Hans Myrqvist gör mest sko för pengarna just nu

1

Vad har du på fötterna på jobbet? Svenska Myrqvist är just nu omtalade i de mest kräsna av skonördskretsar, och jag stämde träff med grundaren.

Sebastian Öhrn har drivit sajten Herrstil och sålt skovård och -tillbehör under de senaste åren, och valde i april förra året Kickstarter för att förverkliga drömmen om ett eget skomärke.

– Vi drog igång den klockan tolv på natten och hade samlat ihop 100 000 första halvtimmen, berättar han. 95% av de som lyckas på Kickstarter har samlat ihop 20% av det begärda beloppet första timmen – det blir som ett momentum i början, där flockmentaliteten kickar in. Vi samlade ihop 688 000 och var, åtminstone då, de mest ”fundade” i Sverige någonsin inom mode.

Modellerna säljs bara via Herrstil och på olika mässor, så Sebastian Öhrn kapar marginalerna och kan erbjuda bättre sko för avsevärt en mindre peng. En riktigt bra kvalitetsstämpel var när den otroligt kvalitetsmedvetna skobloggen Shoegazing plockade med Myrqvist på skomässan Shoegazing Super Trunk Show i Stockholm för en månad sedan, där de gjorde flera varumärken med skor i 8-10 000-kronorsklassen – eller avsevärt dyrare – sällskap. Om ni inte skulle tro mig när jag skriver hur bra de här skorna är kan ni ju alltid klicka er runt på Shoegazing och läsa vilka varumärken supersympatiske grundaren Jesper Ingevaldsson annars brukar skriva om…

I november i fjol adderades boots till kollektionen och i somras kom en lite ledigare serie skor. Materialet är franskt kalvskinn, garvat i Frankrike och i världsledande Indien. Produktionen sker i Portugal och efter att lanseringen har landat väl arbetar Sebastian Öhrn ständigt med att få till ännu högre nivåer på material och detaljer.

– Vi introducerar en halvgummisula, som bättre står emot det skandinaviska klimatet, och att de modeller som har lädersula ska vara vegetabiliskt garvade, avslutar han.

Tre utvalda modeller i olika stil, för mellan 1 999 och 2 399 kronor. De finns att köpa på Herrstil, och vill man prova dem innan kan man besöka kontoret i Bromma utanför Stockholm.

Gillade du det här? I somras skrev jag om nystartade svenska Morjas, som gör dressade finskor i samma prisklass och affärsmodell:

Skomärket att titta på till sommarens bröllop och fester

Lördagkvällen i ett parkeringsgarage

0


Har ni haft en bra helg? Min peakade i ett parkeringsgarage på Grev Turegatan på Östermalm i lördags kväll med min vän Ebba och whiskymärket Maker’s Mark pop up-bar, som höll öppet med musik, dans, performances, mingel med vänner och kollegor och riktigt välgjorda drinkar under några timmar. Jag begär inget mer!

Jeansjacka: Wrangler x Peter Max. Foto: Frida Höök

Veckans bästa: Diors solglasögon, superstjärnans svenska sneakers och snyggaste ullrocken

0

Som ni har längtat! Dags att för andra veckan i rad plocka ut Veckans bästa produkter. Den här gången: höstens kanske snyggaste sneakers, snabba designerglasögon, modekedjans superexklusiva rock och en superduperexklusiv herrsmyckeslansering.

Översta bilden: Fantastiska solglas från Dior Homme. Och de är ännu häftigare i verkligheten! Och ni missar väl inte superduktiga kollega Eriks blogg om glasögon och solglasögon?

2) Superstjärnans egna skor Otroligt snygga tennisskon Nylite från Tretorn fyller 50 år i höst. Originalet ovan är både Björn Borgs och min personliga favorit, medan det svenska klassikermärket har anlitat självaste André 3000 – från Outkast ni vet – för att sätta sin egen prägel på modellerna här under.

Och svenske artisten Mwuana och ytterligare sex svenska kreatörers skor kommer att visas för första gången i Aplace butik på Norrlandsgatan 11 på en 50-årsfest nästa torsdag.

 

3) En kedja som levererar Jag gillar verkligen Massimo Dutti! Det känns som det är bra design, lagom med detaljer och mycket plagg för pengarna. Häromveckan fick jag och kollega Thomas en egen genomgång av deras nya Italienproducerade Limited Edition-linje av representanter från huvudkontoret i den nyrenoverade butiken i Sturegallerian i Stockholm. Favoriten var lätt att hitta: finishen på den här blårutiga höstrocken är fantastisk, med en grym struktur i ulltyget. Och eftersom det här är steget över deras vanliga linje kostar den över 7 000 kronor – flera tusenlappar mer än deras plagg brukar kosta. Och värd varenda krona.

 

4) Silver som glittrar Fantastiska unisexarmband från nylanseringen av Ole Lynggaards Silver Lining-linje, som presenterades i butiken på Grev Turegatan i Stockholm tidigare i veckan. Den linjen har tidigare haft produkter i mörkare oxiderat silver, och de nya modellerna känns som ett riktigt lyft. En julklapp kanske? Priser mellan 5 500 och 16 000 kronor.

Fick du mersmak? Veckans bästa från förra veckan hittar du här!

Hippa modekedjans geniala goodwill-projekt: Få dig att vilja återvinna organ

0

Tänker du göra något åt att en person i veckan i Sverige dör i väntelista på ett nytt organ, bland annat för att organbristen är så stor? Bra, då tillhör du de 85% som vill göra just det. Tyvärr är ynka 15% registrerade som organdonatorer.

