ByON Trendrapport FW17-allt om säsongens trender!

0

Detta är en bloggpost i samarbete med On Interiör.

I flera års tid har jag varje säsong satt samman en trendrapport som bygger på hur människors attityder förändras och med dem hur vi önskar att ordna vår omgivning. Omvärldsförändringar som man behöver bevaka om man som jag jobbar med att göra inredningsprodukter som ska ge ett extra värde i vardagen. Jag tror inte på att diktera trender, däremot tror jag på att analysera tendenser i tiden för att förstå hur vi konsumenter beter oss och hjälpa oss alla till val som rimmar med de livsval vi gör. Vi måste alla hjälpas åt att konsumera smart och intelligent. Det gör vi om vi vet vilka vi är och vad vi värderar högst.

Inför denna säsong har jag fått möjlighet att sätta samman en trendrapport tillsammans med On Interiör som har varumärkena ByOn, Village, Vakinme och Victorian i sin portfolio. I samband med Formex-mässan som går av stapeln i nästa vecka lanseras de tre kollektionerna Concrete Cushion, Retro Chic och Rustic Fairytale. Tidigare i våras höll jag denna föreläsning i samband med öppet hus hos #byonandfriends.

Alla oroligheter som finns i världen just nu gör att vi suktar efter trygghet och vi söker oss till ombonande inbjudande hem. Där inreder vi med kuddar och mattor, hittar inspiration i det glammiga 60-talet och umgås med familj och vänner.

Att just omvärldens oroligheter påverkar vårt sätt att inreda hemma är tydligt. Starka nyckfulla ledare både i öst och väst gör att vi söker trygghet i hemmet. Dessutom verkar det som att vi måste försöka hitta ett sätt att hantera det terrorhot som ligger över alla våra större städer.

– Förutom att vi väljer att investera mer i vårt hem så ser vi tydliga tendenser på hur vi letar oss tillbaka till rötterna – både vad gäller ekologiskt och hållbart som att 60-talet och art decon fortsätter sitt segertåg.

CONCRETE CUSHION

Första kollektionen ut för säsongen är Concrete Cusion, som känns precis så som staden gör när sommaren är över. Vardagen kickar igång så smått, men värmen ligger kvar och dallrar längs gatorna. Den urbana arkitektoniska miljön kontrasterar mot de rosa-aprikos himlar som målas upp över stadens skyline när solen börjar gå ner allt tidigare och tidigare. Kollektionen Concrete Cushion andas mjuk minimalism och arkitektonisk karisma.

Varma brända toner smyger sig in i den tidigare mer strama svart vita miljön. Vi gillar ytor som känns som terrakotta, kanske mycket för att det ger en sträv, men taktil känsla.

Även kuddar och textilier gör sitt försiktiga intåg i de tidigare avskalade miljöerna. Vi vill uppleva vårt hem som en harmonisk oas där vi får plats att hämta energi och få tid för återhämtning.

Den skulpturala minimalismen är central, vi vill inte omge oss med saker som är oviktiga och pockar på onödig uppmärksamhet. Produkterna vi har omkring oss ska vara utvalda och personliga. Personan som tilltalas av detta uttryck gillar lugna och beakande motionsformer, gärna yoga, som hen utövar utan att lägga en presationsbaserad målbild på sig själv. Kroppen är ett tempel som ska vårdas med ekologiska och närproducerade skönhetsprodukter.

 

RETRO CHIC

Säsongens andra kollektion, Retro Chic, är även höstens största lansering. Kollektionen Retro Chic har inspirerats av 60-talet och Art Deco – vintage med en modern touch. Passion är kollektionens gemensamma nämnare, oavsett om det gäller till livet, resor, fashion, inredning eller matlagning.

Inslagen av 60-talets estetik är högst påtaglig. I vår osäkra tid vänder vi oss till en era som känns tillräckligt nostalgisk för att inspirera och laddad med tillräckligt mycket glamor för att lyfta drömmen. Färgat glas och keramik doppad i glasyr i djupa kulörer är självklara attribut för stilen.

