Johans

Johan Magnusson är frilansande skribent och redaktör och spenderar mycket arbetstid med sociala medier.

SENASTE ARTIKLARNA

Vårens snyggaste mockajacka

0

Jaha, när ska vi tröttna på mocka då? Har vi inte sett nog med bikerjackor i det materialet nu? Eller blir det som med chinosbyxan? En sådan som kom tillbaka efter lång tid i trendcykelns periferi, slog igenom med buller och brak som en värsta sortens fluga och sedan tog tillbaka en självklar plats i våra garderober?

Jag vill nog tro det, och entreprenören, TV4 Nyhetsmorgons herrmodeexpert och kommande författaren Oscar Arrsjö håller med. Med sin framgångsrika webshop Frontmen (tidigare Fashionisland och nyligen uppköpt av modemärket SIR of Sweden) förser han svenska och internationella män med ett noga utvalt utbud av varumärken och kollektioner. Och utöver det även släpp av nyckelplagg för ”den manliga garderoben” då och då med det egna varumärket Frontmen Collection. Det senaste kom förra veckan i form av just en mockajacka. En riktigt stilfull sådan, om jag får säga det själv. Så pass att jag vill sträcka mig till att rubriken den här gången inte ljuger.

Oscar vill att hans nya jacka ska vara ett alternativ både till kavajen på jobbet inomhus och till sommarpromenaden utomhus. Eller som han förklarar det själv:

– Jag ville kombinera lyx och rock ‘n’ roll. Målet är att såväl rockgitarristen ska vilja bära den på scenen som finansmannen som efter en intensiv dag vill skaka av sig jobbet för en kall på sitt favoritvattenhål.

Är det något för dig finns den i 100 exemplar styck i färgerna svart och calvados för rimliga 3 490 kronor på frontmen.com.

DELA

Deras dröm: Öppnar butik mitt Stureplan

0

Årets kaxigaste butiksöppning är inte mycket mer än tio kvadratmeter stor och inte öppen längre än i en vecka, men ändå väl värd ett besök. Bloggen hälsar på hos The Pavilion!

Giza 87. Där har ni nyckeln till framgång för branschveteranerna (tidigare bland annat Lee och Levi’s Vintage Clothing) Charles Murray och Victor Sandbergs (bilden ovan) eget unisexvarumärke Appletrees. Det är namnet på den extralånga egyptiska bomullsfibern som märkets olika skjortor vävs i. (Mer på länken längst ner i inlägget för den som verkligen vill grotta ner sig.)

Vid lanseringen för ett par år sedan var de tydliga med att det egentligen inte behövs fler modevarumärken i världen, och att när de nu startade ett så skulle det tillföra något alldeles extra. Well, den har man ju (i mitt jobb och säkert du också) hört några gånger förr. Sen fick man sätta på sig en skjorta och prova, i deras dåvarande showroom i centrala Stockholm. Och nu äger jag visserligen ännu ingen själv, men efter det kändes alla andra skjortor så hårda och stela, icke följsamma och, om beskrivningen tillåts när det ändå bara är skjortor vi pratar om, utan liv.

Sedan dess har de öppnat en riktigt mysig butik på Artillerigatan 29 i Stockholm, med hela kollektionen. Där finns fyra olika längder på skjortorna för kille och tjej – från den dressade ”businesskjortan” till den kaftanliknande som går ner till fötterna (tänk: Ebbot). Dessutom jeans, sidenscarfar och snart ännu fler produktgrupper som de inte vill att man bloggar om riktigt ännu.

Och nu alltså aktuella med ny butik – och har hamnat mitt i smeten. När uppskattade Stureplansgrillen revs togs ytan mitt på Stureplan över av digitala kommunikationsbyrån Visual Art, och döptes till The Pavilion. Efter att kreddiga bokförlaget Taschen höll ”världens minsta bokhandel” öppen häromveckan är det Appletrees tur. Med stora neonskyltar åt flera håll på alltid så livliga Birger Jarlsgatan blir det naturligtvis en svårslagen yta för exponering. Inte minst för ett så pass nystartat varumärke – även om Appletrees redan säljs i 40 av världens ledande modebutiker i tolv länder, och så sent som förra veckan hade en egen pop up-yta på United Arrows i Tokyo (den kanske vassaste av alla i världen).

