SENASTE ARTIKLARNA

På besök i Stockholms kanske mest moderna butik

0

Hur ser framtidens butik ut? Är det någon där du bara plockar upp produkterna du har beställt online, eller kan den vara mer än så? Vill man se ett utmärkt exempel på hur jag tror att de butiker som vill vara framgångsrika även om tio, femton år behöver vara, så beger man sig till d.brand x Friends i NK Passagen.

Ja, det är alltså den där klockrena ekologiska matbutiken Paradiset huserar i källaren. Fastighetsägaren blåste ju ut alla hyresgäster i väntan på renovering, och lät ett antal varumärken öppna pop up-butiker på obestämd tid under tiden. Man kan lugnt säga att d.brand tog chansen!

Det är en riktig framgångssaga, d.brand, och ett av de svenska varumärken som exempelvis går allra bäst i Ryssland. Men även i USA och runtom i världen, samt här hemma i Sverige.

När de fick chansen att ta över en hörnyta som pop up i NK Passagen nöjde de sig inte med en egen butik. I stället bjöd de in ytterligare 15 stycken att fylla utrymmet. Därför finns där nu exempelvis en juicebar, en bil, alldeles fantastiskt grymma parfymerna från SG79, klockor, designprylar med mera med mera med mera. Och exakt så ska framtidens butik se ut! Inte stor som ett varuhus på grund av den omöjliga ekvationen med lokalhyra, och inte enskilda varumärken som du kan hitta överallt. Utan vitt skilda livsstilsmärken samlade på en kompakt yta med en publikdragare (juicebaren) och många olika produktkategorier. Bravo, d.brand! (Och en vidareutveckling av detta kommer komma, för den som bara har lite tålamod. Jag kan säga så mycket att den är väl värd att vänta på!)

johan-magnusson-kim-pirzadeh-dbrand-and-friends-nk-passagen-store
johan-magnusson-kim-pirzadeh-dbrand-and-friends-nk-passagen-store-02

Med medgrundaren Kim Pirzadeh i d.brand x Friends-butiken i går kväll. Jackan jag provar är från d.brand SS17 (1699)

DELA

Hennes nya specialkollektion ligger absolut mest rätt i tiden just nu

0

Välprofilerade svenska modedesignern gör konstlika plagg av överblivna tyger och tar fenomenet ”cirkulärt mode” till en helt ny nivå.

Astrid Olsson och parhästen Lee Cotter tog Fifth Avenue Shoe Repair till de mest avantgardistiska butikerna världen över under tio års tid. Därefter kom konceptet By The No., där varje kollektion är ett nära samarbete med en extern formgivare, och Astrid frilansar parallellt med alltifrån konst till ”det mest kommersiella”. Det senaste, Boomerang Atelier, såg världens ljus bara häromveckan.

– Jag betraktar det som ett av de här drömprojekten som inte är så vanliga. Boomerang kontaktade mig och frågade om jag ville göra ett miljövänligt, superkreativt projekt, där jag fick sätta upp hela min ateljé på deras vackra vind. Målet var att skapa två stycken couture-kreationer till Ebba von Sydow och Emilia de Poret (som de bar på ELLE-galan i januari, min anm), samt en liten kapselkollektion till butikerna. Jag tackade naturligtvis ja!

Varför var just detta själva drömprojektet?

– För mig står de för en långsiktighet och hållbara plagg med hög kvalitet i både material och tillverkning. Och arbetar inte minst mycket med att värna vår planet. Förutom att få bygga couture-kreationer var det fina med samarbetet att allt är sytt av överblivna tygmetrar som redan producerats och funnits på deras lager under lång tid – en möjlighet att göra något vackert av det som redan fanns.

Resultatet blev två skjortor för herr och två för dam i vackra, blandade bomullstyger i 50 exemplar vardera.

– De har en liten touch av min avantgardism, men är trots det minimalistiska för att tilltala Boomerangs kunder.

boomerang-atelier-herrskjorta


Det här är ju ett typexempel på cirkulärt mode, ett begrepp som det känns som att alla helt plötsligt pratar om?

