Nu ska svenskarna göra som i Los Angeles: dricka kallt kaffe

0

”Nu städar vi upp den smutsiga dryckesbranschen!” Startupsuccén Mode Cold Brew vill få världens näst mest kaffedrickande folk (ja, det är vi svenskar det) att lära sig dricka kallt kaffe. Jag provade, fastnade och ville såklart veta mer.

Grundarna Sean Eriksson och Fabian Wendt har båda en bakgrund inom fotografi, med bilder publicerade i alltifrån Billboard till Rolling Stones Magazine och med nära samarbeten med varumärken som Gant Rugger, All Blues och Avicii (som för övrigt också är delägare).

Men framförallt är de stora entusiaster av kaffe.

– Vi var förundrade över varför i princip alla drycker, inte minst energidrycker, innehåller så mycket socker, sötningsmedel och artificiella tillsatser, säger Sean Eriksson. Samtidigt som sockerdebatten kommer upp till ytan är diabetes Sveriges snabbast växande sjukdom.

”Hur svårt kan det vara att ta fram en helt naturlig och riktigt uppfriskande koffeindryck utan massa skit i?” tänkte duon, drog till Los Angeles och hittade exakt vad de hade letat efter: cold brew coffee.

– Cold brew coffee är det snabbast växande dryckessegmentet i USA i dag. Det började som en trend som serverades i hippa kaféer och har spridit sig till ready to drink-flaskor. Vid det här laget är det väletablerat över hela landet, främst i storstäderna. Fler och fler människor inser riskerna med socker och sötningsmedel och föredrar naturliga och rena alternativ för att snabbt få sin koffeinkick på språng.

Vad är skillnaden mellan cold brew och vanligt kaffe?

– Den är inte helt lätt att beskriva innan man själv har provat, men glöm iskaffe eller kaffe som har blivit kallt och tänk som en hybrid av kaffe och energidryck, förklarar Eriksson. Precis som vanligt kaffe är vårt helt naturligt, fast då det bryggs i kallt svenskt vatten under 16 timmar uppkommer inte syrorna och bitterheten. Kaffet blir lenare och mer smakrikt. I vanligt kaffe är det syrorna som leder till en orolig och sur mage, bruna tänder och en tråkig kaffeandedräkt. Det här slipper du med Mode, och får mer koffein än i vanligt kaffe.

Det finns ju cold brew sedan tidigare även här hemma, hur sticker ni ut?

– Vi tog hjälp av några av Sveriges främsta baristas för att sätta vår egen prägel på den och ser oss som pionjärer inom cold brew coffee i Sverige. Vi bygger inte bara ett nytt varumärke utan även ett helt nytt segment och får i dag fantastisk respons från kaffekonnässörer, artister och kreativt folk, hälsomedvetna såsom vegetarianer, diabetiker och LCHF-förespråkare samt hårt arbetande karriärister. Den gemensamma nämnare är behovet av en snabb, kraftfull och hälsosam energiboost.

Hur ser framtiden ut?

– Starten har hittills till stor del handlat om att utveckla produkten och öka medvetandet om cold brew. Under 2018 kommer fokus skifta till att komma ut på marknaden ordentligt, så att alla svenskar ska ha nära till en Mode Cold Brew, säger Sean Eriksson.

Och i tider när mycket också handlar om att ge tillbaka skapades projektet Circle of Mode. Tillsammans med svenska initiativet Solvatten bidrar Mode Cold Brew med ökad och förbättrad tillgång till dricksvatten i Kenya, till familjer som bor där deras kaffebönor växer. I skrivande stund är det uppe i över 1,3 miljoner liter vatten.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

ett × 3 =