Butiken håller öppet till och med söndag. Gå till Stureplan och titta dig omkring – du missar den inte!

appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion-casual-shirt-all-over-the-world-shirtButton down-modellen Casual och den längre kallad All Over The World
appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion-shirts

Både Appletrees egna och min personliga favorit är de i lite mer vågade färger (finns även i klarrött och -gult)

 

appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion-scarves

Skjortor: 3-4 000 kronor. Stora sidenscarfar (bilden): 5 500 kronor. Mindre: 2 000 kronor

 

appletrees-stockholm-stureplan-the-pavilion

 

Relaterad läsning:

appletrees.se
Skjortan som vill förändra modevärlden (tidigare intervju av mig, Plaza Magazine)
Manolo möter Appletrees (manolo.se)
The world’s finest (Truthaboutthreadcount.com, om Giza 87)
The Pavilion Stureplans hetaste reklamyta (Cision)

DELA

Experten: Allt du behöver veta om – och därför sker det ingen utveckling inom – SPF

0

Dags att grotta ner sig i den underbara beautyvärlden! Till helgen väntas sommartemperaturer i Stockholm igen – och det är just här och just nu som solen är som allra farligast. Bloggen tog experthjälp för att få reda på varför.

Kicki Norman är grundare av och chefredaktör för skönhetstidningen Daisy Beauty och nya, omvärldsbevakande Daisy Beauty Professional, och ett av de absolut tyngsta namnen i en svensk skönhetsindustri som omsätter tretton miljarder kronor varje år.

Hur använder du själv SPF?

– Duktigt! Det är ju en del av mitt jobb att testa orimliga mängder solskydd och eftersom jag sällan gör solresor sedan jag skaffade hund så blir det mycket smörjande och sprejande i fjällen och under de få soldagar den svenska sommaren bjuder på.

Hur upplever du att den vanlige svensken använder det? Finns det någon skillnad mellan män och kvinnor?

– Det finns massor av forskning på att svenskar smörjer sig för sällan och framför allt för lite! Vi ska smörja oss varannan timme, efter varje bad och minst 30 milliliter varje gång. 30 milliliter är mycket! Mitt intryck är att kvinnor är mer pålästa och därför oroar sig mer för konsekvenser, som pigmentfläckar, rynkor och cancer. Därför är de också bättre på att smörja sig.

Man kan luras att vårsolen är så svag att man inte behöver solskyddsfaktor, men det stämmer ju inte riktigt. Kan du berätta mer?

– På våren är ozonlagret tunnare och då når fler solstrålar ner till jorden. På våren är också de flesta av oss bleka, så då skadas vi lättare av solen. Jag är faktiskt mer noga med solskyddet när jag åker till Lappland över påsken än när jag lallar omkring i sommarstugan i juni.

Går det några trender inom solskydd?

– Det går trender inom alla områden inom beauty! Dels för att det är ett sätt att få oss att konsumera mera, men också för att kosmetika är innovationsdrivet. Det händer nya saker hela tiden, till exempel nya sätt att kapsla in C-vitamin så antioxidanten inte bryts ner innan den har hunnit göra verkan på huden, eller nya retinolformer som gör lika mycket verkan som de gamla utan att vara lika irriterande. Solskydd, däremot, händer det inte så mycket med. Det finns så många regler kring vad ett solskydd måste vara inom EU att nästan alla är lika. EU har 26 godkända solskydd som skönhetsföretagen kan välja på, så möjligheterna att experimentera med ingredienser är begränsade. Då får företagen uppfinna nya förpackningar och konsistenser istället. Och det är bra! Välj en doft och en konsistens du gillar och en kräm som du har råd att använda ofta och mycket. Ju enklare och trevligare det är att använda solskydd desto bättre, eftersom malignt melanom är den cancerform som ökar mest i Sverige.

