ilona Gurjanova som är kurator för hela utställningen.

IMG_6199

Andra fina produkter från utställningen

IMG_6201

IMG_6202   IMG_6208

IMG_6257 IMG_6256 IMG_6254 IMG_6253 IMG_6251 IMG_6250 IMG_6249  IMG_6247 IMG_6244 IMG_6241 IMG_6232 IMG_6234 IMG_6236 IMG_6239 IMG_6240IMG_6227 IMG_6230

DELA

Nordiska trädgårdar

0

IMG_5816 I torsdags öppnade Skandinaviens största trädgårdsmässa dvs Nordiska Trädgårdar. För andra året fick jag och mina kollegor möjlighet att göra en inspirationsutställning. Vi valde att tolka den futuristiska astro-trenden med massor av vitt och miljötänk. Med mig i projektet hade jag min lilla rymdgubbe.

IMG_5818 En central pjäs i utställningen är vår lilla växthus-igloo. Inspirationen kommer från hur Matt Damon i filmen The Martian försöker odla på planeten Mars. I bilden ser vi kärl från Nola, mattor från HRD Carpets och små ”planeter” på väggen i silver som är lampor från Markslöjd. Alla växter kommer från vårt samarbete med Nordic Green Design som bland annat gjort mosstavlan på väggen.

IMG_5819 Johanna och kollegorna har gjort en slags ”återvinningsinstallation”. Gammal bubbelplast funkar att odla i, och kan hänga på väggen. Och färg från Alcro. Bänk från Nola. Lampa som man kan odla i från Lampgustaf.

IMG_5820 Odlingsbänkar från Jotex och krukor/vaser från Wikholmform. Glashögtalare från Holmegaard. Ekologiska rengöringsprodukter från Pure Effect.

IMG_5821  IMG_5823Kakel från Kakelspecialisten. Alla möbler i igloon från Svenssons i Lammhults. Vattkanna från Garden Glory.

IMG_5824 Alien-tentakel från Garden Glory. Kaffekopp gjord av återvunnen kaffesump från Kaffeeform.

IMG_5826 Växtplanet via Nordic Green Design

IMG_5830 Wikholm Form.

IMG_5831 Kakelspecialisten

IMG_5832 Redskap från Fiskars.

IMG_5833 IMG_5834 IMG_5838 Stol från Nola. Kuddar från Jotex.

IMG_5840 IMG_5841 IMG_5842

DELA

Milano 2016 – trenderna

1

Då är det dags att försöka summer trenderna från Milano i något överskådligt. Det är inte svårt att peppra med bilder… Men jag ska försöka hålla det lite återhållet. Fyra trender tänkte jag försöka hålla det. Man kan kanske vara tydlig och ha fler nivåer, men jag ska försöka vara konkret.

Trend 1. Cognac and smoke

Ja, ljust skinn var det i alla montrar. På åtminstone minst en möbel. Och var det inte skinnsoffor så återkom färgen ”nude”. Smoke får representera den vita metalliska nyansen som ersätter mässing.

IMG_4728

Hos Moooi.

IMG_4937

Casamania

IMG_4986

Vitra (soffa av Jasper Morrison)

IMG_5111

Luca Nichetto hos Ethimo

IMG_5095

La Chance

IMG_5105

Hos danskarna

IMG_5118

Tiki av Andreas Engesvik för Fogia

IMG_5385

Och fanns inte skinn så kan man måla ”nude”. Eller en skinnfåtöljsfärg.

IMG_4762

Vit metall i Merci’s shop hos Paola Navone.  IMG_4934Peter Marigold för SCP.     IMG_5002Vita ben av bröderna Bouroullec för Magis.

IMG_5243

Installation på Ventura Lambrate.

IMG_5501

IMG_5506

Boffis rostfria kök

IMG_5513

IMG_5520Hos Dimore Studio

IMG_5126

Och så lite glas. Här hos Diesel för Scavaloni.

IMG_4949

Och Piero Lissoni för Glas Italia

Trend 2. Grafiskt.

En trend från förra året som långsamt etablerar sig. Kanske som alternativ till Memphis som jag tror har svårt att landa med det knallblå, knallgula…

IMG_5536

Marimekko

IMG_5224

Re Rag Rug

IMG_5155

Norm Architects för Ex.T.IMG_5140

Barber Osgerby för Mutina

IMG_5055

Kartell

IMG_4848

Zanotta

IMG_4881

Sebastian Herkner för Moroso

IMG_4964

Kvadrats nya mattor

IMG_4966

GamFratesi för Thonet

IMG_4996

Jerszy Seymore för Magis

IMG_4992

llmari Tapiovaara för Artek

Trend 3. Hedonims

Ja, min favorittrend för i år. Egen smak, personlighet och utrymme för sensuella tolkningar. Eller hur ska man tolka detta att så många började göra fransar??

