Experten: Allt du behöver veta om – och därför sker det ingen utveckling inom – SPF

0

Dags att grotta ner sig i den underbara beautyvärlden! Till helgen väntas sommartemperaturer i Stockholm igen – och det är just här och just nu som solen är som allra farligast. Bloggen tog experthjälp för att få reda på varför.

Kicki Norman är grundare av och chefredaktör för skönhetstidningen Daisy Beauty och nya, omvärldsbevakande Daisy Beauty Professional, och ett av de absolut tyngsta namnen i en svensk skönhetsindustri som omsätter tretton miljarder kronor varje år.

Hur använder du själv SPF?

– Duktigt! Det är ju en del av mitt jobb att testa orimliga mängder solskydd och eftersom jag sällan gör solresor sedan jag skaffade hund så blir det mycket smörjande och sprejande i fjällen och under de få soldagar den svenska sommaren bjuder på.

Hur upplever du att den vanlige svensken använder det? Finns det någon skillnad mellan män och kvinnor?

– Det finns massor av forskning på att svenskar smörjer sig för sällan och framför allt för lite! Vi ska smörja oss varannan timme, efter varje bad och minst 30 milliliter varje gång. 30 milliliter är mycket! Mitt intryck är att kvinnor är mer pålästa och därför oroar sig mer för konsekvenser, som pigmentfläckar, rynkor och cancer. Därför är de också bättre på att smörja sig.

Man kan luras att vårsolen är så svag att man inte behöver solskyddsfaktor, men det stämmer ju inte riktigt. Kan du berätta mer?

– På våren är ozonlagret tunnare och då når fler solstrålar ner till jorden. På våren är också de flesta av oss bleka, så då skadas vi lättare av solen. Jag är faktiskt mer noga med solskyddet när jag åker till Lappland över påsken än när jag lallar omkring i sommarstugan i juni.

Går det några trender inom solskydd?

– Det går trender inom alla områden inom beauty! Dels för att det är ett sätt att få oss att konsumera mera, men också för att kosmetika är innovationsdrivet. Det händer nya saker hela tiden, till exempel nya sätt att kapsla in C-vitamin så antioxidanten inte bryts ner innan den har hunnit göra verkan på huden, eller nya retinolformer som gör lika mycket verkan som de gamla utan att vara lika irriterande. Solskydd, däremot, händer det inte så mycket med. Det finns så många regler kring vad ett solskydd måste vara inom EU att nästan alla är lika. EU har 26 godkända solskydd som skönhetsföretagen kan välja på, så möjligheterna att experimentera med ingredienser är begränsade. Då får företagen uppfinna nya förpackningar och konsistenser istället. Och det är bra! Välj en doft och en konsistens du gillar och en kräm som du har råd att använda ofta och mycket. Ju enklare och trevligare det är att använda solskydd desto bättre, eftersom malignt melanom är den cancerform som ökar mest i Sverige.

Vilka skulle du själv rekommendera?

– Alla! Det är viktgare att du använder solskydd än vilket du använder. Jag använder själv La Roche-Posay Anthelios XL Face Ultra Light för ansikte och hals och solskydd i sprejform för kroppen, medan min sambo kör Daylong både i ansiktet och på kroppen.
Relaterad läsning:

Daisybeauty.com
Retinol (Wikipedia)

Deras problem: Hitta Sveriges bäst klädda man

0

När tidningen Café drog igång sin årliga tävling döpt till rubriken i det här blogginlägget 2003 var urvalet magert. När de presenterar årets upplaga är problemet helt det motsatta.

På scenen på ett helt fullsmockat Restaurang Carousel i centrala Stockholm i går kväll förklarade chefredaktör Jonas Terning (t.v.) och modechef Daniel Lindström att de, vid det här laget, har svårt att välja. Tävlingen har de senaste åren blivit en hel lista – Sveriges 50 bäst klädda män – och den hade kunnat vara avsevärt längre. Kill your darlings, så att säga.

Det blir sällan tydligare hur viktigt och vanligt en medvetenhet har blivit för ”den moderna mannen” i allmänhet och han som dessutom syns i offentligheten i synnerhet. (Det är bara mer eller mindre kända män som får en plats på Cafés lista.) Och fort har det gått! Jag minns trenden med färgglada chinos som svenska män var först i världen att plocka upp som om det var i går, och detta är bara åtta, nio år sedan. Supertighta jeans var vi också först med, men den trenden träffade både män och kvinnor. Med chinos i alla tänkbara gälla färger fick unga svenska män plötsligt någonting eget att ta till sig och visa upp för omgivningen. Chinosspecialisten Dockers kollektioner blev vår angelägenhet och inte bara ett par byxor i pappa eller morfars garderober. I samma veva kom Happy Socks färgglada strumpor, som fick samma angelägenhet, och genom åren följde den rutiga skogshuggarskjortan, pärlarmbanden och nu senast 90-talets klassiska logo-tishors stora revival.

