SENASTE ARTIKLARNA

Det kom ett mail …

0

… och tog begreppet smida medan järnet är varmt ett steg till.

Kreativa genierna på Triwa spinner vidare på den så otroligt virala hajpen kring Ikea-loggan på sitt eget sätt. I nyhetsbrevet som damp ner nu på lunchen presenterar de stolt sitt eget samarbete med möbeljätten – IKEA x TRIWA – som naturligtvis är alldeles påhittat. (Den som klickar på bilden hamnar på Triwas startsida.) Det hade ju varit ännu lite roligare om mailet kom, säg, ett par dagar efter Balenciaga släppte sin blåa väska, men känns ändå angeläget att lyfta upp för att slå hål på en så tröttsam myt: den om modevärlden som så gravallvarlig, pretentiös och nedlåtande.

triwa-wave-falken-spring-summer-2017

Och när vi tittar på Triwas ”riktiga” kollektion är vårnyheterna Coral Falken och Wave Falken mina personliga favoriter, med den snygga brodyrdetaljen på läderarmbandet, precis som tidigare av ekologiskt vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjö Garveri.

DELA

Experten: Nu kommer materialen du hunnit glömma tillbaka

0

Adrian Currie är en av världens mest inflytelserika inom det manliga modets trender. Jag fångade honom på Sverigebesök i morse.

Miuccia Prada slog – än en gång – an tonen på catwalken i januari med Pradas höst-/vinter 2017-kollektion, med manchester, manchester och mera manchester. E-handlaren asos.com vill inte vara sämre, och fångar upp klassikermaterialen i sin egen herrkollektion för hösten.

Asos har en enorm medvind just nu och Sverige är både en av de snabbast växande och viktigaste marknaderna i världen. Därför fanns Adrian, som är ansvarig för hela jättemaskineriets kommunikation på herrsidan, på plats i Vasastan i Stockholm i morse. Deras framgång är inte direkt någon kvantfysik: bra prisbild, svårslagen kundservice inklusive returrätt (som det finns undersökningar på att vi svenskar värdesätter ännu mer än våra landsmän runtom i världen), stora kollektioner och en bra logistik som gör det möjligt att snabbt gå från skiss till färdigt plagg. Det blir naturligtvis extra viktigt när det kommer till trendiga produkter, och gör att du ofta kan hitta de senaste trenderna först hos Asos och deras konkurrenter.

asos-autumn-winter-2017-02asos-autumn-winter-2017-03

Som ansvarig förväntas Adrian Currie hålla bra koll på det senaste, och identifierar tre stycken huvudtrender i höstens kollektion:

  • Tänk skatemodet illustrerat i modeplagg. Modern streetwear med 90-talstouch har inte släppt taget om modebilden – och jodå, nu kommer även punken tillbaka.
  • Mönsterbilden är stor och yvig, samt med etniska influenser Vi pratar tie-dyed och klassisk paisley.
  • Och så manchester, sammet, fuskpäls och de andra gamla hederliga kvaliteterna som samlat damm för det mesta hos de flesta under lång, oh så lång tid, men till hösten gör grandios comeback. Vågar du?

Relaterat:

Asos.com
Prada Fall 2017 (Vogue.com)

DELA

Finns det trender även inom rosévin?

0

Fredag! Och försommarvärme i stan och över landet. Därför naturligtvis ett utmärkt tillfälle att snacka rosé!

I veckan fick jag François Mitton till bordet på lunch i gassande sol på Lydmarterrassen. Han är tredje generationen som driver det ytterst framgångsrika vinmärket Minuty vidare efter farfar Gabriel Fernet. Många känner igen märket för den kurviga, om ni frågar mig riktigt eleganta rosévinsflaskan. Och många svenskar hade druckit vinet på semester i märkets hemtrakter runt Saint-Tropez långt innan det kom till Sverige för sju, åtta år sedan. Trots det förvånande att lilla Sverige i dag är Minutys tredje största marknad i världen, efter hemlandet och USA. Hemlandet, förresten, där rosévinet har gått om det vita som näst mest sålda vin.

