Nu kommer skjortan du inte kan* få fläckar på i butik

0

Helgen nalkas och fläckar på skjortan sabbar lätt helhetsintrycket. Så bra då att en ny innovation gör att du inte behöver oroa dig över den saken längre.

Det är väl typiskt att just norrmännen slår oss på fingrarna inom mode, men någon gång var ju det också tvunget att hända. J.Harvest & Frost har bara tre år på nacken, men har –milt uttryckt – fått en flygande start. – Vi blev snabbt kända för våra strykfria skjortor av bra kvalitet, säger Tobben Johnsen, konceptansvarig. I dag säljs vi i Sverige, Norge och nio ytterligare länder och har en egen brand store i Mood Gallerian i Stockholm. Vi har sålt 500 000 skjortor på tre år och gått från noll till en förväntad omsättning på 60 miljoner norska kronor 2017. Vad är nyckeln till framgång? – Vi har naturligtvis höga krav på produkternas kvalitet, men vill också att kunderna ska bli positivt överraskade av allt vi gör. Vi har ett core value som lyder: ”With our products we always strive to innovate and become better and better. You can’t do this without sometimes failing. We always dare to try new things and be different. We are pioneers in our field, not followers.” Och nu släpper vi alltså den vattenavstötande skjortan Black Bow. Hur kom den till? – Den fina starten jag nämnde gav oss möjlighet att blicka framåt och jobba med utveckling. Och vi landade i målsättningen att skapa marknadens bästa och mest innovativa businesskjorta – eller arbetsskjorta, som vi föredrar att kalla den. Vi började med att försöka lansera en ny typ av strykfri kvalitet som inte hade funnits på marknaden tidigare, där vi ville ta steget vidare från ”non iron” till ”never iron” med en ny och miljövänlig behandlingsteknik. Men så stannade vi upp, ville ta det ännu längre och se hur långt vi kunde dra funktionerna i en arbetsskjorta. Efter att ha lagt till mekanisk stretch och nanoteknologi samt två års utveckling, tester och misslyckanden senare kom Black Bow till – en superfunktionell skjorta, tillverkad av exklusiv, långfibrig compact cotton. Och förklara hur den blir vattenavstötande. – Nanoteknologin gör den helt tålig mot vatten, smuts och – jag är ju ändå norrman – till och med olja. Man går ner på molekylnivå där behandlingen går in i fibern och ändrar dess struktur utan att ändra på skjortans naturliga egenskaper. Den behåller alltså andningsförmågan, elasticitet och själva känslan. Det här är helt miljövänligt och skjortan är även Oeko-Tex 100-certifierad. Är ni ensamma om nanoteknologi på marknaden? – Black Bow är inte den enda skjortan som har den, men vi är kanske först med att lyckas inkludera alla olika funktioner i en skjorta av en sådan high end-kvalitet, menar Tobben Johnsen. Vi har helt enkelt satt skyhöga krav på den. Vi tog den till SGS (ett oberoende testinstitut, min anm.) för att utsätta den för över 50 tvättar, där den levererade på toppnivå både på strykfrihet och nanoteknologi. Eller: skjortan håller nästan exakt samma standard efter en tvätt, tio tvättar och 50 tvättar. Hur har mottagandet varit? – Lanseringen häromveckan väckte stor uppmärksamhet i traditionell såväl som social media. Vi kan redan nu se att den kommer bli en försäljningssuccé och ser fram emot att utveckla linjen vidare med nya modeller och kanske även nya versioner. Black Bow finns både i herr- och dammodell, och säljs för 1 199 kronor i J.Harvest & Frosts butik i Mood Gallerian i Stockholm, och på jharvestandfrost.se * Jag har fått ett testexemplar för att sätta Black Bow på prov. Den fungerade precis lika bra som på gif:en ovan, och jag uppskattade även att det översta knapphålet har extra stretch, så att det inte klämmer åt så förbaskat när man bär slips. Men, tänk på att Black Bow ju inte kan stå emot fläckar från torra saker som exempelvis foundation. Då tvättar du den dock bara i maskin som vanligt.

Nu ska svenskarna göra som i Los Angeles: dricka kallt kaffe

0

”Nu städar vi upp den smutsiga dryckesbranschen!” Startupsuccén Mode Cold Brew vill få världens näst mest kaffedrickande folk (ja, det är vi svenskar det) att lära sig dricka kallt kaffe. Jag provade, fastnade och ville såklart veta mer.

