Födelsedagsmiddag!

1
I dag är det min födelsedag, men födelsedagsmiddagen blev redan i går! Precis som det säkert är för dig går jag och bloggen på halvfart nu under juli. I alla fall: Jag gillar ju att vara turist i min egen hemstad, så under dagen checkade jag ut och promenerade i Nackareservatet runt Hellasgården under flera timmar. Den som bor i eller besöker Stockholm och tar sig tiden kan verkligen hitta till den riktiga trollskogen där. Se bara till att inte gå vilse! På kvällen bord i restaurangen 28 våningar av 30 upp i Kaknästornet. 155 meter torn firar 50 år i år och bäst annars är baren längst upp för ”ett glas i kvällssolen”.

…och med samma affärsidé skapade de sommarens ultimata t-shirt

0
Rubriken ljuger inte, även om de är alltför ödmjuka för att säga det själva. ASKET har etablerat samma modell som Morjas, med att bara sälja online i den egna webshopen, samt att regelbundet poppa upp med fysiska butiker en helg här och en vecka där, för den som vill klämma och känna. (Eller så bokar man en tid på deras kontor och showroom i centrala Stockholm.) – Vi strävar efter att kompromisslöst perfektionera basgarderoben, säger grundarna Jakob Dworsky och August Bard Bringéus. Allting startade med vår egen frustration över utbudet på marknaden: Vi kunde helt enkelt inte förstå hur det kan vara så svårt att hitta något så enkelt som en vit t-shirt eller en blå oxfordskjorta. Man tvingas alltid kompromissa med något av kvalitet, passform eller pris. Vi kunde inte heller förstå varför alla klädmärken lägger all sin energi på att jaga trender och göra modeplagg i stället för dessa tidlösa basplagg som ju är de plagg som de flesta av oss använder och älskar allra mest. Med ASKET vill vi befria basplagg från dagens modehysteri för att i stället fokusera helhjärtat på det som verkligen räknas: passform och kvalitet. För att lyckas leverera högkvalitativa och välsittande basplagg till rimliga priser gjorde de revolt mot hela sättet som man producerar och säljer kläder på i dag.
  • Inga säsongskollektioner. Alla plagg som läggs till är här för att stanna.
  • Plaggen säljs direkt till kund, för att hoppa över ett gäng mellanhänder och i stort sett halvera priset.
  • Ett helt eget storlekssystem bestående av 15 storlekar i stället för de vanliga fem, för att på så vis göra kläder som verkligen sitter bra.
  • Transparens i allt. Visa upp alla fabriker från insidan och till och med avslöja exakt vad varje produkt kostar att tillverka, så att man ska känna sig trygg i vetskapen om att varken man själv eller någon annan har blivit lurad längs vägen.
Sedan starten för drygt två år sedan har – i det här sammanhanget – bara sex plagg tagits fram: t-shirts, oxfordskjortor, piké-, merino- och kashmirtröjor och sweatshirts. Anledningen är naturligtvis att ett nystartat varumärke med ett uttalat kvalitetstänk inte har råd att släppa halvdana nyheter, utan behöver tid och tålamod för att leverera det som kunderna förväntar sig. Jag har följt med på nästan hela deras resa, och kan intyga att de besitter just tålamod. Lagom till sommarvärmen kommer nu den sjunde basprodukten: den tunnare lightweight-t-shirten. asket-lightweight-t-shirt-lineup Jag har fått ett ex av er att prova för att recensera. Jag känner att den är sommarens ultimata t-shirt. Hur vill ni beskriva den? – Vi gillar egentligen inte att sticka ut hakan på det sättet, eftersom alla letar efter olika saker i en t-shirt. Med det sagt är den för oss personligen definitivt sommarens ultimata plagg. Den är extremt lätt och luftig, endast 120g/m2 (tjockleken på bomullstyget, min anm.), vilket är ca 30% lättare än vår original-t-shirt. Därför passar den inte bara utmärkt i lite varmare temperaturer utan får också ett väldigt fint fall. Men, den är samtidigt väldigt robust, håller formen väl och twistar och krymper väldigt lite över tid. Det här är tack vare vårt val att använda oss av 100% Long-Staple egyptisk bomull. Vidare har vi även valt en annan krage med en lite mer minimalistisk framtoning för att få den att kännas lite ledigare. Och till sist kommer den naturligtvis i våra 15 storlekar, för att garantera en perfekt passform. asket-lightweight-t-shirt-details asket-lightweight-t-shirt-white-grey Lightweight t-shirt finns i vitt, grått, cold blue, dark navy och svart och kostar 400 kronor. Näst på tur att lanseras står underkläder, men än mer spännande är kanske släppet av chinosbyxor, som vi kan vänta oss till hösten

