Stilleben, ljus och skugga. Morandi/Edmund De Waal på Artipelag.

1

 

Bjuden ut till Artipelag på Värmdö av Bindefeld PR där jag sist var på Lars Wallins Fashion Stories kommer jag med bil. Den stress jag kände rinner av med en gång. Denna plats vid vattnet har en lugnande verkan. Lugnt och stilla arbetade med all säkerhet Giorgio Morandi med sitt måleri som från 1890 till 1964 levde ett stillsamt liv i Bologna, Italien.

Vi är här på grund av honom. Morandis verk har haft ett starkt inflytande på kommande generation av konstnärer. Han är kanske mest berömd för sitt stilleben måleri, som kännetecknas av subtila nyanser och enkla motiv. Porträttet av Giorgio Morandi ovan tror jag försöker tala om för oss hur han arbetade för att komma fram till sina målningar. Långsamt och undersökande.  Minns nu att när ni tittar på dessa digitaliserade varianter av Morandis oljemålningar så kommer ljuskiftningar och kontraster aldrig till sin rätt i en digikopia. Du måste se det i verkligeten.

Det är just vad du kan göra på Artipelag fram till 1 Oktober i år. När jag och arkitekten jag jobbar nära med skulle flytta in i ny studio tillsammans så sa vi att vi skullle ha Morandi som förebild. Precis som bilden visar så använde han sig av enkla alldagliga saker.  Genom att flytta runt dem i olika konstellationer och låta ljuset falla på dem skapade han stilleben som vid morgon, middag och kväll fick helt olika uttryck på grund av ljuset och årstiden. Han sökte skönhet i det enkla.

Så ville vi ha vår studio. Att allt som där finns skulle arrangeras vackert. När jag jobbar som stylist är det just det jag gör för fotografi. Hittar skönheten och tingens relation till ljus och skugga. Googla gärna Giorgio Morandi och ta reda på mer om honom och hans etsningar vilket var vad han började med.

fd341bcfae24bc97c82164bc6bc00263

Giorgio Morandi

still-life-with-vases-on-a-table-1931.jpg!PinterestLarge

Giorgio Morandi

natura-morta-1935.jpg!PinterestLarge

Giorgio Morandi

IMG_2072

Edmund De Waal

IMG_2071

Talar gör Edmund De Waal,  brittisk konstnär och författare. Han är kortfattad och humoristiskt i sitt tilltal. Kortfattad är inte curator Bo Nilsson som även talar och berättar att han valt att ställa ut Giorgio Morandi tillsammans med Edmund De Waal då likheterna dem emellan är större än skillnaderna. Fastän de härstammar från olika kulturkretsar och dessutom arbetade de inte i samma medium. Med mikrofonen i hand så välkomnar Edmund De Waal oss och berättar om sin admiration för Giorgio Morandi.  De Waal är mest berömd för sin bok Haren med bärnstensögon här i Sverige,  som vunnit många litteratur priser, men här är han nu som keramiker med storskaliga installationer med porslins kärl som hans verk. När ni nu tittar på mina bilder av Edmund De Waal konst så tänk på att min avbildning aldrig ger en sann upplevlse av verken. De speglingar i glaset som blir när kamerans lins reflekteras är inte lik den vy du skulle få om du står framför verket själv.

Som du ser så visar De Waal mycket av sina keramiska objekt i trälådor med glasruta. Se även hans skrift på väggarna som jag gick igång på. Vackert att ta efter hemma. Kanske får se till att det inte blir en vana att alla tar upp en penna och skriver på väggarna. Eller ? Display av enkla objekt i en trälåda med glas är ju något som man kan göra själv hemma. Roligt dessutom.

IMG_2069

Upprepning av enkla keramiska objekt och marmor skivor i kvadratiska ”akvarirum”

IMG_2065

Edmund De Waals skrift på väggarna.

IMG_2067

Edmund talade om att dessa hänga lådor liknade han vid moln. Helst skulle de ses liggande på rygg så som jag här plåtade dem fast i kvällsljus du solen når in längre i denna del av utställningen. Ja, flera tittade konstigt på mig när jag lade mig på marken för att ta denna bild. Tänk så lätt man kan roa.

IMG_2079

Edmund De Waal beundras utav svartklädd fotograf.

IMG_2064

Detta verk heter : The Reader – i Edmund De Waals egna ord  ”This is a piece made in memory of my great grandfather Viktor Ephrussi. He was a reader who saw his library looted in front of him in Vienna. There are absences present here”

 

Inte bara blir vi bjuden på konst som inspirerar utan även på lunch. God sådan serverad på långbord med utiskt över skogens tallar belysta av vårsolen. Som avslutning får vi smaka en bakelse utställningen till ära. Den är äggskalsfärgad och enkel på utsidan, men när man sätter gaffeln i den så bjuder den på allsköns innehåll. Precis som denna utställning. Missa inte Morandi/Edmund De Waal på Artipelag.

Jimmy

 

IMG_2063

 

 

 

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

14 − 12 =