googlee8b29bd8ccdb7b76.html

Johans

Johan Magnusson är frilansande skribent och redaktör och spenderar mycket arbetstid med sociala medier.

Ny måsteläsning: Veckans bästa!

0
När jag springer på och även ibland själv provar kanske hundratals snygga produkter varje dag i jobbet är det naturligtvis inte mer än rätt att jag delar med mig av ett urval. Från och med den här veckan tänkte jag göra just det i form av en hederlig topplista: Veckans bästa! Gillar ni bloggen gillar ni förhoppningsvis även min smak. Vill du tipsa om något jag bör plocka med? Maila: johan@scandinavian-man.com


1) Sveriges lyxigaste kalsong Svenska premiumunderklädesmärket CDLP går som tåget, sålde slut så fort de kom in på NK Stockholm häromveckan och har ett av de coolaste Instagramkontona just nu. Efter boxer trunk, boxer shorts och boxer brief kommer nu y-brief. ”Smoother than silk, softer than cotton” och ”odeur resistant”, när de beskriver den själva, i lyocell och en gnutta elastan. Jag har fått ett exemplar av boxer trunk-modellen av grabbarna för att testa själv, och får objektivt sälla mig till hyllningskören. Det är känsla av premium rakt igenom, från paketering till produktens känsla och finish. Om du provar och också gillar får du inte missa deras paketerbjudande (höhö) med ett 9-pack av din favoritmodell för under 2 000 kronor, alltså cirka 30% rabatt. Nya Y-brief i ett exempar kostar 269 kronor.

2) Höstens bästa tröja (översta bilden) Canada Goose fyller 60 år i år, och på lunch och presentation med dem i går blev jag introducerad för deras kollektion av stickade tröjor, som är helt ny för hösten. Det här är, om jag hörde rätt, första gången någonsin som märket lägger produktionen utanför Kanada. Ska det va’ så ska det som bekant va’, så den hamnade i Italien. Jag gillar modellen Paterson i finaste merinoull, med sina detaljer över ärmarna, för 2 450 kronor i webshopen, som alldeles nyligen även öppnat även för Sverige. Alla stickade plaggen använder sig också av den egna innovationen Thermal Mapping, för att hålla rätt värme på rätt ställen och som förklaras pedagogiskt i bilden här:

3) Vattentät ikon Tre militärinspirerade klassikerjackor från Alpha Industries har försetts med rubberized cotton i en kapselkollektion tillsammans med Stutterheim. Bomberjackan på bilden är min favorit, på docka i märkets butik på Åsögatan i Stockholm. Läs min intervju om samarbetet med Stutterheims Johan Loman här!

Byxorna starkast i H&M:s lyxiga Studio Collection

0

När H&M bjöd in till förhandsvisning av sin lyxiga och trendbetonade Studio Collection Autumn/Winter 2017 fanns inte ett enda denimplagg i herrkollektionen. Trots det var det nederdelarna som stack ut.

Den moderna kostymbyxan i vidare siluett och ledigare material, eller varför inte en i läder eller lack? Det är lätt att hitta sin byxfavorit i Studio Collection, här är mina favoriter från presentationen:

Studio Collection

Dyrgriparna i läder och lack

 

De mest moderna: joggings med broderade blommor. Finns även med matchande jacka

 

Krispiga vita. Gör sig betydligt bättre i verkligen än på bild

 

Arméinspirerade

 

Detaljbild på personliga favoriten i kollektionen: bomberjacka med broderade detaljer

 

Tuffa läderboots med snörning både fram- och baktill

 

H&M Studio Collection finns i utvalda butiker och online nu. Priserna ett antal hundralappar över den vanliga kollektionen.

Läs min intervju med chefsdesignern för herrkollektionen, som väljer ut och berättar om sina favoritplagg i Studio Collectino här

Mina 19 bästa bilder från Fashion Week Stockholm

0

Och så drog ännu en Fashion Week in över Stockholm. Jag gick naturligtvis på Swedish Fashion Talents visning, eftersom jag är en inventarie i juryn där. Nu skriver jag bara om herrmode, och eftersom jag DJ:ade på Brunkebergs torgs nyöppning på torsdagkvällen missade jag Hope och Björn Borgs visningar. Det blev därför bara Whyred, som ju öppnade hela veckan, och L’Homme Rouges presentation för mig, men där båda höll yttersta klass.

En blandning av skandinavisk minimalism och hyllning till afrikansk kultur, samt lekfull siluett med överdimensionerade, storprintade byxor i Dailyroutines SS18-kollektion på Swedish Fashion Talents

 

Grundare och creative director Christian Lippich intervjuad av Daniel Björk efter visningen. Min intervju med honom finns att läsa här!