– Förutom formgivare så är jag också yogi och driver en liten, personlig yogastudio. Mycket av min tankeverksamhet kretsar kring att skapa en vacker, hållbar värld, vilket gör skapandet av mode till en svår balansgång. Jag älskar vackra saker, men tror starkt på att vi måste ta vara på de resurser som finns på vår jord. Ett av de bästa sätten är att göra hållbar formgivning i bra material så att plaggen håller länge både rent slitstarkt men också formmässigt.

Närmast arbetar Astrid Olsson med en form av kollektion, som arbetar med sinnena och välmående i alltifrån mat och rawfood till textilier och kläder som ska kunna bäras till och från yogan.

Boomerang ska släppa fler samarbeten med andra kreatörer. Kollektionen Atelier finns i utvalda av märkets egna butiker och online.

boomerang-atelier-ebba-von-sydow-emilia-de-poretEbba von Sydow och Emilia de Porets klänningar från Boomerang Atelier

DELA

Helgen i bilder på Summerburst

0

En helg i total eufori på Gärdet här i Stockholm, tillsammans med bloggkollegor, Youtubers och influencers, på housefestivalen Summerburst och senare på nätterna på Berns. Det här är en riktig höjdpunkt för mig varje år, i år med David Guetta, Axwell ^ Ingrosso, Steve Aoki och Justin Bieber som headliners. Tack alla snälla som delade min lycka – och tack Heineken Starclub!

Starclub Fredag-048Starclub Fredag-078 Summerburst Lördag-081 Summerburst Lördag-077 Summerburst Lördag-092 Starclub Lördag-025 Starclub Fredag-111 Starclub Fredag-117

Undrar om DJ:n är nöjd med den här bilden från Berns sådär dagen efter…?
Foto: Olof Ringmar och Herman Caroan

DELA

I solskenet på Hotel Skeppsholmen

0

En solig sommarkväll är Stockholm naturligtvis den absolut bästa platsen i hela världen. Och på få ställen blir den vackrare än Hotel Skeppsholmen. I går höll de sitt årliga sommarmingel, och jag och kollega och chef Stefan minglade över ett par glas.

magniberg-hotel-skeppsholmen

Årets partner var superheta Magniberg. Ni som besöker det här bloggnätverket har säkert full koll på dem sedan tidigare, men om inte så tar de som synes sängkläder till helt nya modegrader. Spektakulärt!

DELA

Premiär för Scandinavian MAN!

0

Stor invigningsbaluns i går för ett av de mest modiga och offensiva initiativen inom herrmode som jag har stött på på länge: Scandinavian MAN. (För transparensens skull är jag också delaktig på ett litet, litet hörn i projektet, men det förändrar ingenting hur jag ser på det.)

Projektet består av tre delar: ett maffigt coffee table-magasin som lanseras i New York i september, ett showroom för utvalda skandinaviska herrvarumärken på kontoret (det som invigdes i går) på Malmskillnadsgatan i Stockholm och en herrmodevecka i Göteborg under två dagar i juni nästa år.

I går kväll minglade så grundarna Konrad Olsson och Jonas Bergströms vänner, kollegor och branschfolk för att inviga nämnda kontor:

scandinavian-man-malmskillnadsgatan-42-stockholm-johan-magnusson-konrad-olsson

Tillsammans med före detta kollega och chef, Konrad Olsson. Vi färgkoordinerade bra! (Skjorta: Boomerang Atelier (intervju om det projektet kommer))

 

scandinavian-man-malmskillnadsgatan-42-stockholm-johan-magnusson-thomas-falkenstedt

Bloggkollega och sociala medie-profilen Thomas Falkenstedt, som nu drar iväg i omkring 30 dagar på världens ledande herrmodeveckor…

 

scandinavian-man-malmskillnadsgatan-42-stockholm-charlie-cronborg-johan-magnusson

Imagegroups sympatiske Charlie Cronborg lämnar stan på måndag för nytt toppjobb på Volvos nya varumärke. Den goda stilen och favoritfärgen lär väl få följa med dit också!


Foto: August Dellert

DELA