Sandra Backlunds couturekreationer – av 4,5 kilometer hörlurssladdar

0

Ni har väl inte missat svenska couturedesignerns senaste verk?

På tal om det förra inlägget, där fashionistan Fredrik Robertsson konstaterade att det är svårt att leva på att verka i gränslandet mellan mode och konst i Sverige i dag, så är ju Sandra Backlunds samarbete med Urbanears ett bra exempel på motsatsen. Först presenterat på en stor fest i november på Scandinavian Mans kontor och showroom, där jag själv sitter på dagarna, visades det även upp på Jewelry and Accessories Lounge på Fashion Week Stockholm i dag. När Urbanears släppte sin trådlösa bluetooth-version av klassiska modellen Plattan, Plattan 2, lät man helt enkelt Backlund gå loss på hörlurssladdarna som blev över. Resultatet blev fem kreationer av 4 500 meter textila sladdar. Och som synes helt enastående! Det är ju tydligt att det helt klart är möjligt att skapa fantastiska verk även här på hemmaplan, helst naturligtvis med en finansiellt stark partner i ryggen. Och på fredag öppnar utställningen Couturens hemligheter för allmänheten på Sven-Harrys konstmuseum i Vasastan i Stockholm…

”Det är sällan jag får plats i en taxi”

0

Med den här skjortan har man verkligen förtjänat priset för ”Årets blickfång” på ELLE-galan! Men det är baksidan som gör den…

Jag möter fashionistan och entreprenören Fredrik Robertsson nu på morgonen, på pressträffen för ELLE-galan 2018. Hur gick det till när du fick reda på att du vinner pris för ”Årets blickfång”? – Cia (Jansson, chefredaktör för Elle) ringde för typ tre veckor sen. Jag tänkte först att hon ville ha hjälp att få tag på Bea Szenfeld (som han är nära vän med, min anm.), men när hon nämnde ELLE-galan, tänkte jag direkt på priset som ”Sveriges bäst klädda man”. Sen kom psykologens ord om mig som narcissist direkt upp i huvudet och jag sansade mig. Beskriv din egen stil. – Hade jag fått bestämma skulle jag alltid klä upp mig se ut som i kväll, när jag bär 180 meter plisserad tyll av modeskaparen Wilhja varje dag. Många tror att jag är törstig på bekräftelse, men jag tycker att det är genuint kul att just klä upp sig. Men jag kan inte se ut så när jag åker buss – det blir för mycket uppmärksamhet – och är ganska nedtonad till vardags. Men så fort det ges tillfälle bär jag gärna en väldigt avantgarde stil. Och, jag tänker, det finns folk som har det värre än jag ute i världen. Fredrik Robertsson har tidigare grundat och drivit PR-byrån Pretto och även skapat modemagasinet BOY, som skänker sitt överskott till Regnbågsfondens arbete för utsatta HBTQ-personer runtom i världen. Så han har både ett hjärta av guld och perspektiv på att folk kan ha det tuffare än han själv. Med det sagt, har du varit med om någonting jobbigt på grund av din stil? – Rent generellt så har alla en åsikt och i vissa situationer vill verkligen alla titta, fråga något och säga något om vad jag har på mig. Men det kan också vara riktigt provocerande för folk när man har färgat håret blått och går på Biblioteksgatan. Jag har sjukt nog aldrig råkat ut för hat eller hot. Det har absolut hänt i sociala medier, men det skiter jag i, och så är det någon enstaka som skriker ”bög!”, men det är ju inte liksom inte någonting negativt för mig, hehe. Har det blivit lättare med åren att gå runt i den typen av kreationer som gör att du vinner Årets blickfång? – Det beror på var man är. I Sverige kan jag känna att det fortfarande är lite meckigt, medan man i exempelvis Paris är mer accepterande. Större städer är ju rent generellt lättare, där det finns fler personer som går runt som jag. Och varje gång jag bär något spektakulärt och oavsett plats blir det lite mer förväntat och inte samma chockfaktor. Hur står sig Sverige och svenska kreatörer mot internationella? – Jag gillar ju saker som har volym och roliga färger och former och där har vi några bra. För ett antal år sedan slog ju Sandra Backlund, Helena Hörstedt och Bea Szenfeld igenom samtidigt, medan det under de senaste åren helt uppenbart är det bärbara som funkar. Folk som gör mode som konst i Sverige kan ju inte leva på det – det är egentligen bara Bea som kan vara modedesigner och konstnär och tjäna pengar på konsten. Så i dag är det få svenska designers jag köper, men när jag är i, säg, Paris på coutureveckan och bär dem blir det väldigt uppmärksammat och många blir otroligt imponerade av hantverket. Ta Wilhja, som jag kommer bära i kväll som exempel: hennes renskinnskreation som hon skurit mönster med rakblad i kunde ju lika gärna ha varit Fendis slutlook på haute fur-veckan. Vad är det mest spektakulära du har burit? – Bea Szenfelds olika kreationer av papper, men som ju av förklarliga skäl alltid går sönder. Det är alltid ett logistikproblem att vara jag – jag kan ju liksom sällan åka taxi.  Dyrast var annars en cape värd en miljon från Ulyana Sergeenko som jag lånade till en grej. Hon är fru till en miljardäroligark som bestämde sig för att bli couturedesigner. Och det gick ju lite lättare när hon hade råd att anställa 6 000 personer som syr den åt henne… Och så måste du till sist berätta om din otroligt barnförbjudna skjorta som du har på dig! – Det är en gammal från Ann-Sofie Back som jag skickade till Kinky Needles i Spanien, som specialierat sig på olika brodyrer fast med gayporrmotiv. Han fick kladda loss på hela och här är resultatet. Fredrik Robertsson på Grand Hôtel i morse