 

Naemi Gustavssons SS18-kollektion är mycket modern i sin look och i riktigt fina och avancerade material!

 

Bäst på hela Swedish Fashion Talents-visningen var att se två killar äga catwalken fullständigt i Ama Awes fantastiska mönstrade plagg

 

Grafiskt och superexklusivt av Johannes Adele

 

Hela gänget samlade backstage efteråt. Fun fact är att de äldre herrarna till höger i bilden är designerduons egna pappor

 

Whyred gör alltid riktigt snygga skokollektioner. Futuristiska sneakers i kleinblått från SS18-kollektionen

 

Roland Hjort intervjuad av Sofia Edgren från DN:s webb-tv efter visningen

 

Kreativa geniet Lalle Johnson, som släppte sin kollektion för Dressmann i morse, och herrdesignern Jonas Bladmo

 

Min chef Konrad förklarade Scandinavian MAN för Gustav Broström och Martin Hansson på lunch och presentation av Rasmus Wingårdhs nya kollektion Lavage Foncé för Stayhard

 

Rasmus och Konrad har samma favoritplagg i kollektionen: ullrock som ser dubbelknäppt ut, men är enkelknäppt. Vill ni ha mycket plagg för pengarna i höstgarderoben är Lavage Foncé definitivt något att kolla in. Finishen på den här ullrocken är helt magnifik och gör sig inte alls lika bra på bild som i verkligheten. Priset? 2 499 kronor!

 

Julian hade naturligtvis hela veckans bästa hår. Skräll…

 

Och här har ni fotona som syntes i bakgrunden: magiska kampanjen för kollektionen plåtat av Fredrik Skogkvist

 

Italienproducerad scarf av 100% siden från Lavage Foncé

 

Läs min intervju Rasmus Wingårdh, där han väljer ut och berättar om sina tre favoritplagg från kollektionen här

 

Det är klart att det är känsligt att prata om favoritmärken som skribent eller journalist. Men k o l l a på SS18-kollektionen från L’Homme Rouge på presentationen i deras butik på Krukmakargatan på Södermalm! Trenchjackan på nedre bilden är som bekant hela modeveckans snyggaste plagg. Applåd!

Översta bilden: Andreas, Sabina Ddumba och Kakan var värsta järngänget på Whyred-visningen!

Över 1 miljon sålda klockor senare – grattis Triwa, 10 år!

0

Deras ofantliga succé har få motstycken i svensk modehistoria. Vännerna Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister, tvillingbrodern Harald Wachtmeister och Tobias Erikssons Triwa har 3 000 återförsäljare över hela världen, tre stycken flaggskeppsbutiker i Stockholm, Hong Kong och Tokyo och just Japan och Kina som sina största marknader, vid sidan av Sverige och Norge.

Genomsnittlig tillväxt de senaste fyra åren: 33%.

Redan för nästan exakt sju år sedan, i augusti 2010, skrev sajten realtid.se om att prinsessan Madeleine bar en plastig Triwa på omslaget av svenska Elle, men att det var först efter att Bono, Justin Timberlake, Jay-Z, Beyonce, Elton John, Rihanna och Paris Hilton hade hunnit före, precis som Vogue, GQ, Esquire, Grazia, Marie Claire och alla svenska modebloggar. Det har knappast blivit mindre uppmärksamhet sedan dess. I kväll firar Triwa tio år med en stor fest och Timbuktu live på scenen på Trädgården i Stockholm. Jag kände mig tvungen att höra om de tio första åren!

Hur kom det sig att ni startade Triwa?

– Då, 2007 var det väldigt få som använde klocka, säger Ludvig Scheja. Vi ville göra klockan mer lättillgänglig och mindre statustyngd och traditionell. Vi provade att göra en mindre kollektion på 400 klockor för att se om vår pretentiösa idé om att transformera (Triwa står för Transforming the Industry of Watches, reds anm) klockan skulle fungera.

Vilken är den mest minnesvärda lanseringen under åren?

– Vi gjorde en modell som heter Black Monday, med referens till börskraschen 1987, och lanserade i samband med krashen 2008. Den hade en sekundvisare som fallande börsindex och var ”recession proof” i stället för waterproof. Vi skickade ut pressrelease till alla finanstidningar världen över och fick ett väldigt bra genomslag. Vi hade även ett erbjudande om att byta in sin Rolex mot en Black Monday för att stå pall inför lågkonjunkturen.

Vilken är storsäljaren just nu?

– Vår bäst säljande modell just nu är Smoky Nevil, både välbalanserad och klassiskt modern.