Vilka skulle du själv rekommendera?

– Alla! Det är viktgare att du använder solskydd än vilket du använder. Jag använder själv La Roche-Posay Anthelios XL Face Ultra Light för ansikte och hals och solskydd i sprejform för kroppen, medan min sambo kör Daylong både i ansiktet och på kroppen.
Relaterad läsning:

Daisybeauty.com
Retinol (Wikipedia)

DELA

Deras problem: Hitta Sveriges bäst klädda man

0

När tidningen Café drog igång sin årliga tävling döpt till rubriken i det här blogginlägget 2003 var urvalet magert. När de presenterar årets upplaga är problemet helt det motsatta.

På scenen på ett helt fullsmockat Restaurang Carousel i centrala Stockholm i går kväll förklarade chefredaktör Jonas Terning (t.v.) och modechef Daniel Lindström att de, vid det här laget, har svårt att välja. Tävlingen har de senaste åren blivit en hel lista – Sveriges 50 bäst klädda män – och den hade kunnat vara avsevärt längre. Kill your darlings, så att säga.

Det blir sällan tydligare hur viktigt och vanligt en medvetenhet har blivit för ”den moderna mannen” i allmänhet och han som dessutom syns i offentligheten i synnerhet. (Det är bara mer eller mindre kända män som får en plats på Cafés lista.) Och fort har det gått! Jag minns trenden med färgglada chinos som svenska män var först i världen att plocka upp som om det var i går, och detta är bara åtta, nio år sedan. Supertighta jeans var vi också först med, men den trenden träffade både män och kvinnor. Med chinos i alla tänkbara gälla färger fick unga svenska män plötsligt någonting eget att ta till sig och visa upp för omgivningen. Chinosspecialisten Dockers kollektioner blev vår angelägenhet och inte bara ett par byxor i pappa eller morfars garderober. I samma veva kom Happy Socks färgglada strumpor, som fick samma angelägenhet, och genom åren följde den rutiga skogshuggarskjortan, pärlarmbanden och nu senast 90-talets klassiska logo-tishors stora revival.

Vad blir det härnäst? kan vi fundera på, medan Café-redaktionen får bestämma sig för när de ska utöka sin lista till att omfatta 100 svenska män.

johan-magnusson-fredrik-robertsson-cafe-sveriges-50-bäst-klädda-män-restaurang-carousel

Tillsammans med kreativa mångsysslaren Fredrik Robertsson (på plats 27 på listan) i spektakulär kreation från By the number. Bland mycket annat han sysslar med borde ni både kika på och köpa ett ex av hans magasin BOY, där allt överskott skänks till Regnbågsfonden, som arbetar för utsatta HBTQ-människor runtom i världen

Relaterad läsning:

Hela listan: Sveriges 50 bäst klädda män 2017 (Café)
www.boymagazine.se

DELA

Det kom ett mail …

0

… och tog begreppet smida medan järnet är varmt ett steg till.

Kreativa genierna på Triwa spinner vidare på den så otroligt virala hajpen kring Ikea-loggan på sitt eget sätt. I nyhetsbrevet som damp ner nu på lunchen presenterar de stolt sitt eget samarbete med möbeljätten – IKEA x TRIWA – som naturligtvis är alldeles påhittat. (Den som klickar på bilden hamnar på Triwas startsida.) Det hade ju varit ännu lite roligare om mailet kom, säg, ett par dagar efter Balenciaga släppte sin blåa väska, men känns ändå angeläget att lyfta upp för att slå hål på en så tröttsam myt: den om modevärlden som så gravallvarlig, pretentiös och nedlåtande.

triwa-wave-falken-spring-summer-2017

Och när vi tittar på Triwas ”riktiga” kollektion är vårnyheterna Coral Falken och Wave Falken mina personliga favoriter, med den snygga brodyrdetaljen på läderarmbandet, precis som tidigare av ekologiskt vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjö Garveri.