Expertens sju största beautytrender för 2018

0

I dag och i morgon går en av höjdpunkterna för 2018 – skönhetsmässan Daisy Beauty Expo – av stapeln. Och vad passar väl då bättre på en blogg om tendenser än att plocka upp beautytrenderna för året som kommer?

På en av förra årets bästa resor – den till Rom med Daisy Beauty och 23 skönhetsbloggare- och influencers – inledde deras chefredaktör Kicki Norman med att lista sju stycken tecken i tiden inom skönhet, hudvård och make-up. Here goes: 1. Nya typer av produkter: Essenser (alltså första steget i processen efter rengöring), arkmasker (en ansiktsformad film av cellulosa eller tyg dränkt med hudvård) och cleansing balms (fast rengöring som blir flytande vid användning, av kroppsvärme). 2. Inkludering: Den senaste av alla boxtjänster med skönhetsprodukter heter Melanin Boxes och görs för alla hudfärger, foundation i Rihannas Fenty-makeup görs i 40 nyanser och Custom Drops är pigmentdroppar för att anpassa foundation. 3. Personligt: Både varuhus och webshopar erbjöd namngravyr till julen i fjol. 4. Regnbågsliner: Två färger runt ögat blir effektfullt! 5. Mikrolugg. 6: Rouge Noir. Mörka röda läppstift kommer stort, gärna med suddiga konturer och gärna med skumgummiapplikator från ögonskugga. 7. Boy brows. Mycket stora ögonbryn, som är lite uppåtborstade och lurviga. Översta bilden: Nej, pungvaxet blir nog inte 2017 års stora trend i år. Heller. Men det finns att köpa på finska matkedjan Happy Food Stores nya butik på Sveavägen i Stockholm, som öppnade i onsdags och förutom alla ekologiska livsmedel (ungefär som hos Paradiset) även har målsättningen att tillhandahålla Sveriges största utbud av ekologisk hudvård. Och det är ju värt att lyfta fram! Bilden kommer från Kickis på samma gång initierade och underhållande beautyblogg, och det kan även vara så att jag i ett svagt ögonblick lovade att testa och recensera nämnda vax för Daisy Beauty. Fortsättning riskerar att följa…

…och 2018 års största trender enligt bloggpappa Stefan

0

På frukost tidigt i morse med kollega och bloggchef Stefan Nilsson, och en förhandstitt på årets största trender.