Hur har klockan förändras under åren?

– Klockan har förändrats från att vara en produkt, ofta kopplad till status eller precision, som gavs bort vid konfirmation, studenten eller liknande. I dag är det mer av en stilsymbol som används mer som accessoar.

Var går ni bäst?

– Just nu går det som tåget i Japan och Kina. Vi kommer att sälja 20 000 klockor i Japan i år och har precis öppnat en flaggskeppsbutik i Omotesando i Tokyo, efter egna Hong kong.

Och till sist, något särskilt minnesvärt från åren som gått?

– Jag är ett stort fans av KISS och för tre år sedan ringde en kompis som jobbar på hotell och berättade att medgrundaren Paul Stanley hade fått upp ögonen för våra solglasögon. Dagen efter ville han ha en personlig visning av vår butik på Grev Turegatan 13 här i Stockholm. Tidigt dagen efter dök det upp en svart van och Stanley med entorage dök upp i butiken. Han älskade produkterna och ville ha fyra par brillor. När jag sa att han inte behövde betala eftersom jag är ett stort fan sträckte han fram sitt svarta Amex och sa ”everybody is a fan of money”.

Höstens trendigaste look för den modige mannen

0

Ja, det är alltså såhär de som förstår sig på trender med stor sannolikhet skulle sammanfatta höstens herrmode: Manchesterjacka upptill och sammetsbyxor nertill. Eller sammet upptill och manchesterbyxor om man föredrar det. Bild från uppstickaren F.A.S. presentation av AW17- och SS18-kollektionen hos snygga designbutiken Crooked Concept (bara den i sig värd ett besök, och inte bara för att jag är vän privat med personerna bakom) på Dalagatan.

Volymiöst och lek med kontraster är ju också helt rätt i tiden. Här i märkets AW17-kollektion, tillgänglig hos återförsäljare och inom kort online.

 

Sedvanligt starka prints i SS18-kollektionen. Jag gillar den lite vintageinspirerade överdimensionerade kragen, och att byxorna har dragkedja på fickorna, vilket tightar till dem och gör att inget onödigt tyg sticker ut

Fashion Week Stockholms snyggaste plagg!

0

Safariinspirerad trenchjacka från L’Homme Rouges fantastiska vår- och sommarkollektion för 2018 var helt klart mitt personliga favoritplagg under Fashion Week Stockholm förra veckan. Når butiker och online efter nyår.

Solglasögon: Ace & Tate + Lernert & Sander. Scarf: Uniforms for the Dedicated x Caliroots

…och fotograf Micke Hirschs tre bästa bilder på mig under Streetstyle Festival

0

Jag tillåter mig själv att publicera duktige Micke Hirschs bästa bilder på mig som ett sista inlägg om Scandinavian MAN Streetstyle Festival. Tack för hjälpen!

Skjorta: LXM Lindex. Kavaj: Cavaliere MTM. Rock: Stutterheim. Jeans: Levi’s 505 c (ja, målningen på ena låret av en textilkonstnär föreställer mig.). Skor: Fragment Design x Converse Chuck Taylor All Star. Solglasögon: Ace & Tate.

Mina 11 bästa egna bilder från Scandinavian MAN Streetstyle Festival

0

Vi grejade det – och skapade en succé! Scandinavian MAN:s första Streetstyle Festival slapp regnet och våra sex influgna fotografer plus två inhemska, samt två filmteam, lyckades dokumentera de stiligaste Stockholmsmännen under sju intensiva timmar på Jakobsbergsgatan i Stockholm i torsdags. Jag själv skötte sociala medier (Instagram: @scandinavian.man), och tog chansen att, så att säga, plåta själva plåtandet. Såhär kunde det se ut:

(Översta bilden: The Bespoke Shops Thomas Bodfält, streetstylefotograf Milad Abedi och Manolos Andreas Weinås.)

Ibbe Sonko (t.h.) blev utsedd till dagens bäst klädda man. Här i samtal med fotograf Robert Spangle. Min vinnarintervju och en betydligt bättre bild på hoom och vännerna Jibbe och Maximilian Habobi finns här

Stenströms creative director Peter Jüriado flög upp från deras huvudkontor i Helsingborg för att visa hur det skulle se ut

 

Från eftermiddagens panelsamtal inne hos vår partner Mood Stockholm med min chef Konrad Olsson och fotograferna Jamie Ferguson, Robert Spangle och Karl-Edwin Guerre

 

Berg & Bergs Andreas Larsson detaljstuderar Plaza Uomos Erik Mannby

 

Fotograferna runt ett av dagens yngsta objekt

 

Snygga accessoarerna på mina vänner Matias och Anders

 

Shirtonomys Tobias Skogquist

 

Fosco! Den lila kostymen har han designat själv

 

Kings Philip Conradsson och Andreas Weinås

 

Alla hjältar samlade och lite trötta efter sju timmar

I morgon genomför vi Skandinaviens första streetstylefestival!

