Chanel inspirerar

2
Chanel
Chanels Haute Coture-visning FW17/18

Äntligen får jag plocka fram mina älskade ”Golden Oldies” från 80-talet igen. Tack vare Chanel.

Jag hade det på känn; efter alla missmatchade örhängen (ni vet, ett udda par med ett långt och ett kort örhänge,  ett litet och ett stort eller nå´t annat i den där slarvigt bohemchica stilen – som jag i och för sig älskar) är det dags att plocka fram sina damiga 80-tals clips igen. I alla fall om man får tro Chanel – det vimlade av clips på det franska modehusets haute couture-visning FW17/18. Jag köpte mina örhängen i New York på 80-talet, tillverkade av gamla knappar om jag inte missminner mig. De är inte helt bekväma, det medger jag, men vem vill inte vara chanellig liksom… Hatten skippar jag.   /Kina

Italian Style – smyckerapport från Vicenzaoro

2

Jag gick så upp i mitt fotande under det italienska smyckemärket Pesaventos catwalk-visning i Vicenza att jag missade bussturen tillbaka till hotellet – i Padova. Det löste sig; det finns så många snälla människor här i världen. Pesavento firade för övrigt 25-årsjubileum och bjöd in till stort kalas i anslutning till Vicenzaoro, Europas största mässa för guld och juveler. Så över till själva mässan:

Vicenzaoro
Flexibelt.
Flexibelt, mjukt och töjbart är det nya svarta; på Vicenzaoro såg man smycken som både är lätta att ta på sig och som mjukt följer kroppens linjer. Inte helt lätt att tillverka, med tanke på materialen.
Lååånga halsband. Gold Art – Italian Jewels.
Låååååånga halsband. Det klassiska sautoirhalsbandet är tillbaka, efter choker-tiden (det vill säga korta, tighta halsband). Eller så bär man båda samtidigt.
Udda färgspel. EvaNueva.
Jag älskar alla udda, lite svåra färgkombinationer av ädelstenar. EvaNueva har ett fantastiskt sinne för färger och stenar – men just nu kommer jag inte ihåg vilka just dessa är 🙁 Cabochonslipningen (en slipningsform för ädelstenar med rundad översida och utan fasetter) favorit är för övrigt också en favorit i den där ”flexibelt, mjukt och töjbart är det nya svarta”-trenden.
Låt udda vara jämnt. Anna e Alex.
Att bära udda örhängen, ett långt och ett kort, i olika färger eller storlekar är en trend som verkar stanna. Till lycka för alla oss som envisas med att tappa bort det ena örhänget i ett par. Smycken med olika kombinationsmöjligheter är också en trend som definitivt har kommit för att stanna, smycken man lätt kan förändra så att de passar för olika sammanhang. Den senaste tidens trend med minimalistiska smycken ger också möjlighet att skapa en intressant look med många smycken – utan att det behöver kosta en förmögenhet.
Den nye mannen. Adolfo Courrier.
Adolfo Courrier med en liten, liten diamant. Så jäkla snyggt! Och ett exempel på vad den internationellt välrenommerade smycketrendexpertern Paola di Luca lyfte fram under sitt föredrag: Män är inte längre rädda för att smycka sig mer ”feminint”. Grova halskedjor och läderarmband får se upp.  
Juvelmärket Öro Trend är medlem i Responsible Jewellery Council.
Till sist: Det känns nästan onödigt att påpeka att ”Green Jewllery”, det vill säga miljömässigt och etiskt hållbart framtagna smycken är en trend som kommit för att stanna. Det är mycket kvar att göra, framför allt när det gäller socialt ansvarstagare för anställda inom tillverkningsprocessen. Mer om detta senare.    

