Det feministiska modet är en lögn

2

(Bildmontage av Greta Peetre)

Jag bär ett avgrunds hat mot gulliga, quirky t-shirts med text. Den värsta sorten är definitivt de med feministiska slagord på. ”U go girl” dekorerat med rosor är ett hån bara genom att existera. Jag undrar vad anledningen är till att stora klädkedjor använder en rörelse som arbetar mot kvinnors lidande och underordning för att sälja kläder. Om liknande mode hade använt tryck baserat på andra världsliga problem som fattigdom, missbruk, rasism eller trafficking hade detta tagits emot som extremt kränkande och okänsligt. Har du någonsin sett en t-shirt som såg ut som om den vore urbajsad av en bumbybjörn, med trycket ”Ho, ho, hobo” eller ”Go get em basic human Rights” ? (Se bilden som jag gjort ovan som exempel)

Skärmavbild 2017-06-06 kl. 09.51.39 Modebranschen har i modern tid tillägnats åt kvinnan och porträtterat kvinnan. Är det därför dessa kläder accepteras i vårt samhälle, för att kvinnan ska uttrycka sin identitet genom kläder och därför ska kvinnans kamp även ta plats i den branschen. Anledningen till att klädernas utseende är gulligt, rosa och mysigt och att trycken är lite käcka, kaxiga och catchy beror på klädkedjornas rädsla för att verka allt för radikala och politiska. Klädkedjorna vill inte gärna stöta sig mot någon eller provocera. Deras motiv är att skapa vinst, även i produktionen av de ”feministiska” plaggen. Marknaden har alltså bestämt att feminism är coolt och inne. Det är trendigt att vara tjej. 201703061457514378_sbig Den värsta följden av detta mode är att man kan bära ett plagg med ett feministiskt budskap utan att vara skyldig att informera om vad det faktiskt står för och betyder. Detta bekräftar att feminismen inte tas seriöst när den uttrycks genom plagg. Plagget kan bäras utan att dess bärare behöver att förklara sig eller ta ståndpunkt. Det feministiska modet gör ingen verklig skillnad för den feministiska rörelsen. Det uppstår ingen debatt. Plaggets budskap ska räcka som förklaring. Modet förenklar feminismen ännu en gång och leder varken till kunskap, information eller utveckling. Kläder ska finnas i större storlekar, vara skönare och all modereklam borde kastas i en stor soptunna och göras om. Om kläder ska blandas in i feminismen så måste det modet avdramatiseras i sina könsroller och var en del av utvecklingen istället för att säga upp sitt ansvar och försöka dra vinning ur den. That is all, Greta   

Twenty-something girls

0
Äntligen Designbloggare! Hej bloggen och hej till er som valt att klicka in för att bevittna mina första stapplande steg in i denna del av blogg och design Sverige. Er värdinna i detta forum är jag, Greta. Jag har precis pluggat färdigt media och kommunikation i Stockholm och praktiserar som kommunikatör här hos Designbloggarna. Mina ambitioner med att driva denna blogg är att göra livet lite roligare med hoppet om att inspirera och inspireras. Mitt driv går ut i mode, både som i överflödig shopping men också som konstform. Mitt intresse för design är en utgrening av huvudintresset mode och kommer därför också belysas, såklart. Jag är gärna kritisk mot allt och alla, det kommer ni också få smaka på i vissa inlägg. Som 20+ kommer jag försöka vinkla mitt innehåll till fattiga millennials som vill ha allt och kan göra mycket med det de har hemma. Om man inte är millennial får man gärna läsa ändå. Istället för att försöka förstå era kids genom att kolla på SKAM kan ni istället läsa min blogg. Stava är jag sämst på så om man letar efter en blogg om grammatik så har man kommit fel. Jag hoppas att ni har lite plats i livet för att dela min blogg med mig, vi ses här igen på måndag kl 12.03, ok?