DELA

Experten: Nu kommer materialen du hunnit glömma tillbaka

0

Adrian Currie är en av världens mest inflytelserika inom det manliga modets trender. Jag fångade honom på Sverigebesök i morse.

Miuccia Prada slog – än en gång – an tonen på catwalken i januari med Pradas höst-/vinter 2017-kollektion, med manchester, manchester och mera manchester. E-handlaren asos.com vill inte vara sämre, och fångar upp klassikermaterialen i sin egen herrkollektion för hösten.

Asos har en enorm medvind just nu och Sverige är både en av de snabbast växande och viktigaste marknaderna i världen. Därför fanns Adrian, som är ansvarig för hela jättemaskineriets kommunikation på herrsidan, på plats i Vasastan i Stockholm i morse. Deras framgång är inte direkt någon kvantfysik: bra prisbild, svårslagen kundservice inklusive returrätt (som det finns undersökningar på att vi svenskar värdesätter ännu mer än våra landsmän runtom i världen), stora kollektioner och en bra logistik som gör det möjligt att snabbt gå från skiss till färdigt plagg. Det blir naturligtvis extra viktigt när det kommer till trendiga produkter, och gör att du ofta kan hitta de senaste trenderna först hos Asos och deras konkurrenter.

asos-autumn-winter-2017-02asos-autumn-winter-2017-03

Som ansvarig förväntas Adrian Currie hålla bra koll på det senaste, och identifierar tre stycken huvudtrender i höstens kollektion:

  • Tänk skatemodet illustrerat i modeplagg. Modern streetwear med 90-talstouch har inte släppt taget om modebilden – och jodå, nu kommer även punken tillbaka.
  • Mönsterbilden är stor och yvig, samt med etniska influenser Vi pratar tie-dyed och klassisk paisley.
  • Och så manchester, sammet, fuskpäls och de andra gamla hederliga kvaliteterna som samlat damm för det mesta hos de flesta under lång, oh så lång tid, men till hösten gör grandios comeback. Vågar du?

Relaterat:

Asos.com
Prada Fall 2017 (Vogue.com)

DELA

Finns det trender även inom rosévin?

0

Fredag! Och försommarvärme i stan och över landet. Därför naturligtvis ett utmärkt tillfälle att snacka rosé!

I veckan fick jag François Mitton till bordet på lunch i gassande sol på Lydmarterrassen. Han är tredje generationen som driver det ytterst framgångsrika vinmärket Minuty vidare efter farfar Gabriel Fernet. Många känner igen märket för den kurviga, om ni frågar mig riktigt eleganta rosévinsflaskan. Och många svenskar hade druckit vinet på semester i märkets hemtrakter runt Saint-Tropez långt innan det kom till Sverige för sju, åtta år sedan. Trots det förvånande att lilla Sverige i dag är Minutys tredje största marknad i världen, efter hemlandet och USA. Hemlandet, förresten, där rosévinet har gått om det vita som näst mest sålda vin.

Med tanke på inriktningen på den här bloggen var jag naturligtvis tvungen att fråga en av vinvärldens giganter: Finns det några trender inom rosévin?

– Du menar förutom att ni svenskar verkligen älskar det, och bara mer och mer? Javisst, för bara några år sedan såg vi betydligt mer tunga viner med mycket struktur. I dag gillar både ni svenskar och konsumenter världen över de lättare varianterna. Rosévin är njutning för många, och ett lättdrucket passar bättre när du är i sällskap av andra.

Minutys M och Prestige kostar 119 respektive 145 kronor i Systembolagets ordinarie sortiment

DELA

Tre ledande modekedjor i banbrytande samarbete

0

Vad betalar du för din plastpåse i klädbutiken? Och hur mycket får den kosta? Det är klart att du hajar till lite, för det gör du ju inte. Betalar, alltså.

