SENASTE ARTIKLARNA

Rörstrand 290 år på Rörstrandsgatan

0
Sprout Foto

Häromveckan fick jag förmånen att vara värd för porslinsmärket Rörstrands 290 årsjubileum. Allt tog plats där varumärket föddes 1726 dvs Rörstrandsområdet i Stockholm. Det blev en dag med ballonger, tårta och prominenta gäster.

Sprout Foto

Sprout Foto

Sprout Foto

Sprout Foto

Under nästan en hel dag fick jag intervjua och prata.

Sprout Foto

Inger Nordström från Rörstrands museum och Eva Tiedman från Rörstrand fick prata om bakgrunden och var man är idag. Eva berättade med stolthet om hur man låtit svenska folket rösta fram sin bästa servis och det blev Eden som lanserades för några månader sen. Inger berättade så klart var man hittade på i Lidköping där museet ligger.

Sprout Foto

Och så obligatorisk tårta. :)

Sprout Foto

Sprout Foto

Antikexperten Li Pamp berättade mer om historia, bland annat om skillnader mellan fajans och porslin.

Sprout Foto

Vi stod mitt på Rörstrandsgatan och där finns ju Rörstrands slott. Christian Holmgren är vd där och fick berätta om slottets historia och hur de skulle fira porslinet.

Sprout Foto

Och så fick jag ju intervjua och samtala med fantastiska Katarina Brieditis som gjort fyra, fem serviser för Rörstrand. Det beror så klart lite på om man räkna glöggmuggar som egen servis etc. Men vi talade om hur svårt det är att arbeta med mönster på porslin och i synnerhet en så klassisk servis som Swedish Grace.

Sprout Foto

 

Dagen avslutades med att den tidigare Årets Kocken Klas Lindberg berättade om sin nya restaurang Portal som öppnar till hösten i Rörstrandsområdet. Han pratade mat och resonerade hur maten ska exponeras på porslin.

 

DELA

IKEA och dess museum

0

IMG_7823

I veckan besökte jag IKEA i samband med att man ville genomföra sin Democratic Design Day och samtidigt passade man på att förhandsvisa det nya museet som öppnar i Älmhult den 30 juni. Företagsmuseer är inte helt ovanligt. Det finns ett museum för Rörstrand, fanns åtminstone ett tidigare för Orrefors Kosta Boda och jag vet att Alcro också haft museum. Kanske kan man räkna in SLs museum i Stockholm med bussar och pendeltåg som ett slags företagsmuseum? Men det här är stort, jag hörde att själva museet är 7000 kvm och företaget IKEA är lite laddat. Är det bra design? Är det miljövänligt? Lyfter de fram svenskheten på ett bra sätt? Men oavsett laddning så tycker jag att det här museet uppfyller mina förväntningar. Jag gick runt och var så klart på min vakt. Är det bra? I mina förväntningar så bör ett företagsmuseum (och kanske även andra vanligare museer) berätta sin historia, berätta om vilket sammanhang man finns, vilka unika vinklar det finns. Framför allt vill jag lära mig nåt nytt.

IKEAs museum gör allt detta. Man berättar om Ingvar Kamprad, liksom om de första produkterna. Men berättar om formgivarna och hur smaken förändrats. Man tittar på material och sammanhang. Djupt och lättsamt i kombination. Man bygger myten om Kamprad som till exempel att man flyttat Ingvar Kamprads kontor från Schweiz till museet. Men trasig fax och allt. Man har även en tillfällig utställning som ska byta innehåll ungefär en gång i halvåret. Just nu visas den köksinstallation som gjordes i Milano förra året.

Jag måste nog ge IKEAs museum nio och en halv Trendstefan av tio. Det enda jag kan saknar är ett visst mått av busighet, klurighet. Det finns en bollhavsinstallation och man får fota sig själv som katalogmodell, men jag tror att museet fokuserat på att göra ett bra museum med ett bra innehåll så då får busigheten stryka på foten. Alltså ett större mått av allvar. Man allvar är bra. Och därför får museet nio och en halv Trendstefan.

IMG_7824

IMG_7723

Det första man möts av i museet är en installation med prylar. Stuff. Detta är IKEAs dna och förutsättning. Detta är var IKEA säljer.

IMG_7827

Sen vandrar vi vidare till delen med de svenska rötterna. Ur vilken svensk förutsättning föddes IKEA?

IMG_7830

Allmoge med återbruk och snålhet…

IMG_7831

IMG_7832

Entreprenörsandan där de flesta smålänningar satt i stugorna på kvällar och gjorde prylar för att dryga ut kassan.

IMG_7833

Vackrare vardag

IMG_7834

Efterkrigstidens optimism, modernismen.