Även om reslusten är stor och en weekend i en storstads metropol står högt på önskelistan är hemmet oroligt viktigt. Kanske är det så att vi möjligen trots allt har blivit lite skrämda av att vistas i en stor stad med ett överhängande hot om terror? På hemmaplan är köket det självklara navet för både vardag och fest.

Väggarna får gärna anta djupare och mer ombonade kulörer och riktigt mörka sovrum tex är inget som vi räds. Tvärtom, det blir ju mycket mer ombonat och hemtrevligt på så sätt! Dessutom är de mörkare väggarna en perfekt sammanbindande fond till de souvenirer och olika vackra föremål som vi hämtar hem från våra resor. Vi vill gärna förmedla en viss känsla av att vi är vagabonder eller världsmedborgare, redan redo för nästa resa till en pulserande storstad.

RUSTIC FAIRYTALE

Den tredje kollektionen för säsongen, Rustic Fairytale är en hyllning till gemenskap. För visst blir det så att traditioner blir allt viktigare och viktigare, även om vi själva omdefinierar hur just dessa vanor ska se ut. Vi blandar gammal tradition, kultur och moderna uttrycksformer på ett alldeles förtrollande sätt. Vi behöver alla magi i både vardag och fest!

Ju längre in vi går i säsongen så blir det ju odiskutabelt mörkare utanför våra fönster. Självklart är att vi vill skapa mys och hygge genom att fördjupa färgskalan och jobba med ljussättningen på ett inbjudande sätt. Ljus av alla olika slag blir ett tacksamt inslag i våra hem.

Då den senare delen av hösten är en tid som handlar mycket om umgänge blir gemenskapen runt bordet mycket viktig. För mig som skåning är Mårten Gås den 11 november, det datum som inleder säsongen. Därefter kommer Halloween, vilket blir mer och mer vanligt att fira i vårt land. Därefter kommer Alla Helgona då vi minns med tacksamhet de som finns i dåtiden men som har möjliggjort vår framtid. Sedan rullas högtiderna ut som på ett gnistrande radband, med adventsmingel och luciafirande för att eskalera fullständigt mot jul och nyårsfestligheter.

Materialen är ärliga och redovisande och vi njuter av den stora skördefest som naturen har att erbjuda.

Vår önskan att leva nära naturen och i harmoni med den, gör att vi hittar på nya sätt att närma oss den. Ett uttryck som har kommit stort på senare år är Glamping, dvs glammig camping. Vi vill gärna göra sken av att vi är ute och upplever naturen,  men när vi sedan har avslutat vår vandring för dagen eller möjligen fisket med tillhörande tillagning över öppen eld vill vi krypa ner i en skön säng, med fräscha lakan och utan ilskna mygg i luften. Vi kryper in i vår lilla pod, med fullt wifi, och därmed obegränsade möjligheter att dela med oss av upplevelsen till hela den digitala världen.

Campingtrendens uttryck smyger in sig i vår inredning, med attiraljer som tåliga kaffekoppar i emalj eller detaljer i genomsläpplig lackerad plåt. The Swedish Fika är en annan av säsongen stora uttryck, inte här i Sverige, men internationellt är det i ropet.

Ett annat modeord denna säsong är ”Hygge”, avspänt umgänge fyllt av mys. Hög status är att detoxa digitalt och stänga av mobiltelefoner och iPads. Istället umgås vi runt hederliga analoga brädspel så som fia-med-knuff eller fem-i-rad. Spelen får gärna var så snygga att de står framme som en inredningsdetalj, skvallrandes om hur avslappnade vi är i vårt förhållande till umgänge utan mobil i hand.

Avslutningen på året är alltid smått magisk och förtrollande, och jag tror inte att det kommer vara någon skillnad 2017. Vi behöver verklighetsflykten och vi gillar att adderar socker och stjärnströssel i den mörka midvinternatten.

Vill du veta mer om de olika produkterna, missa inte att besöka On Interiör på Formex i monter A13:20 och uppleva alla varumärken på plats.

 

// Hanna Wendelbo

P.S Är du nyfiken på vad mina kollegor här på Designbloggarna ser för trender och uttryck just nu inom vardera expertområde, klicka in på detta inlägg. D.S

 

 

SparaSpara

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 × fyra =