Grundarna Sean Eriksson och Fabian Wendt har båda en bakgrund inom fotografi, med bilder publicerade i alltifrån Billboard till Rolling Stones Magazine och med nära samarbeten med varumärken som Gant Rugger, All Blues och Avicii (som för övrigt också är delägare). Men framförallt är de stora entusiaster av kaffe. – Vi var förundrade över varför i princip alla drycker, inte minst energidrycker, innehåller så mycket socker, sötningsmedel och artificiella tillsatser, säger Sean Eriksson. Samtidigt som sockerdebatten kommer upp till ytan är diabetes Sveriges snabbast växande sjukdom. ”Hur svårt kan det vara att ta fram en helt naturlig och riktigt uppfriskande koffeindryck utan massa skit i?” tänkte duon, drog till Los Angeles och hittade exakt vad de hade letat efter: cold brew coffee. – Cold brew coffee är det snabbast växande dryckessegmentet i USA i dag. Det började som en trend som serverades i hippa kaféer och har spridit sig till ready to drink-flaskor. Vid det här laget är det väletablerat över hela landet, främst i storstäderna. Fler och fler människor inser riskerna med socker och sötningsmedel och föredrar naturliga och rena alternativ för att snabbt få sin koffeinkick på språng. Vad är skillnaden mellan cold brew och vanligt kaffe? – Den är inte helt lätt att beskriva innan man själv har provat, men glöm iskaffe eller kaffe som har blivit kallt och tänk som en hybrid av kaffe och energidryck, förklarar Eriksson. Precis som vanligt kaffe är vårt helt naturligt, fast då det bryggs i kallt svenskt vatten under 16 timmar uppkommer inte syrorna och bitterheten. Kaffet blir lenare och mer smakrikt. I vanligt kaffe är det syrorna som leder till en orolig och sur mage, bruna tänder och en tråkig kaffeandedräkt. Det här slipper du med Mode, och får mer koffein än i vanligt kaffe. Det finns ju cold brew sedan tidigare även här hemma, hur sticker ni ut? – Vi tog hjälp av några av Sveriges främsta baristas för att sätta vår egen prägel på den och ser oss som pionjärer inom cold brew coffee i Sverige. Vi bygger inte bara ett nytt varumärke utan även ett helt nytt segment och får i dag fantastisk respons från kaffekonnässörer, artister och kreativt folk, hälsomedvetna såsom vegetarianer, diabetiker och LCHF-förespråkare samt hårt arbetande karriärister. Den gemensamma nämnare är behovet av en snabb, kraftfull och hälsosam energiboost. Hur ser framtiden ut? – Starten har hittills till stor del handlat om att utveckla produkten och öka medvetandet om cold brew. Under 2018 kommer fokus skifta till att komma ut på marknaden ordentligt, så att alla svenskar ska ha nära till en Mode Cold Brew, säger Sean Eriksson. Och i tider när mycket också handlar om att ge tillbaka skapades projektet Circle of Mode. Tillsammans med svenska initiativet Solvatten bidrar Mode Cold Brew med ökad och förbättrad tillgång till dricksvatten i Kenya, till familjer som bor där deras kaffebönor växer. I skrivande stund är det uppe i över 1,3 miljoner liter vatten.

Tio av Skandinaviens hetaste nya herrmodedesigners visas upp i unik utställning

0

Installationen NEW visar upp de bästa svenska, danska, norska och finska varumärkena inom herrmode just nu.

Det är min uppdragsgivare Scandinavian MAN och moderedaktör Robin Douglas Westling som kurerar utställningen, som visar upp starka looks från regionens nya heta namn. Bland deltagarna återfinns svenska L’Homme Rouge, Atelier Saman Amel och Per Götesson, samt Ellen Pedersen, Randy och Tom Wood. L’Homme Rouge och nio andra finns att se på gatuplan på Malmskillnadsgatan 42 i Stockholm under kontorstid till och med den 7 november

Såhär har ni aldrig sett världens kanske mest ikoniska boots

0

Hoppas ni har överseende med den extremt clickbaitiga bloggrubriken, men den är faktiskt sann. Ett par Timberland har aldrig sett bättre ut!

Det här är en limiterad specialkollektion med superfina material och detaljeringar, som tar den gamla klassikerkängan till helt nya modegrader. Når butik i januari till ett högt, men för mig ännu okänt pris. Bravo!

Det mest skrämmande skyltfönster jag sett

0
Skulptören Francesca Romana Di Nunzio skrämde livet ur mig på ikoniska varuhuset i Rom – och hennes verk är ett genidrag i den moderna tidens konsumtion. Innan italienska varuhuskedjan La Rinascente kunde öppna sitt 14 000 kvadratmeter stora nya flaggskepp i åttavåningshuset på Via Tritone i Rom ägnade de 1 852 dagar eller elva(!) år åt att renovera byggnaden. Men det är klart, när systervaruhuset i Milano blev utsett till ”Världens bästa varuhus 2016” finns det ju en viss press att få det fint. I dag har de 800 varumärken och 96 fönster ut mot gatan. I några av dem fick jag en rejäl överraskning av hennes installation ”Hyper realistic sculptures”. Och i verkligheten är de ännu mer verklighetstrogna: Det här sätter naturligtvis även fingret på vad ett varuhus är i dag. Vilken position har det? Känns det modernt? Och med bekväm e-handel och ”malls” i snart sagt varannan stadsdel, vad ska vi dit och göra? Eller är NK, Harvey Nichols (som förresten, tar in Lexingtons inredningskollektion i just sin webshop, grattis till dem!) eller La Rinascente tillräckligt starka som varumärken? Det nya modeordet inom retail är ”destination”: att skapa fysiska platser som är så lockande att vi konsumenter dras dit. Inte först och främst för att kolla in, säg, MQ:s nya butikskoncept, utan ha möjlighet att ta ett glas, gå på bio och planlöst strosa runt. Och så blev Mall of Scandinavia också utsett till ”Årets bästa köpcentrum 2017” i dagarna. Vad kan vi mer skriva hem om från La Rinascente då? Slowear är företaget bakom bland annat Incotex, som marknadsförs som ”The best trousers in the world”. När du provar så förstår du varför. I Sverige säljs de bland annat hos Gabucci på Östermalm i Stockholm   Brodyrer och som vanligt fantastiska prints hos Valentino   Bakverk utformade som skor och väskor för 550 euro i cafét högst upp i huset, någon?   Till sist: Jag var tvungen att få med den här härliga kvinnan på bild. 70-nånting och i full färd att prova samtliga glittriga skor från hela skoavdelningen. Helt fantastiskt!