Skomärket att titta på till sommarens bröllop och fester

0
Entreprenören knäcker koden för att sälja vackra herrskor i utmärkt kvalitet till ett vettigt pris. Det är inte den lättaste marknaden han har gett sig in på, Henrik Berg, med sitt nya skovarumärke Morjas. Konkurrensen från stora aktörerna Rizzo och Jerns med sina egna varumärken och skokollektionerna från stora modemärken (tänk: Lacoste eller Hope), specialister såsom Loake och andra startups med samma affärsidé, exempelvis Myrqvist. Men den är också snabbt växande! Detta när:
  • Vi killar och män inser att det syns vad vi bär på fötterna.
  • Instagramkontot Konsultdojan och deras drift med fula och omoderna herrskor kommer ända in på Kings lista över de 100 mäktigaste inom svenskt herrmode.
  • Vårt nyfunna intresse för kvalitet gör att Sverige blir största exportmarknad för ett anrikt och ansett varumärke som Loake, som öppnar egen butik på Humlegårdsgatan 4 i Stockholm i slutet av sommaren.
Överst ser ni de fem första modellerna från Morjas: en tasselloafer i läder och en i mocka närmast, en pennyloafer i melerat skinn och två stycken double monkstraps i skinn. Produktionen sker med schyssta villkor i Spanien, där Henrik Berg själv är född och uppvuxen. morjas-tassle-loafer-scintilla-henrik-berg morjas-pennyloafer-arrebol-henrik-berg morjas-goodyear-welted-in-spain-henrik-bergmorjas-henrik-berg Under sulan står ”Goodyear welted” tydligt utskriven. Konstruktionstekniken, också känd som ”randsytt”, är ofta en kvalitetsmarkör för herrskor. Det gäller även här! Lädret är kalvskinn och har ett stort och vackert djup i sig. Mångas favorit är även min egen: pennyloafern i en otroligt härlig oxblodsröd kulör. Lika snygg till t-shirt och blåjeans som skjorta och kostymbyxor eller helkostym. morjas-tasselloafer-panacca-henrik-berg Grundaren Henrik Berg på presentationen av Morjas på Bukowskis i Stockholm. Modellerna säljs bara online via den egna webshopen. På det sättet har de kapat mellanhänder, såsom återförsäljare, och kan hålla nere priserna för samtliga modeller till otroligt prisvärda 1 795 kronor. Väl värt en titt!

Bli först med att plocka upp de helt nya manliga hårtrenderna

0
Vi fortsätter på den inslagna vägen – vilken blir ”den nya manbun” för killar? Bäst att fråga någon som verkligen vet. Jag hade turen att springa in i David Jungqvist, utbildare på Redken, i samband med min senaste klippning. Hans jobb är bland annat att plocka upp de allra senaste trenderna inom manligt hår, för att sedan lära ut dem till de frisörer som använder sig av Redkens produkter. Vad ser vi för nyheter komma? – Fade ligger kvar, alltså frisyrer som börjar kort på sidorna vid öronen och sakta blir längre och längre upp över huvudet. Det nya är att köra kortare i nacke och långa längder bakom örat. Vi vill fortfarande ha en ”fin”, elegant frilla, men tillåter oss nu en lite mer rå klippning som inte ger en riktigt lika specifik frisyr. En bra referens är Tom Hardy i filmen ”Taboo”, där det nästan ser ut som att han klippt håret själv. Allt hår kan fortfarande gärna ligga åt samma håll, men där lockar och hårtestar får flyga lite fritt. Vi ser att många vill köra stiligt på vardagarna och ”lite rock’n’roll” på helgerna och när vi tidigare haft mer rena linjer blir det nu viktigare med textur. Att vi ser permanentning även bland män tyder på hur långt fram vi har kommit! Och bland produkter? – De senaste årens populära hårda vaxer ersätts mer och mer av mjukare krämer och pasta. Vad kan du rekommendera för den som känner sig lite vilse? – Det tacksamma är att trenderna är så tillåtande. (Precis som inom kläder, där man ju de senaste åren har hört ”att skapa sin egen stil” vara den i särklass största trenden…, min anm.) Det är svårt att träffa fel – du kan nästan kasta sten, så hittar du en bra frilla! Och vad ser du komma framöver? – Ännu råare, nästan grungeaktiga hår, tydligt inspirerat av 90-tal. Inom skägg har det ju under en lång tid sett jättefriserat ut, medan det man ser komma där är att försöka få till en nästan oklippt känsla.

Killar, hög tid att ni börjar med inpackning!

0
Vad duktiga vi har blivit på hår, hårvård, skägg och produkter, svenska killar och män! När vi nu ska ta nästa naturliga steg tycker både jag och min frisör, Camilla Kosunen på Creative Headz, att det är dags att titta på hårinpackning. En sån är det inte ofta man hör någon (öppet) säga att man använt. En naturlig fråga är: varför? Bara klimatet sommar som vinter sliter otroligt mycket på håret. På vintern är klimat- och temperaturskillnaderna med kyla utomhus och värme inomhus problematiskt, och nu under sommaren allt badande och solande. Det här ligger ju i många tjejers dna och är ingenting märkligt, så det som är konstigt är vad vi killar har missat. Bäst resultat får du med en så kallad intensivinpackning. Namnet säger sig självt: den ger mycket resultat snabbt. Kruxet är att de säljs exklusivt till hårsalonger och till skillnad från vanliga hårinpackningar inte är något för hyllan på Coop. Fördelen är att den sitter i i ett par minuter så att du både hinner och kan passa på att ta den tillsammans med din klippning. Priset brukar ligga på ett par hundralappar och känslan i håret efter en intensivinpackning sitter kvar i tre veckor, medan själva vården den ger stannar i hela åtta. Och det är ju så stort mellanrum som många av oss har mellan klippningarna. Jag har provat en från Kerastase och en från Redken på rekommendation av min frisör och där har du ju fördel nummer två med att den bara finns på salong: han eller hon som klipper dig är ju betydligt bättre lämpad än du själv att avgöra vilken variant som passar just ditt hår bäst. Vill du börja mjukt med en vanlig hårinpackning har jag lånat och gillat min sambos från Hårologi ungefär en gång i veckan, som komplement till intensivbehandlingarna. Först schampo för rengöring, sedan hårinpackning (som ska sitta i i max fem minuter – tror du att det är en kvart som gäller kan du sluta med det och lägga den tiden på annat) och till sist balsam eller, i mitt fall, conditioner (för att, om jag uppfattat saken rätt, ”stänga igen” håret igen efter inpackningen). Prova du också! Just i sommar kan det ju vara värt det! johan-magnusson-creative-headz-kerastase-redken-hårinpackning Jag och Camilla Kosunen efter senaste besöket