IMG_7835

Utställningen fortsätter sen in på när Ingvar startade sin verksamhet.

IMG_7725             IMG_7836 IMG_7840

En trappa upp börjar sen den möblerade kronologiska ordningen. Här finns de första möbler som såldes. Och sen fortsätter berättelsen med nedslag i varje årtionde.

IMG_7847

60-tal

IMG_7852

70-tal

IMG_7855

(ett 70-tal i taket)

IMG_7863

2010-tal.

IMG_7846

Väggarna längsmed museet är fulla av dokumentation och information om formgivare och produkter.

IMG_7842

Och världens första IKEA-katalog

IMG_7841

Mer kataloger.  IMG_7843

Personer och historia.

IMG_7844 IMG_7845IMG_7860

Loggans utveckling  IMG_7850Här lyfter man också upp saker som man själva menar är viktiga i historien om IKEA. Som den här nyckeln, eller köttbullen i bakgrunden.    IMG_7856Diskussion om olika material.   IMG_7864

Sista bilden får bli från den tillfälliga utställningen. Här ser vi Matali Crasset och Paola Navone resonera kring framtidens kök.

DELA

IKEA lanserar 2017

0

Jag har varit hos IKEA och tittat på vad man ska lansera resten av 2016 och hela 2017. Detta är en intensiv dag med nånstans 270-400 journalister och ikeaner. Siffran varierar lite. Nån sa att det var 270 personer på bussar från Malmö, vilket inte räknar in oss inresta stockholmare. Oavsett antal så är denna dag som går under beteckningen Democratic Design Days. Det är tredje gången som man bjuder in internationell press för att visa på designprocess på ett slags demokratiskt sätt. Och självklart är detta ett av årets viktigaste händelser. Förra året fick vi se ALLT som lanseras under 2016. Allt från Ingegerd Råman, till flyktingtält, etc, etc. På plats under en sån här dag är alltså sex, sju stockholmare och resten är internationell media och alla formgivare. Well… Nästan… Förra året var det större närvaro av formgivarstjärnor.

IMG_7793

IMG_7728

IKEA är klädda till tänderna och tar väl hand om alla besökare. Alla är förberedda och kan hänvisa vidare om man undrar nåt. Det finns utrymme för svåra frågor men framför allt handlar den här dagen om att diskutera vad som faktiskt kommer ut i butik om ett år. Och så lanseras så klart också en massa intressanta undersökningar.

IMG_7768

IMG_7782

IKEA visualiserar sin rapport med olika utställningar som här där man vill arbeta med sinnena. Vet inte om doften av våt hund hjälper men detta diskuterades. Eftersom detta är tredje året jag är med så kan jag säga att Democratic Design Days är svagare 2016. Jag tror inte nödvändigtvis att lanseringarna är sämre än tidigare, men man visar lite lika många och lika intressanta produkter som tidigare. Istället blir det den här typen av utställningar.

Bäst under dagen var det nya IKEA museet som visades. Jag tar det som ett separat inlägg imorgon. Näst bäst är samarbetet med ECAL. Jag visar några saker nedan.

IMG_7776

Schweiziska designskolan ECAL är kanske en av världens bästa designskolor. Man har alltså INTE inlett ett samarbete utan man har gjort ett skolarbete. Så… Dämpa förväntningarna. Det är skitbra, men absolut inte säkert nåt vi ser i varuhusen i Sverige på ett tag. Syftet med kollektionen har varit att titta på unga människors boende. Och här överst ser vi ett kökskoncept med förpackningar som man kan ta till matbutiken för att fylla på istället för att bära hem en massa förpackningar.

IMG_7778

En servis med silicon som gör att tallrikarna inte låter lika mycket som vanligt.

IMG_7779

Armaturer som man kopplar ihop med magneter (som vi sett tidigare)…

IMG_7773

Så klart odlingskrukor

IMG_7769

En stol som klarar av att ha mycket kläder hängandes.

IMG_7732

Men dagens stora snackis var så klart vilka samarbeten man ska ha 2017. Och här är det som du säkert redan läst – Hay och Tom Dixon på agendan.

IMG_7733

Kort kan man säga att Tom Dixon har absolut ingenting att visa. Han ska göra ett nytt koncept för hur man bygger möbler. Men visade bara en list. Det är alltså ganska långt kvar.

