Över 1 miljon sålda klockor senare – grattis Triwa, 10 år!

0
Deras ofantliga succé har få motstycken i svensk modehistoria. Vännerna Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister, tvillingbrodern Harald Wachtmeister och Tobias Erikssons Triwa har 3 000 återförsäljare över hela världen, tre stycken flaggskeppsbutiker i Stockholm, Hong Kong och Tokyo och just Japan och Kina som sina största marknader, vid sidan av Sverige och Norge. Genomsnittlig tillväxt de senaste fyra åren: 33%. Redan för nästan exakt sju år sedan, i augusti 2010, skrev sajten realtid.se om att prinsessan Madeleine bar en plastig Triwa på omslaget av svenska Elle, men att det var först efter att Bono, Justin Timberlake, Jay-Z, Beyonce, Elton John, Rihanna och Paris Hilton hade hunnit före, precis som Vogue, GQ, Esquire, Grazia, Marie Claire och alla svenska modebloggar. Det har knappast blivit mindre uppmärksamhet sedan dess. I kväll firar Triwa tio år med en stor fest och Timbuktu live på scenen på Trädgården i Stockholm. Jag kände mig tvungen att höra om de tio första åren! Hur kom det sig att ni startade Triwa? – Då, 2007 var det väldigt få som använde klocka, säger Ludvig Scheja. Vi ville göra klockan mer lättillgänglig och mindre statustyngd och traditionell. Vi provade att göra en mindre kollektion på 400 klockor för att se om vår pretentiösa idé om att transformera (Triwa står för Transforming the Industry of Watches, reds anm) klockan skulle fungera. Vilken är den mest minnesvärda lanseringen under åren? – Vi gjorde en modell som heter Black Monday, med referens till börskraschen 1987, och lanserade i samband med krashen 2008. Den hade en sekundvisare som fallande börsindex och var ”recession proof” i stället för waterproof. Vi skickade ut pressrelease till alla finanstidningar världen över och fick ett väldigt bra genomslag. Vi hade även ett erbjudande om att byta in sin Rolex mot en Black Monday för att stå pall inför lågkonjunkturen. Vilken är storsäljaren just nu? – Vår bäst säljande modell just nu är Smoky Nevil, både välbalanserad och klassiskt modern. Hur har klockan förändras under åren? – Klockan har förändrats från att vara en produkt, ofta kopplad till status eller precision, som gavs bort vid konfirmation, studenten eller liknande. I dag är det mer av en stilsymbol som används mer som accessoar. Var går ni bäst? – Just nu går det som tåget i Japan och Kina. Vi kommer att sälja 20 000 klockor i Japan i år och har precis öppnat en flaggskeppsbutik i Omotesando i Tokyo, efter egna Hong kong. Och till sist, något särskilt minnesvärt från åren som gått? – Jag är ett stort fans av KISS och för tre år sedan ringde en kompis som jobbar på hotell och berättade att medgrundaren Paul Stanley hade fått upp ögonen för våra solglasögon. Dagen efter ville han ha en personlig visning av vår butik på Grev Turegatan 13 här i Stockholm. Tidigt dagen efter dök det upp en svart van och Stanley med entorage dök upp i butiken. Han älskade produkterna och ville ha fyra par brillor. När jag sa att han inte behövde betala eftersom jag är ett stort fan sträckte han fram sitt svarta Amex och sa ”everybody is a fan of money”.

Höstens trendigaste look för den modige mannen

0
Ja, det är alltså såhär de som förstår sig på trender med stor sannolikhet skulle sammanfatta höstens herrmode: Manchesterjacka upptill och sammetsbyxor nertill. Eller sammet upptill och manchesterbyxor om man föredrar det. Bild från uppstickaren F.A.S. presentation av AW17- och SS18-kollektionen hos snygga designbutiken Crooked Concept (bara den i sig värd ett besök, och inte bara för att jag är vän privat med personerna bakom) på Dalagatan. Volymiöst och lek med kontraster är ju också helt rätt i tiden. Här i märkets AW17-kollektion, tillgänglig hos återförsäljare och inom kort online.   Sedvanligt starka prints i SS18-kollektionen. Jag gillar den lite vintageinspirerade överdimensionerade kragen, och att byxorna har dragkedja på fickorna, vilket tightar till dem och gör att inget onödigt tyg sticker ut

Fashion Week Stockholms snyggaste plagg!

0
Safariinspirerad trenchjacka från L’Homme Rouges fantastiska vår- och sommarkollektion för 2018 var helt klart mitt personliga favoritplagg under Fashion Week Stockholm förra veckan. Når butiker och online efter nyår. Solglasögon: Ace & Tate + Lernert & Sander. Scarf: Uniforms for the Dedicated x Caliroots

…och fotograf Micke Hirschs tre bästa bilder på mig under Streetstyle Festival

0
Jag tillåter mig själv att publicera duktige Micke Hirschs bästa bilder på mig som ett sista inlägg om Scandinavian MAN Streetstyle Festival. Tack för hjälpen! Skjorta: LXM Lindex. Kavaj: Cavaliere MTM. Rock: Stutterheim. Jeans: Levi’s 505 c (ja, målningen på ena låret av en textilkonstnär föreställer mig.). Skor: Fragment Design x Converse Chuck Taylor All Star. Solglasögon: Ace & Tate.

Mina 11 bästa egna bilder från Scandinavian MAN Streetstyle Festival

0
Vi grejade det – och skapade en succé! Scandinavian MAN:s första Streetstyle Festival slapp regnet och våra sex influgna fotografer plus två inhemska, samt två filmteam, lyckades dokumentera de stiligaste Stockholmsmännen under sju intensiva timmar på Jakobsbergsgatan i Stockholm i torsdags. Jag själv skötte sociala medier (Instagram: @scandinavian.man), och tog chansen att, så att säga, plåta själva plåtandet. Såhär kunde det se ut: (Översta bilden: The Bespoke Shops Thomas Bodfält, streetstylefotograf Milad Abedi och Manolos Andreas Weinås.) Ibbe Sonko (t.h.) blev utsedd till dagens bäst klädda man. Här i samtal med fotograf Robert Spangle. Min vinnarintervju och en betydligt bättre bild på hoom och vännerna Jibbe och Maximilian Habobi finns här Stenströms creative director Peter Jüriado flög upp från deras huvudkontor i Helsingborg för att visa hur det skulle se ut   Från eftermiddagens panelsamtal inne hos vår partner Mood Stockholm med min chef Konrad Olsson och fotograferna Jamie Ferguson, Robert Spangle och Karl-Edwin Guerre   Berg & Bergs Andreas Larsson detaljstuderar Plaza Uomos Erik Mannby   Fotograferna runt ett av dagens yngsta objekt   Snygga accessoarerna på mina vänner Matias och Anders   Shirtonomys Tobias Skogquist   Fosco! Den lila kostymen har han designat själv   Kings Philip Conradsson och Andreas Weinås   Alla hjältar samlade och lite trötta efter sju timmar