Vad blir det härnäst? kan vi fundera på, medan Café-redaktionen får bestämma sig för när de ska utöka sin lista till att omfatta 100 svenska män.

johan-magnusson-fredrik-robertsson-cafe-sveriges-50-bäst-klädda-män-restaurang-carousel

Tillsammans med kreativa mångsysslaren Fredrik Robertsson (på plats 27 på listan) i spektakulär kreation från By the number. Bland mycket annat han sysslar med borde ni både kika på och köpa ett ex av hans magasin BOY, där allt överskott skänks till Regnbågsfonden, som arbetar för utsatta HBTQ-människor runtom i världen

Relaterad läsning:

Hela listan: Sveriges 50 bäst klädda män 2017 (Café)
www.boymagazine.se

Det kom ett mail …

0

… och tog begreppet smida medan järnet är varmt ett steg till.

Kreativa genierna på Triwa spinner vidare på den så otroligt virala hajpen kring Ikea-loggan på sitt eget sätt. I nyhetsbrevet som damp ner nu på lunchen presenterar de stolt sitt eget samarbete med möbeljätten – IKEA x TRIWA – som naturligtvis är alldeles påhittat. (Den som klickar på bilden hamnar på Triwas startsida.) Det hade ju varit ännu lite roligare om mailet kom, säg, ett par dagar efter Balenciaga släppte sin blåa väska, men känns ändå angeläget att lyfta upp för att slå hål på en så tröttsam myt: den om modevärlden som så gravallvarlig, pretentiös och nedlåtande.

triwa-wave-falken-spring-summer-2017

Och när vi tittar på Triwas ”riktiga” kollektion är vårnyheterna Coral Falken och Wave Falken mina personliga favoriter, med den snygga brodyrdetaljen på läderarmbandet, precis som tidigare av ekologiskt vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjö Garveri.

Experten: Nu kommer materialen du hunnit glömma tillbaka

0

Adrian Currie är en av världens mest inflytelserika inom det manliga modets trender. Jag fångade honom på Sverigebesök i morse.

Miuccia Prada slog – än en gång – an tonen på catwalken i januari med Pradas höst-/vinter 2017-kollektion, med manchester, manchester och mera manchester. E-handlaren asos.com vill inte vara sämre, och fångar upp klassikermaterialen i sin egen herrkollektion för hösten.

Asos har en enorm medvind just nu och Sverige är både en av de snabbast växande och viktigaste marknaderna i världen. Därför fanns Adrian, som är ansvarig för hela jättemaskineriets kommunikation på herrsidan, på plats i Vasastan i Stockholm i morse. Deras framgång är inte direkt någon kvantfysik: bra prisbild, svårslagen kundservice inklusive returrätt (som det finns undersökningar på att vi svenskar värdesätter ännu mer än våra landsmän runtom i världen), stora kollektioner och en bra logistik som gör det möjligt att snabbt gå från skiss till färdigt plagg. Det blir naturligtvis extra viktigt när det kommer till trendiga produkter, och gör att du ofta kan hitta de senaste trenderna först hos Asos och deras konkurrenter.

asos-autumn-winter-2017-02asos-autumn-winter-2017-03

Som ansvarig förväntas Adrian Currie hålla bra koll på det senaste, och identifierar tre stycken huvudtrender i höstens kollektion:

  • Tänk skatemodet illustrerat i modeplagg. Modern streetwear med 90-talstouch har inte släppt taget om modebilden – och jodå, nu kommer även punken tillbaka.
  • Mönsterbilden är stor och yvig, samt med etniska influenser Vi pratar tie-dyed och klassisk paisley.
  • Och så manchester, sammet, fuskpäls och de andra gamla hederliga kvaliteterna som samlat damm för det mesta hos de flesta under lång, oh så lång tid, men till hösten gör grandios comeback. Vågar du?

Relaterat:

Asos.com
Prada Fall 2017 (Vogue.com)

Finns det trender även inom rosévin?

0

Fredag! Och försommarvärme i stan och över landet. Därför naturligtvis ett utmärkt tillfälle att snacka rosé!

I veckan fick jag François Mitton till bordet på lunch i gassande sol på Lydmarterrassen. Han är tredje generationen som driver det ytterst framgångsrika vinmärket Minuty vidare efter farfar Gabriel Fernet. Många känner igen märket för den kurviga, om ni frågar mig riktigt eleganta rosévinsflaskan. Och många svenskar hade druckit vinet på semester i märkets hemtrakter runt Saint-Tropez långt innan det kom till Sverige för sju, åtta år sedan. Trots det förvånande att lilla Sverige i dag är Minutys tredje största marknad i världen, efter hemlandet och USA. Hemlandet, förresten, där rosévinet har gått om det vita som näst mest sålda vin.

Med tanke på inriktningen på den här bloggen var jag naturligtvis tvungen att fråga en av vinvärldens giganter: Finns det några trender inom rosévin?

– Du menar förutom att ni svenskar verkligen älskar det, och bara mer och mer? Javisst, för bara några år sedan såg vi betydligt mer tunga viner med mycket struktur. I dag gillar både ni svenskar och konsumenter världen över de lättare varianterna. Rosévin är njutning för många, och ett lättdrucket passar bättre när du är i sällskap av andra.

Minutys M och Prestige kostar 119 respektive 145 kronor i Systembolagets ordinarie sortiment