Juveler på Röda mattan

0
Under ”The Golden Age of Hollywood” var det mest vanligt att filmstjärnorna bar sina egna smycken, både i filmer och på galor. Här Gloria Swanson i sina egna, berömda Art deco-armband från Cartier, som hon bar i ”Sunset Boulevard” från 1950 - och under själva Oscarsgalan. Foto Sköna Juveler.

Det är bara att erkänna; jag blir helt uppslukad av event som Emmy Awards, Oscars och filmfestivalen i Cannes – och alla andra tillställningar där stjärnorna glittrar och glimmar på röda mattan i sina juveler. Sina och sina förresten, det handlar för det mesta om så kallad ”celebrity placements”. Produktplacering live liksom. För ett smyckemärke kan det vara värt miljontals pengar.

Edie Falco bar i alla fall upp sitt diamantarmbandet Hearts on Fire från Butani med den äran under Emmy Awards. Foto Reuters.

När bilder av kändisar dyker upp online i samma ögonblick de blir fotograferade, är det inte konstigt om den outfit sagda stjärna bär kan boosta märkets försäljning. Det samma gäller naturligtvis smycken. I Hollywoodsammanhang kan ett gnistrande ögonblick i kändisljuset vara värt flera miljoner dollar ur reklamsynpunkt för ett juvelmärke. Den stil som en stjärna, eller snarare stajlisten bakom, visar upp har som bekant en tendens att skapar en trend. Varumärken ”tävlar ” om att få pryda stjärnorna –  och betalar ibland för det.

Det är svårt att säga exakt när företeelsen med Röda mattan-juveler började, men på 30-talet lånade i alla fall Paul Flato, den amerikanske juvelerare som också kallades ”Original jeweler to the stars”, ut smycken till olika filmbolag för att deras stjärnor skulle bära dem i filmer. Det är möjligt att de bar dessa smycken under olika event också. Men under ”The Golden Age of Hollywood”  var det faktiskt mest vanligt att filmstjärnorna bar sina egna smycken, både i filmer och på galor. Gloria Swanson bar exempelvis sina berömda Art deco-armband från Cartier  i filmen ”Sunset Boulevard” från 1950 samt under själva Oscarsgalan. Gloria vann ingen Oscar, men hennes karaktär Norma Desmond kommer alltid att bli ihågkommen  – liksom de fantastiska, flexibla armbanden i platina, skivor av bergskristall och diamanter.

Foto Cartier.

Jag måste också erkänna att jag är lite besatt av Rihanna så hon får vara med på ett hörn, i juveler från Chopard – som hon ofta syns i. Hon har för övrigt också designat en kollektion för just Chopard nyligen.

Rihanna på senaste GRAMMY Awards, med armband från Chopard. Foto Joe Scarnici/Getty Images.

Vi svenskar bär inte juveler (och med juveler menar jag äkta smycken definierade utifrån äkta material som guld, platina och diamanter) i samma utsträckning som ”over there” eller i länder som Frankrike och Italien, men smycken som en känd person bär uppmärksammas i alla fall på ett helt annat sätt än tidigare.

– ”Celebrity placement” och ”influencer marketing” växer definitivt i betydelse för våra kunder. En viktig del är då samarbetet med stylister, berättar Angelica Engström på Starstudio, en PR-byrå som specialiserar sig på smycken och accessoarer.

Jag avslutar med ett fantastiskt armband, från Piaget, som Naomi Campell hade lyckan att få bära under Cannesfestivalen.

Naomi Campell i armband från Piaget. Cannesfestivalen.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

tre × 2 =