2

IMG_4948

Claesson Koivisto Rune för Tacchini

IMG_5473

IMG_4792

Flickigt, flörtligt, farligt? Nika Zupanc för nystartade Qeeboo

IMG_4876

Annars blev sofforna pösiga, säckig, lite 80-talsaktiga. Här Patricia Urquiola för Moroso.

IMG_4930

SCP

IMG_5144

Eller varför inte ett sensuellt, ensamt badkar med stoppade kanter. Otroligt hedonistiskt.

IMG_4912

IMG_5268

IMG_5267

Överhuvudtaget så finns det något överdrivet och irrationellt med all den färg som användes på mässa. Ovan Arper och bilder från konstakademin i Haag som färgsatt några av världens mest hemska rum. Som krematorier. Förbjudet…

IMG_4735Och så alla dessa maximalistiska mattor hos Moooi. Aaaaah…

Sista och enklaste trenden – rött. Överallt. Redan förra året.

IMG_5531

Daniel Enokssons bord med röd fot för Hay.

IMG_5496

Kranar hos Boffi.

IMG_5487

Matta hos Nodus av Hanna Ernsting och Sarah BöttgerIMG_5445

Röd keramik hos Arita

IMG_5331

Röd ljusinstallation av Ingo Maurer

IMG_5289

Lambrate

IMG_5114 IMG_4975

Vitra

IMG_4875

Herkner för Moroso

IMG_4871

Edward van Vliet för Moroso2

Eames för Vitra

DELA

Milano – sammanfattning

0

Dags för sammanfattning. Milano 2016. Hur var det? Bra. Och jämnt. Jag tycker att allt egentligen höll en jämn och bra nivå. Inget stack riktigt ut åt någotdera håll. Mässan var bra. Utställningarna på stan var bra. Förra året fick jag ett mindre utbrott över hur dåligt jag tyckte att Milano var. Se här.

I år är det jämnt. Så blir det liksom inga toppar – och inte heller några dalar. Kanske lite frustrerad över all styling men jag återkommer till det. I år reflekterade jag bland annat över att sämsta utställningen på stan i Milano, rockar sockorna av vilken utställning som helst i Stockholm. Jag kanske tyckte att Palazzo Litta var lite tråkig och förutsägbar – men shit vad den hade varit bra en februarivecka i Sverige.

Så Milanoveckan var bra. Jag är nöjd.

Nästan alla jag träffade och talade med får ju frågan om de har sett något spännande. ”neeeej, men det är braaaa… kanske var utställningen på Hermes fin…”. Slutsatsen är allt Milano är bra, fint, trevligt, varmt sommarväder. Många var glada över att ha sett Fondazione Prada, men det är ju fusk. Pradas museum är inte en del av designveckan, men nytt i Milano. Det är som att säga att det bästa från designveckan i Paris är ett besök på Eiffeltornet. Men det var fint.

Det jag saknar från designveckan i Milano är de stora diskussionerna. Tidigare år har man sett stora satsningar på material, produktion, hantverkskonsten, miljöfrågan etc, etc, men över lag så är dessa frågor färre. Visst finns de. Absolut. Men i mindre grad än tidigare år. Och jag tror att i och med att designveckan har färre frågor att diskutera så blir hela upplevelsen ”snällare”. Elitismen är borta. Istället blir hela veckan ett iakttagande och tittande.

Och här kommer stylingen in. Väldigt mycket handlar om att titta på hur instagramvänligt allt är istället för att titta på produkterna. Holländarna tog in 15000 tulpaner, Arper färgkoordinerade precis hela montern (bilden ovan), Boffi handlade om styling i köket snarare än om nya lösningar och veckans mest instagrammade projekt är Dimore Studio som kanske är designvärldens nya stjärnor. Och de är stylister/inredare snarare än formgivare.

Jag hade kunnat fastna i en surhet här. ”Åh, vad allt är ytligt och stylat”. Men jag försöker att inte göra det. Jag väljer att se det som att elitismen minskar och tillgängligheten för flera öppnas upp. Det blir enklare att tycka till eller tycka om nåt om det är i en snygg miljö. Fasen vad ytligt det lät… Svår balansgång.

Veckans bästa samtal hade jag med Margot Barolo över ett glas champagne på Elle Decoration International Design Award. Jag antydde lite att jag var frustrerad i den här världen som består av så mycket ”grejer” eller ”stuff”. Och Margot som drivit frågan om produktion, tillverkning och kvalitet tvärvände. Hon menade att det aldrig funnits så mycket potential som nu. Dystopiska Barolo menade världen aldrig haft så bra förutsättningar som nu. Tio år tillbaka frågade inte journalister eller åsiktsmaskiner som jag var stolar och saker producerades. Idag är det är självklarhet att fråga om vilka material som används.

Om vi automatiskt ställer rätt frågor så behöver man inte ställa jobbiga frågor om produktion, miljö och andra lösningar. Då kan man fokusera på upplevelser som färg, blommor och bara sköna miljöer. 2016 är ett år när vi alltså njuter och fotograferar.

DELA