IMG_7786

Hay ska lansera typ 70 produkter varav vi fick se tre. En påse, en stol och en bänk. Ja, herregud vad ska man säga… Det är otroligt lätt att bli negativ, eller landa i ”shit vad smarta de är”. Balans är svårt. Jag tror att företagssamarbeten kommer bli mer relevant framöver. Alltså mer Hay än fokus på en formgivare. Se bara på H&M som väljer att samarbeta med Kenzo men egentligen menar den kreativa duon Opening Ceremony. Som ju också precis är som Hay, men i modevärlden. Alltså duktiga på butik, retail och samarbeten – men inte nödvändigtvis är utbildade designer. Så jag lämnar alla överdrivna kommentarer just nu. Jag kanske får återkomma till detta??

IMG_7738

Lanseringarna i övrigt? Det kommer så klart bli ett bra år för IKEA. Som alltid. Men jag upplever att vi i år fick se avsevärt färre delar ur kollektionerna och tala med alldeles för få internationella designer för att kunna bli riktigt ”frälsta”.

IMG_7739

Jag tror mycket på IKEAs belysningssystem. Egentligen kan du köpa en liten fyrkant och sätta varsomhelst. Som t.ex. som lucka på ett skåp.

IMG_7763

Och hållbarhetsutvecklingen. Här stol av Form Us With Love som består till 70% av återvunna PET-flaskor.

IMG_7788

I övrigt så är kollektionerna för 2017 spretiga. Och roligt. Det är lite Piet Hein Eek, lite 10-gruppen, lite nya brittiska modeskapare (som ovan och nedan) och lite svenska pelargon          IMG_7791

IMG_7740 IMG_7741 IMG_7742  IMG_7749 IMG_7751

IMG_7756 IMG_7755 IMG_7754

En ny Stockholmskollektion med skåp av Nike Karlsson (jobbigt likt Design House Stockholms skåp), fin bänk/bord av Ola Wihlborg och fantastisk skål av Gunnel Sahlin. Bra svensk design.

IMG_7799

DELA

Kitchen Pop Up

1

Igår, tisdagen den 7 juni öppnade vår andra pop up-butik. Jag har ju sagt att vi ska ha fem stycken varianter på pop up under året. Först ut tema städ, sen tema kök. Efter sommaren får vi se om vi kan hitta på nåt annat. Den här butiken ligger som en del av Kvänum på Sibyllegatan i Stockholm. Här har vi fått en kökshörna och fyllt på med ett 30-40-tal leverantörer. Allt från Hay och David Design till Lera Med Mera från Lidköping och Malin i Ratan från Västerbotten. Stort och smått. Det finns produkter från 19 kronor upp till massa nollor på prislappen.

Syftet med våra pop up är ju att skapa en retail som är lite oväntad och spännande, och med ett tillfälligt och intressant utbud. Pop up står öppen varje dag till lördag. För att få koll på var och när vi gör våra butiker så ha koll på oss via Facebook. Det är enklast. Ha kolla på den här sidan

Kitchen_pressfika (22 av 26)

Kitchen_pressfika (24 av 26)

Kitchen_pressfika (23 av 26)

Kitchen_pressfika (25 av 26)

Kitchen_pressfika (19 av 26) Kitchen_pressfika (18 av 26)

Jag håller pressträff och berättar om varför vi gör detta.

Kitchen_pressfika (12 av 26) Kitchen_pressfika (9 av 26) Kitchen_pressfika (8 av 26) Kitchen_pressfika (5 av 26) Kitchen_pressfika (2 av 26)

Kitchen_pressfika (26 av 26)

Duktiga kollegor Karolin och Johanna som fått rodda ordentligt med detta.

DELA

Ludvig Löfgren till skogs

0

Nu i juni visar vi en spännande utställning med glasformgivaren Ludvig Löfgren här på Designgalleriet. Han gör en resa över hur han arbetat, vilka utmaningar som funnits och med vilka tekniker som drivit honom. Nio år. Hela utställningen består av ett 40-tal objekt från Kosta Boda och Målerås. Det är egentligen bara verk som är i serieproduktion som visas, dvs inget konstglas. Utställningen går under namnet Nio år till skogs. Utställningen står på Designgalleriet 2 juni till 30 juni.

IMG_7379

I utställningen har Ludvig målat sin produktionshistoria på väggen – via frihand. Inte ett enda blyertsstreck innan.

IMG_7381 IMG_7385

IMG_7506

IMG_7444 IMG_7461

I utställningen visas alltså de massproducerade produkterna tillsammans med bild-anteckningar på väggen.

IMG_7507

Första gången jag på allvar jobbade med Ludvig var när han introducerades för Kosta Boda. Alla formgivare hade ombetts att göra julprodukter och på bara sex månader fick Ludvig igång sin kollektion. Som alltid fascineras han av olika tekniker. Här ett ganska stumt drivet glas med ett mjukare intryck inspirerat av julen lack. Men även en flört med glashistoria. Länge har brunt och grönt glas haft liknande stämplar. Detta är alltså cirka 2007. Nio år sen.