Med det är vi ett av Europas sämre länder per miljoner invånare. Men, i en av de mest geniala kampanjerna på länge sjösätter second hand-kedjan Beyond Retro nu sin insats för att göra något åt saken. Det geniala? Att precis som hela deras affärsverksamhet går ut på att sälja begagnade kläder uppmanar de nu sina kunder att signa upp sig som villiga att donera sina ”begagnade” organ. De vanliga prislapparna har nämligen bytts ut mot organdonationskort. Och allt du behöver göra är att signera kortet och förvara lättillgängligt i exempelvis din plånbok.

– Det vi gör är att ta tillvara på en yta som ändå alltid finns med på alla våra plagg – prislapparna – och gör om den till något som kan rädda liv, säger Kalle Josephson,  marknadschef, och tillägger:

– Nu kan alla våra kunder enkelt ta ställning kring organdonation. Vi ser mer än gärna att andra aktörer också tar efter initiativet – det vore en dröm!

Från och med i måndags byter Beyond Retro successivt ut sina prislappar i alla sina butiker i Sverige. Den som vill veta mer besöker butiken på Brännkyrkagatan i Stockholm mellan 19 och 21 i kväll. Mer info här, men tänk på att du måste osa för att gå!

Till sist, matnyttig information om organdonation:

Alla har förutsättningar att bli organdonatorer. Det finns olika sätt att uttrycka sin vilja till
organdonation – alla sätt är likvärdiga, muntligt som skriftligt. Det är den senast uttryckta
viljan som räknas. Så här kan du ta ställning:
– Fylla i ett donationskort
Anmälan till donationsregistret
– Samtal med närstående

Foto: Johan Hedinger

Grattis Brothers, 25 år – presenterar ”det bästa vi har gjort hittills” i limiterad upplaga

0

Det har hänt en hel del med herrmodet sedan Brothers öppnade sin första butik för 25 år sedan, och systerkedjan Sisters med många av konkurrenterna har försvunnit längs vägen, men medan trender har kommit och gått har Brothers sannerligen bestått.

Relaterat: Över 1 miljon sålda klockor senare – grattis Triwa, 10 år!

Och Brothers tänker verkligen inte försaka chansen att väcka extra uppmärksamhet jubileet till ära. De presenterar två stora satsningar, där den första är limiterade jubileumskollektionen The Icons. Chefsdesignern Magnus Hultin berättar mer:

– Den hedrar de trotjänare och nyckelplagg som följt med oss under hela vår resa, men som vi nu uppdaterat och moderniserat en aning. Under dessa 25 år har vi arbetat hårt och alltid strävat efter förbättring – och vi kan stolt konstatera att The Icons är det bästa vi gjort hittills. Kollektionen består bland annat av en kostym i high twist-ull, en ytterrock i ull- och kashmirblandning, selvedgejeans, kashmirtröjor och skjortor.

Grå och blå kostym, rock och den dressade vita skjortan buren på ett nytt sätt i kampanjen för The Icons, som finns att köpa i utvalda Brothers-butiker och på brothers.se

 

Vad är det unika med Brothers i den stenhårda konkurrensen inom retail som vi ser i dag?

– Jag är stolt över den personliga service vi erbjuder och att vi rent kunskapsmässigt håller en högre nivå än våra konkurrenter. Jag tycker också att det finns en styrka i vår småskalighet, och att det fortfarande är exklusivt i den meningen att våra kollektioner inte kommer i några jätteserier. De något limiterade kollektionerna gör att plaggen känns mer unika. En annan sak jag vill trycka på är att vi även har väldigt mycket olika storlekar på konfektionsdelen. Vi har långa som korta storlekar och vi erbjuder möjligheten att göra justeringar på plats i butikerna. Vi vet att alla kroppar är unika och har därför ett stort fokus på just passformsfrågan. (Mer om det i ett annat inlägg senare i veckan, min anm.)

Hur har Brothers förändrats under 25 år?

– Vi har alltid varit välklädda men i början var våra kollektioner och vårt erbjudande mer inriktat på leisure. Nu har vi gått mer mot konfektion och växt markant där, vilket givetvis är väldigt roligt. Under 25 år hinner man lära känna kunderna och vi har såklart alltid strävat efter att utvecklas så mycket som möjligt utefter deras behov och önskemål. Under de senaste fem åren har vi dessutom verkligen höjt nivån på kollektionerna vad gäller kvalitet, passformer och detaljer.

Hur har kunden förändrats under samma tid?

– Den är mycket mer medveten och kräsen, är upplyst och kan mycket mer, mer noggrann med passformen och kommer in och frågar efter mer specifika saker i dag. Det ställer krav på oss att alltid förbättra oss. Vår ambition är ju att alltid ha mer kunskap än kunden, för att helt enkelt kunna hjälpa dem och tillgodose deras behov på bästa sätt. Det är roligt att vi blir utmanade och på så sätt får ännu bättre kontakt med kunderna.

Och i den ordinarie kollektionen, vilka är de tre viktigaste plaggen?

Rocken från The Tailoring Club i kamelhår och ull från Loro Piana är en riktig höjdare med sina notch lapels.

 

– Våra premiumskjortor har högre kragstånd och en vidare cut away-krage vilket gör den perfekt lämpad att bära tillsammans med slips.

 

– Till sist vill jag rekommendera våra selvedgejeans, där man får väldigt mycket jeans för pengarna.