Med tanke på inriktningen på den här bloggen var jag naturligtvis tvungen att fråga en av vinvärldens giganter: Finns det några trender inom rosévin?

– Du menar förutom att ni svenskar verkligen älskar det, och bara mer och mer? Javisst, för bara några år sedan såg vi betydligt mer tunga viner med mycket struktur. I dag gillar både ni svenskar och konsumenter världen över de lättare varianterna. Rosévin är njutning för många, och ett lättdrucket passar bättre när du är i sällskap av andra.

Minutys M och Prestige kostar 119 respektive 145 kronor i Systembolagets ordinarie sortiment

DELA

Tre ledande modekedjor i banbrytande samarbete

0

Vad betalar du för din plastpåse i klädbutiken? Och hur mycket får den kosta? Det är klart att du hajar till lite, för det gör du ju inte. Betalar, alltså.

Dagens nyhet om H&M, Kappahl och Lindex samarbete blir därför just banbrytande. Initiativet One Bag Habit ska få oss att köpa färre påsar och bli mer medvetna om hur plasten påverkar miljön. Det är ett svar på EU:s kommande direktiv för att minska förbrukningen av en typ av påse som tar 400 år för naturen att bryta ner. (För att inte tala om hur mycket den skadar under tiden som den bryts ner i mindre delar.)

De tre kedjorna förväntar sig snabbt att få sällskap av fler från detaljhandeln, som alla förbinder sig att:

  • Ta betalt för samtliga påsar
  • Kommunicera kring påsars negativa miljöpåverkan och hur påsar kan användas på ett mer hållbart sätt
  • Erbjuda återvinningsbara påsar gjorda av mer hållbara material
  • Skänka överskottet från försäljningen till valfritt ändamål ”som driver hållbar utveckling”
  • Rapportera om resultatet årligen, på sin hemsida och/eller i sin årsrapport

Vill du själv göra skillnad gör du naturligtvis som jag och antingen tar med en egen plastpåse till butiken, eller en – ofta mer slitstark – av bomull. Synd bara att en sån behöver användas 130-400 gånger för att komma ner i samma nivå av miljöpåverkan som plastpåsen.

Indiska valde för drygt två år sedan att ta mellan en och två kronor för påsar, beroende på storlek. Och de som finns är gjorda av 25% ostronskal(!) och resten återvunnen plastråvara. Resultatet? En halv miljon kronor skänkta till Naturskyddsföreningen från en kraftigt minskad försäljning – och en del arga kunder. Suck…

One Bag Habit startar den 1 juni i kedjornas svenska butiker med en uttalad ambition att senare expandera till övriga marknader

Relaterad läsning:
one-bag-habit.se
Plastpåsen rejäl vinst för butikerna (SVT)
Indiska har tagit betalt för plastpåsar i ett år – så har det gått (Aktuell Hållbarhet)
Fler väljer bort påsar som kostar (nukunskap.se

 

DELA

Hej Designbloggarna!

0

Ett välkomstinlägg är naturligtvis på sin plats. Jag har bloggat på flera olika plattformar under elva års tid, så det har blivit några sådana.

Jag heter Johan Magnusson och är 28 år gammal. Jag bor i Hammarbyhöjden strax söder om tullarna i Stockholm med min sambo. På dagarna jobbar jag med olika projekt inom digitalt och sociala medier på förlaget Plaza Publishing, som bland annat ligger bakom Plaza Interiör, Plaza Magazine, Plaza Kvinna och Plaza Deco. Parallellt hjälper jag uppdragsgivare med texter och deras sociala medier på frilansbasis.

Min blogg har genom åren ofta fokuserat på herrmode, och nu tänkte jag bredda mig till en modern livsstilsblogg. Det kan ju alla göra, så då borde jag också klara av det. Trender och tendenser är en stor del av både min vardag och mitt yrkesliv, och så även här. Och så tror jag att det, även i dagens bilddrivna Instagram-samhälle, finns rum för längre texter med djup i sig. Och min egen Instagram: @johansmodeblogg.

Bra, då säger vi så! Och välkomna!

 
Överst: Med Stefan utanför Designgalleriet tidigare i dag

DELA