Juveler på Röda mattan

0
Under ”The Golden Age of Hollywood” var det mest vanligt att filmstjärnorna bar sina egna smycken, både i filmer och på galor. Här Gloria Swanson i sina egna, berömda Art deco-armband från Cartier, som hon bar i ”Sunset Boulevard” från 1950 - och under själva Oscarsgalan. Foto Sköna Juveler.
Det är bara att erkänna; jag blir helt uppslukad av event som Emmy Awards, Oscars och filmfestivalen i Cannes – och alla andra tillställningar där stjärnorna glittrar och glimmar på röda mattan i sina juveler. Sina och sina förresten, det handlar för det mesta om så kallad ”celebrity placements”. Produktplacering live liksom. För ett smyckemärke kan det vara värt miljontals pengar.
Edie Falco bar i alla fall upp sitt diamantarmbandet Hearts on Fire från Butani med den äran under Emmy Awards. Foto Reuters.
När bilder av kändisar dyker upp online i samma ögonblick de blir fotograferade, är det inte konstigt om den outfit sagda stjärna bär kan boosta märkets försäljning. Det samma gäller naturligtvis smycken. I Hollywoodsammanhang kan ett gnistrande ögonblick i kändisljuset vara värt flera miljoner dollar ur reklamsynpunkt för ett juvelmärke. Den stil som en stjärna, eller snarare stajlisten bakom, visar upp har som bekant en tendens att skapar en trend. Varumärken ”tävlar ” om att få pryda stjärnorna –  och betalar ibland för det. Det är svårt att säga exakt när företeelsen med Röda mattan-juveler började, men på 30-talet lånade i alla fall Paul Flato, den amerikanske juvelerare som också kallades ”Original jeweler to the stars”, ut smycken till olika filmbolag för att deras stjärnor skulle bära dem i filmer. Det är möjligt att de bar dessa smycken under olika event också. Men under ”The Golden Age of Hollywood”  var det faktiskt mest vanligt att filmstjärnorna bar sina egna smycken, både i filmer och på galor. Gloria Swanson bar exempelvis sina berömda Art deco-armband från Cartier  i filmen ”Sunset Boulevard” från 1950 samt under själva Oscarsgalan. Gloria vann ingen Oscar, men hennes karaktär Norma Desmond kommer alltid att bli ihågkommen  – liksom de fantastiska, flexibla armbanden i platina, skivor av bergskristall och diamanter.
Foto Cartier.
Jag måste också erkänna att jag är lite besatt av Rihanna så hon får vara med på ett hörn, i juveler från Chopard – som hon ofta syns i. Hon har för övrigt också designat en kollektion för just Chopard nyligen.
Rihanna på senaste GRAMMY Awards, med armband från Chopard. Foto Joe Scarnici/Getty Images.
Vi svenskar bär inte juveler (och med juveler menar jag äkta smycken definierade utifrån äkta material som guld, platina och diamanter) i samma utsträckning som ”over there” eller i länder som Frankrike och Italien, men smycken som en känd person bär uppmärksammas i alla fall på ett helt annat sätt än tidigare. – ”Celebrity placement” och ”influencer marketing” växer definitivt i betydelse för våra kunder. En viktig del är då samarbetet med stylister, berättar Angelica Engström på Starstudio, en PR-byrå som specialiserar sig på smycken och accessoarer. Jag avslutar med ett fantastiskt armband, från Piaget, som Naomi Campell hade lyckan att få bära under Cannesfestivalen.
Naomi Campell i armband från Piaget. Cannesfestivalen.

Våndan av att behöva välja

0
Årets Guldkorn är en tävling som lyfter fram lovande talanger inom guld- och silversmide, arrangerad av Aurumforum.  I år vann Linn Granell med sina fullkomligen bedårande örhängen som visar årstidernas växlingar – temat var i år var  ”Förändring”. Linn korades med pompa och ståt under Precious-mässans stora prisutdelning. Jag satt med i juryn, och jag kan berätta att vi våndades över att behöva välja ett bidrag när alla höll så hög klass – samtidigt som vi var glada över samma anledning; det betyder ju att framtiden för branschen ser ljus ut. Till slut enades vi om Linns örhängen, som var både vackra och lekfulla med en fin formkänsla. Vi tyckte också att hon hade en genomtänkt idé som knöt an till temat, både tydligt och kreativt. Och – hon kan sitt hantverk väl och i sin design har hon lyckats hitta ett sätt att väcka intresse för just detta. Så grattis Linn! Här nedan är alla bidragen: Örhängen som visar årstidernas växlingar. Ett smycke som byter skepnad från halssmycke till armsmycke. En ring med vindturbin som symboliserar självförsörjande energikällor. En silvervas med buntband som påminner oss om hur vi stryper vår planet. Ett roterbart dropphänge som visar att tårar av sorg kan förvandla livet till det bättre.      

It´s not the size

0
Har blivit begiven på rubiner på sistone… Det kan ha något med att göra att jag hört att det är mycket rött som gäller i höstens mode. Och på att jag såg det här maffiga halsbandet med mångamångamånga rubiner i Chopards haute joillerie-kollekton ”Silk Road” som presenterades i Paris i sommar. Men det är inte storleken, eller mängd, som räknas – håll med om att den här tunna ringen med en PYTTEliten rubin ger ett aldrig så mäktigt intryck. Och är bedårande söt. Nyhet hos Charlotte Bonde Sthlm för övrigt, som ställde ut på Precious, Stockholm Nordic Watch & Jewelry Fair.
Liten rubin. Charlotte Bonde Sthlm
Liten lektion om rubiner Rubin och safir är varianter av samma mineral: Korund. Rubiner är den röda varianten av korund medan safir kan ha alla färger utom röd. Små partiklar av främmande ämnen som letat sig in i materialet ger olika färger. Hos rubinen är det krom som orsakar den röda färgen. Det kan vara bra att veta att rubinen ofta utsätts  för olika typer av behandlingar för att bli mer attraktiv. Den vanligaste är värmebehandling för att förbättra färgen. Har rubinen  många sprickor kan den fyllas med glas, vilket gör stenen betydligt skörare än obehandlade Det kan också vara bra att veta att det finns syntetiska rubiner, det vill säga skapad av människan, på marknaden. Det har man faktiskt gjort ända sedan slutet på 1800- talet,  och man ser dem därför ofta även i antika smycken.