Dagens nyhet om H&M, Kappahl och Lindex samarbete blir därför just banbrytande. Initiativet One Bag Habit ska få oss att köpa färre påsar och bli mer medvetna om hur plasten påverkar miljön. Det är ett svar på EU:s kommande direktiv för att minska förbrukningen av en typ av påse som tar 400 år för naturen att bryta ner. (För att inte tala om hur mycket den skadar under tiden som den bryts ner i mindre delar.)

De tre kedjorna förväntar sig snabbt att få sällskap av fler från detaljhandeln, som alla förbinder sig att:

  • Ta betalt för samtliga påsar
  • Kommunicera kring påsars negativa miljöpåverkan och hur påsar kan användas på ett mer hållbart sätt
  • Erbjuda återvinningsbara påsar gjorda av mer hållbara material
  • Skänka överskottet från försäljningen till valfritt ändamål ”som driver hållbar utveckling”
  • Rapportera om resultatet årligen, på sin hemsida och/eller i sin årsrapport

Vill du själv göra skillnad gör du naturligtvis som jag och antingen tar med en egen plastpåse till butiken, eller en – ofta mer slitstark – av bomull. Synd bara att en sån behöver användas 130-400 gånger för att komma ner i samma nivå av miljöpåverkan som plastpåsen.

Indiska valde för drygt två år sedan att ta mellan en och två kronor för påsar, beroende på storlek. Och de som finns är gjorda av 25% ostronskal(!) och resten återvunnen plastråvara. Resultatet? En halv miljon kronor skänkta till Naturskyddsföreningen från en kraftigt minskad försäljning – och en del arga kunder. Suck…

One Bag Habit startar den 1 juni i kedjornas svenska butiker med en uttalad ambition att senare expandera till övriga marknader

Relaterad läsning:
one-bag-habit.se
Plastpåsen rejäl vinst för butikerna (SVT)
Indiska har tagit betalt för plastpåsar i ett år – så har det gått (Aktuell Hållbarhet)
Fler väljer bort påsar som kostar (nukunskap.se

 

DELA

Hej Designbloggarna!

0

Ett välkomstinlägg är naturligtvis på sin plats. Jag har bloggat på flera olika plattformar under elva års tid, så det har blivit några sådana.

Jag heter Johan Magnusson och är 28 år gammal. Jag bor i Hammarbyhöjden strax söder om tullarna i Stockholm med min sambo. På dagarna jobbar jag med olika projekt inom digitalt och sociala medier på förlaget Plaza Publishing, som bland annat ligger bakom Plaza Interiör, Plaza Magazine, Plaza Kvinna och Plaza Deco. Parallellt hjälper jag uppdragsgivare med texter och deras sociala medier på frilansbasis.

Min blogg har genom åren ofta fokuserat på herrmode, och nu tänkte jag bredda mig till en modern livsstilsblogg. Det kan ju alla göra, så då borde jag också klara av det. Trender och tendenser är en stor del av både min vardag och mitt yrkesliv, och så även här. Och så tror jag att det, även i dagens bilddrivna Instagram-samhälle, finns rum för längre texter med djup i sig. Och min egen Instagram: @johansmodeblogg.

Bra, då säger vi så! Och välkomna!

 
Överst: Med Stefan utanför Designgalleriet tidigare i dag

DELA

SENASTE PÅ BLOGGARNA

Det var ju ett tag sen världens största inredningsmässa hölls i Milano. Tiden bara springer iväg och även fast det är över en månad...

Vi fortsätter att rapportera om examensutställningarna. Med andan i halsen sprang jag in på Malmstens för att titta på eleverna som pluggat där. Först ut...

  NYC : För att ta mig upp till sjuttionionde gatan på fifth avenue från midtown Manhattan så hoppar jag på tunnelbanan vid Times Square....
Annons