Julkalender lucka 1: Vinn halsbandet One Love från Andeliusgribbe

0

Redan december! Och premiär för Designbloggarnas alldeles egen julkalender, där ni kan tävla om fina priser varje dag fram till dopparedan. Jag har fått den stora äran att vara först – med ett smycke att stråla i.

Jag tävlar ut halsbandet ”One Love” (90 cm) från driftiga duon bakom up and coming smyckesmärket Andeliusgribbe. Det föreställer som synes jordens alla fem världsdelar och symboliserar att vi alla ska enas tillsammans med kärlek och respekt. Värde: 2 500 kronor. Jag bär samma smycke själv och får ofta komplimanger för det, samt att folk allt som oftast ska försöka lista ut vilken kontinent som är vilken. Tävlar gör du på Designbloggarnas Instagram, instagram.com/designbloggarna, till och med i kväll klockan 23.59. Lycka till! Jag tycker ”One Love” gör sig lika bra till t-shirt på lanseringsfest med Scandinavian MAN som för att ge smokingen ett lyft Håll utkik på kollega Martins blogg i morgon när han tävlar ut ett nytt finfint pris, innan stafettpinnen går vidare i vår julkalender

Därför skapade de ett eget te för män

0

När jag sprang på ett ”Men’s Tea” under en presentation, som egentligen var om någonting helt annat, häromveckan var jag naturligtvis tvungen att få veta mer!

Manligheten är under välbehövlig debatt de här veckorna. Man kan hoppas på två saker: att vi kommer prata om ett ”före” och ett ”efter” #metoo och att diskussionen inte dör ut, säg, i vår. Televerantören Yogi Tea har sina rötter i den 3000-åriga indiska ayurvediska läran om balansen mellan kropp, sinne och själ. Deras ayurvediska blandning bygger på grundaren Yogi Bhajans eget recept med kanel, kardemumma, ingefära, kryddnejlika och svartpeppar, började säljas i Europa på 1970-talet och finns i dag i 44 smaker. En av dem är Men’s Tea. ”Världen bygger på olikheter – yin/yang, måne/sol, matter/mind eller bara kvinna/man” svarar företaget när jag mailar dem. ”En värld utan de här olikheterna skulle kännas otänkbar, och det gäller även att vi förstås är jämlika, men olika som män och kvinnor. Ayurveda-läran ser också män och kvinnor så, som jämlika, men våra olikheter är också en av deras viktigaste principer. Inom ayurveda talar man också om särskilda kryddor och örter som har en särskilt harmonisk effekt för män respektive kvinnor. Därför skapade vi på Yogi Tea specialteer för både män och kvinnor. Vi tycker att de smakar fantastiskt och de båda teerna är också populära hos ‘det andra könet’, som naturligtvis kan dricka hur mycket de vill av det.” Men’s Tea beskrivs hur som helst såhär: ”Men’s Tea med ingefära, rostad cikoriarot, ginseng och chilipeppar är ett gott te som kan avnjutas när som helst och som hjälper oss att hitta balansen mellan våra maskulina och feminina inre krafter. Teets essens är: ”Styrka”. 17 tepåsar kostar omkring 30 kronor i handeln, en stor del av ingredienserna kommer från ekologiskt certifierade odlingar och teet är, kan jag intyga, riktigt gott!  

Handplockade julklappstips till honom: Groomingkitet för han som gillar whisky

0

Ute på julklappsjakt? Jag har snappat upp några fina produkter åt dig till ”mannen som har allt”. I dag: Kitet för en snyggare vardag för whiskyälskaren.

En av de senaste årens tydligaste livsstilstrender är ju att vi män har fått våra egna nischade skönhetssalonger. En av dem, barberar- och tatueringsstudion Kollektivet Hvitan på Södermalm i Stockholm går nu samman med en av Europas snabbast växande amerikanska premiumwhiskys, Bulleit Bourbon. Resultatet är kitet Procedure By Bulleit, med väl utvalda produkter av salongens experter: skäggolja från Ya-Sin, en skäggsax, en kam i trä, en handduk och en mini-plunta från Bulleit Bourbon. Jag har provat Bulleit, baserad på ett familjerecept som har 150 år på nacken, flera gånger. Man kan lugnt konstatera att den är värd alla sina priser, inklusive att tre år i rad ha utsetts till mest säljande och trendigaste amerikanska whiskyn av ”Worlds 50 Best Bars and Drinks International”. – Varken whiskey eller barberartraditionen är någon exakt vetenskap, snarare handlar de båda hantverken om att skapa estetik och precision i en perfekt kombination. Att skapa ett grooming kit med speciellt utvalda produkter för den whiskyälskade mannen kändes därför som en självklarhet, säger Maria Vegeberg Gram, Senior Luxury & Scotch C&E Manager i Norden för Bulleit.   Kitet kostar 395 kr och säljs hos Kollektivet Hvitan på Katarina Bangata 47 i Stockholm. Bulleit Bourbon finns på de flesta Systembolag runtom i Sverige och kostar 319 kronor för 700 ml

Svenska streetwearsuccén Caliroots fortsätter expandera

0

Först på bloggen: I år når butikskonceptet Caliroots 400 miljoner i omsättning, men de nöjer sig inte direkt med det!

Grattis Göteborg! Och grattis Berlin! Nästa år öppnar Caliroots de första butikerna där som bär webshopens namn. Eller, för att förklara tydligare: online heter ju konceptet Caliroots.com. De har en miljon unika besökare i månaden och är med det en av de största webshoparna i hela Sverige. De tre fysiska butikerna som Caliroots driver inom två kvarter på Brunnsgatan och Regeringsgatan i centrala Stockholm heter ju däremot C Store, Cali Streetwear och Six Feet Down. För en tid sedan köpte Caliroots butikskedjan Hollywood, och i vår ska en av Hollywoods butiker i Göteborg döpas om till Caliroots. Därefter öppnar en till butik med samma namn i Berlin och sedan även i Stockholm. Kul med återförsäljare som kan och vågar satsa!

Här är Levi’s nya – och lite hemliga – storsatsning

0
Efter 30 år gör Levi’s speciallinje comeback, men inte ens de stora och vanligtvis så välinformerande internationella modesajterna och -bloggarna verkar ha snappat upp vad de ska göra. I slutet av juli släppte Levi’s japanska avdelning nyheten om en återlansering av klassiska linjen Silver Tab, efter första lanseringen under mitt födelseår, 1988. Då gällde det två par t-shirts och tre olika jeansmodeller och var begränsat till just den japanska marknaden. I början av nästa år kommer den stora lanseringen av kollektionen världen över, har jag snappat upp. Det blir herr- och damkollektion, en hel del produkter Made In Japan och mycket lösa siluetter på framförallt nederdelar, helt rätt i tiden för att följa de rådande trenderna. Så, lika bra att lägga Levi’s Silver Tab på minnet!