0

Mitt nya jobb som news editor och social media manager (@scandinavian.man) på Scandinavian MAN samt ansvarig för scandinavian-man.com spänner verkligen musklerna i morgon. Mellan 11.30 och 18 kan alla killar och män som vill komma till Jakobsbergsgatan här i Stockholm för Scandinavian MAN Streetstyle Festival. Tillsammans med MOOD Stockholm har vi flugit in Karl-Edwin Guerre, Robert Spangle, Jamie Ferguson med flera av världens främsta streetstylefotografer för att hjälpa till att föreviga den stockholmska mannens stil. Ta på dig dina bästa plagg och kom förbi – ett urval bilder kommer hamna i brittiska GQ och alla bilder finnas tillgängliga online, fritt att använda till ditt CV, profilbild på Facebook eller Tinder eller vad du nu vill ha den till.

Mer information och exakt schema på hemsidan här och på Facebook här.

Min chef Konrad Olsson, som är medgrundare och chefredaktör (och med mig på bilden ovan), berättar mer:

Vad är Scandinavian MAN?

– Scandinavian Man är en global plattform vars syfte är att lansera skandinaviska varumärken och värderingar till världen. På det övergripande planet så vill vi visa att den skandinaviska mannen är en förebild genom att ligga i framkant när det kommer till jämställdhet, hållbarhet och innovation. På det konkreta planet vill vi lansera skandinaviska mode- och livsstilsvarumärken. Detta göra vi genom ett internationellt magasin, samt olika typer av events världen över. Den stora smällen kommer nästa år när vi sjösätter Scandinavian MAN Fashion Week i slutet av juni.

Vad kan vi förvänta oss av vår Streetstyle Festival i morgon?

– Streetstylefotografiet har kommit att betyda oerhört mycket för herrmodets utveckling de senaste åren. Det är genom det som män världen över fått en helt ny typ av inspirationskälla till sin personliga stil. Detta vill vi hylla genom att flyga in världens främsta streetstylefotografer från New York, London och Los Angeles, och ge Stockholmarna chansen att låta sig fotograferas av dem. Det kommer bli en rolig eftermiddag på Jakobsbergsgatan, tillsammans med MOOD Stockholm, full av stiliga män.

Direktlänk här

…och när jag fick välja mina två favoritprodukter på hela Formex

1

Jag hörde någon siffra om över 860 mässmontrar på den här upplagan av Formex. Jag hann med tre timmar i går morse, och precis som mina kollegor på Designbloggarna fick jag i uppdrag att välja två favoritprodukter på mässan:

(Översta bilden.) 1) Vasen Orb av Viktor Erlandsson för Klong. (För transparensens skull ska jag börja med att säga att jag och Viktor känner varandra och umgås privat, men det påverkar inte mitt val – och stora delar av branschen är enig med mig om kvaliteten i hans arbete.) Den är inte ny, men medan de tidigare versionerna har en fot i mässing, kommer den nya i otroligt vacker oxiderad mässing.

2) Boots av ullfilt med gummisula och silverdetaljer från Tooche. Avdelningen Young Designers på Formex väcker som bekant alltid stort intresse, och här hittade jag det här lettiska skomärket. Det finns flera olika höga och låga modeller, för herr och dam. De kostar alla kostar 290 euro, och tillverkas i deras egen fabrik i Lettland. Det här gör också att du som slutkonsument eller återförsäljare, om du vill betala lite mer, själv kan skräddarsy din egen sko genom att välja färg eller material på sko, detaljer och sula.

Den här osvenska modellen i poppig blå med spexiga detaljer hade jag gärna burit under Fashion Week här i Stockholm nästa vecka – om det inte vore för att de tillverkas uteslutande av naturmaterial utan syntet för att hålla värmen riktigt ordentligt…

Apartment love at first sight

Photo Per Magnus Persson It was apartment love at first sight when I first came to the home of friends Daniel&Julia and their daughter Züe....
Lee Broom LDF 207

Höstmys med Lee Broom LDF 2017

London Design Festival 2017 Lee Broom bjuder på en surrealistisk upplevelse i sitt showroom i Shoreditch under LDF, där allt inte ser ut som det...

På tal om den röda tråden..

Här om dagen skrev jag om den röda tråden i inredningen, HÄR. Så jag kan inte låta bli att visa ytterligare några bilder i...
Annons