IMG_7508  IMG_7510

IMG_7436

Väldigt snart efter julkollektionen kom Vivienne som flörtar med modets Vivienne Westwood. Tartanmönster på glas. Jag tänker också på blyglasfönster. Här har Ludvig låtit glas ligga på glas och arbetat med transparensen som finns i glaset. Jag tycker det nästan ser ut som akvareller. Och stora är de. Några av mina favoriter.

IMG_7435Och de här glasen kom i samma veva. Tekniskt avancerat med glas på glas som får krackelera och skapa mönster. En stötaktig process som man kan se på bilderna på väggen.

Och ungefär här kom första krisen… De här två vaskollektionerna hade pjäser som lätt kostade runt 4-5 000 kronor styck. Och 2008-2009 drabbades världen av den finansiella krisen. Ingen var intresserad av en vas för 5 000 kronor. Hela det här segmentet var totalt bortblåst.

IMG_7442

Ett resultat ur krisen blev att hitta en enkel produkt som ”fick bra snurr”, alltså sålde. Resultatet är Ludvigs numera klassiska dödskalle. Egentligen är det samma teknik som 70-talets snöboll, och tekniken är mer automatiserad, maskinell än vaserna Ludvig gjorde tidigare. Alltså en lägre prispunkt. På bilden ser man också Ludvigs lilla robot R2 D2 som hjälper honom i hyttan.

IMG_7441

Fler dyra vaser, avancerad teknik och mångbottnade historier. Här har Ludvig inspirerats av batik-prickar i en klänning. Och historiskt är det ganska vanligt att man sätter ihop delar för att få en större pjäs.

IMG_7434

Nästa kris… Ja, ordet kris är mitt, men jag tycker det är intressant som katalysator till förändring. Efter att försäljningen minskat och produktionen blev lite stillastående så behövde Ludvig hitta produkter som inte krävde formar och lite snabbare vändningar. Det blev hans ”Wide Life” som innehåller massa djungelreferenser och djur. Allt är gjort så att arbetarna på golvet skulle kunna böjda, vrida och vända utan alltför mycket förarbete. Väldigt fritt och djuriskt.

IMG_7513 IMG_7515 IMG_7516 IMG_7522IMG_7440

Den avslutande delen hos Kosta Boda är dessa tatueringsrosor. Ambitionen var att hitta en produkt som skulle kunna ersätta Ulrika Hydman Valliens tulpanvaser. Här har Ludvig använt som en grafisk teknik som blivit en outline på glaset och så har man fyllt i med röd färg. Snabbt, enkelt och ett uttryck som passar både 80åriga damer och 19åriga tjejer. Här är också vinglasen som är outsourcade… Och därmed öppnades en dörr för att fundera på refrängen…

IMG_7524

Andra versen hamnade hos Målerås. Också det ett småländskt glasbruk men väsentligt annorlunda. Man kan enkelt säga att Kosta Boda jobbar varmt och Målerås jobbar kallt. Hos Målerås ligger det stora arbetet i förarbete med formar och efterbearbetning med slipning och målning. Därför blir den här papegojvasen otroligt intressant. Allt arbete ligger i att göra en så pass intrikat form att det funkar, och sen sätta ihop och måla.

IMG_7525

IMG_7457IMG_7526

På Målerås fick Ludvig helt nya tekniska verktyg att arbeta med.

IMG_7527

IMG_7439

IMG_7529

Och här vill jag bara stanna upp och bekräfta att Ludvig Löfgren är fasen skitduktig. Han har under våren vunnit utmärkelse som Sveriges bästa glasblåsare och här på utställningen kan man verkligen se att han arbetar konsthistoriskt och på många bottnar. Därför blir jag frustrerad när några smakpoliser kanske fnyser åt en fantastisk påfågel som denna. Det är ju inte bara en ljusstake – det är ju en flört med Tiffany-estetiken, och tänk att blanda material som metall och glas på det här sättet – i ett glasbruk som kanske framför allt varit kända för att göra slipade glasblock med djur. Det är sjukt imponerande.

IMG_7530 IMG_7531

Och bland det senaste Ludvig gjort är alltså dessa avancerade glas. Så många nivåer… Botten i kupan är formad efter en kotte, men övre delen är driven i samma stycke som ett vanligt vinglas. Går det ens? Galet avancerat. IMG_7438

Och framtiden där? Vad händer de kommande nio åren? Ja, man får ju se… Just nu är framtiden som ett vitt ark för Ludvig Löfgren. Det frilansande livet kommer säkert påverka, men har fortsätter att göra glas för Målerås. Men det kanske blir annat??

IMG_7475

Intensiv pressträff på morgonkvisten.

DELA