Nästa tisdag går Stora trenddagen 2018 av stapeln – en trevlig årlig tradition på initiativ av Trendstefan, och en alldeles utmärkt kickstart på året. I morse fick jag och ett tiotal ytterligare inbjudna en egen, lite mer intim genomgång av tendenserna för året som kommer, och med tanke på den här bloggens inriktning lyssnade jag naturligtvis lite extra intresserat. Jag tycker ju att du ska boka en egen biljett till tisdag, men trenderna bygger i korthet på fem stycken teman, som sträcker sig över alltifrån mode via inredning och design till livsstil och nutida fenomen: The Westwood Effect, CMYK Smack, Dusk, Saturday Satori och Baroque Baby. Och, enligt Stefan, vill/kommer/bör vi 2018 bland annat:
  • Klä eller inreda oss lite fult medvetet. Tänk Guccis vita gympaskor som inte säljs vita utan nedsmutsade, eller Balenciagas otroligt fula kampanj nyligen.
  • Efter mässing och glas är det keramik för hela slanten i våra hem.
  • Viktiga färger som sticker ut 2018 är rött, rosa, gult och grönt. Barocken kommer tillbaka stort, men vi lite fega skandinaver går nog inte all in med mönstradet tapeter och urspårad inredning utan nöjer oss kanske med lite snirkliga barockinfluerade detaljer på speglar och dylikt.
  • Allt ska Instagrammas. Alltså allt! I Japan, berättar Stefan, är det enda folk köar till en viss typ av efterrätter – för att fotografera dem.
  • Hälsa är naturligtvis även fortsatt i ständigt fokus och nu kör vi hellre gymövningar hemma än på gymmet, och tänker lika mycket på magen och inre välmående som muskler och det yttre.
Sa Stefan och drog till Frankfurt och därefter Hannover och direkt därifrån till Paris för de första tre av 20 mässor han besöker i egenskap av trendexpert – varje säsong. Och jag som tycker det är på gränsen till utmattande med modemässorna i Köpenhamn, Formex och Furniture Fair under de kommande veckorna…

Trenderna för 2018 med mig i Stockholms två ledande lokaltidningar

0

Vad bär vi 2018? Jag delar med mig av mina tips i Stockholms lokaltidningar Stockholmdirekt och Mitt i – och naturligtvis även här!

Mitt i: Trenderna som var sååå 2017 Midjeväskan, magväskan, rejvväskan, turistslungan – kärt barn har många namn. I slutet av 80-talet och början av 90-talet bars den med stolthet av bland andra Terminator X i hiphopgruppen Public Enemy och skådespelaren Dwayne ”The Rock” Johnson. Några år senare blev midjeväskan populär bland medelålders turister och gatuförsäljare – och ansågs därmed snabbt omodern. Då trodde nog ingen att den skulle göra comeback som den hetaste accessoaren bland trendkänsliga stockholmare på 2000-talet – men det gjorde den. 2017 syntes den, hängandes tvärs över bröstet, på var och varannan stockholmare. –  Hela 90-talslooken har dominerat­ de senaste­ säsongernas mode­ och trender­ och där är magväskan en viktig komponent. Samtidigt har många av de mest stil­bildande kändisarna burit­ en. Och vi är nog många som tycker att den är både snygg och praktisk, inte­ minst på sommaren, säger Johan Magnusson, redaktör på modemagasinet Scandinavian Man. Vad blir 2018 års ”midjeväska”? – Med den hawaiimönstrade ”bowlingskjortan” och manchesterbyxorna som utmanare tippar jag ändå på en revival för Buffalos! Eytys har redan släppt flera varianter och en stor och framgångsrik klädagentur har fått rättigheterna till försäljningen i Sverige. Samma agentur var en viktig anledning till att Fila-loggan kom ut på både kids och hipsters i hela Sverige, och jag tror att de mycket väl kan lyckas ännu en gång.
Stockholmdirekt: Trendspaning: Det här är hetast 2018 Mina svar: – Byxsiluetten i fokus. Efter flera år med mörka tajta stretchjeans är det jeans och kostymbyxor i lösare passform det du ska bära för att vara rätt. Hur vida du vill ha dem är upp till hur modig du är. Och, du kan vara lugn – det blir ingen revival för bootcutjeansen (ännu). På överkroppen släpper vi 90-talsreferenser. Istället flirtar vi med 70- och 80-talet och årets mönster kan bli storrutigt. På samma nostalgitema fylls butikerna av kortärmade skjortor. Hawaiiskjortan kommer tillbaka och bowlingskjortan kan att bli sommarens trendigaste plagg. – På fötterna förutspår jag att Nike fortsätter göra rätt och klassiska modeller från Converse och Vans är tillbaka. Vi tillåter oss att vara lite lekfulla med grova sulor, klumpiga siluetter – besök Eytys butik på Norrlandsgatan för referens. – Vad vi inte ska bära? Den slimmade kostymen kan hänga kvar i garderoben och istället för en väldigt kort kavaj kan du börja bära helt medvetet för korta byxor, för en look som ligger bra i tiden. Och jag uppmanar inte att att köpa äkta päls. Men i miljömedvetna tider är det anmärkningsvärt att vi köper fuskpäls som sällan förr – ett av de mest resurskrävande plaggen att producera.