Deras dröm: Öppnar butik mitt Stureplan

0

Årets kaxigaste butiksöppning är inte mycket mer än tio kvadratmeter stor och inte öppen längre än i en vecka, men ändå väl värd ett besök. Bloggen hälsar på hos The Pavilion!

Giza 87. Där har ni nyckeln till framgång för branschveteranerna (tidigare bland annat Lee och Levi’s Vintage Clothing) Charles Murray och Victor Sandbergs (bilden ovan) eget unisexvarumärke Appletrees. Det är namnet på den extralånga egyptiska bomullsfibern som märkets olika skjortor vävs i. (Mer på länken längst ner i inlägget för den som verkligen vill grotta ner sig.)

Vid lanseringen för ett par år sedan var de tydliga med att det egentligen inte behövs fler modevarumärken i världen, och att när de nu startade ett så skulle det tillföra något alldeles extra. Well, den har man ju (i mitt jobb och säkert du också) hört några gånger förr. Sen fick man sätta på sig en skjorta och prova, i deras dåvarande showroom i centrala Stockholm. Och nu äger jag visserligen ännu ingen själv, men efter det kändes alla andra skjortor så hårda och stela, icke följsamma och, om beskrivningen tillåts när det ändå bara är skjortor vi pratar om, utan liv.

Sedan dess har de öppnat en riktigt mysig butik på Artillerigatan 29 i Stockholm, med hela kollektionen. Där finns fyra olika längder på skjortorna för kille och tjej – från den dressade ”businesskjortan” till den kaftanliknande som går ner till fötterna (tänk: Ebbot). Dessutom jeans, sidenscarfar och snart ännu fler produktgrupper som de inte vill att man bloggar om riktigt ännu.

Och nu alltså aktuella med ny butik – och har hamnat mitt i smeten. När uppskattade Stureplansgrillen revs togs ytan mitt på Stureplan över av digitala kommunikationsbyrån Visual Art, och döptes till The Pavilion. Efter att kreddiga bokförlaget Taschen höll ”världens minsta bokhandel” öppen häromveckan är det Appletrees tur. Med stora neonskyltar åt flera håll på alltid så livliga Birger Jarlsgatan blir det naturligtvis en svårslagen yta för exponering. Inte minst för ett så pass nystartat varumärke – även om Appletrees redan säljs i 40 av världens ledande modebutiker i tolv länder, och så sent som förra veckan hade en egen pop up-yta på United Arrows i Tokyo (den kanske vassaste av alla i världen).

Butiken håller öppet till och med söndag. Gå till Stureplan och titta dig omkring – du missar den inte!

appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion-casual-shirt-all-over-the-world-shirtButton down-modellen Casual och den längre kallad All Over The World
appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion-shirts

Både Appletrees egna och min personliga favorit är de i lite mer vågade färger (finns även i klarrött och -gult)

 

appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion-scarves

Skjortor: 3-4 000 kronor. Stora sidenscarfar (bilden): 5 500 kronor. Mindre: 2 000 kronor

 

appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion

 

Relaterad läsning:

appletrees.se
Skjortan som vill förändra modevärlden (tidigare intervju av mig, Plaza Magazine)
Manolo möter Appletrees (manolo.se)
The world’s finest (Truthaboutthreadcount.com, om Giza 87)
The Pavilion Stureplans hetaste reklamyta (Cision)

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

18 − 3 =