Heavy Flow

0

Att vara unik på Instagram är en nästintill omöjlig uppgift idag när alla man känner som har något utav en kreativ ådra har gått och blivit proffsfotografer. Det finns dock vissa knep för att golva alla andra på Instagram. Idag får ni därför två modeller för att skapa ett annorlunda feed:

Sophia-modellen
@sophiagrip
https://www.instagram.com/sophiagrip/

Sophias Instagram går ut på att matcha tre bilder med varandra, hon lägger ut alla tre på löpande band för att skapa en riktigt symbios i sitt flöde och det blir rätt smaskigt för ögat. Sophia var en av de första att tillämpa modellen av de jag följer på instagram. Nu ser jag att det tillkommit en hel del copycats som följt hennes exempel, snyggt!

Hur kom du på idéen till modellen?
Sophia: ”Jag ville bryta av det repetitiva i att lägga upp samma bild flera gånger, så det fick bli små bildserier istället. Jag fullkomligt ÄLSKAR färgkoordinering så det är det jag utgår från när jag skapar bildserierna.”

Hur redigerar du dina bilder?
Sophia: ”Jag tycker bilderna blir mer ”clean” när man skippar filter helt och istället gör mindre justeringar. Därför använder jag inte någon redigeringsapp utan ändrar istället till exempel kontrast och ljusstyrka direkt i Instagram-appen. Sedan är det bara att testa sig fram tills man är nöjd med resultatet!”

Skärmavbild 2017-02-27 kl. 13.31.28Skärmavbild 2017-02-27 kl. 13.32.03

Emilia-modellen
@emiliaminnie
https://www.instagram.com/emiliaminnie/

Det tog ett tag för mig att förstå vad Emilia höll på med men när jag väl förstod så blev hon ett riktigt geni i mina ögon. Det krävs en del arbete och förberedelser för att skapa ett flöde genom Emilia-modellen. Emilia har en förutbestämd ordning på vilken bild som kommer efter den andra. Olikt från Sophia så lägger inte Emilia upp bilderna samtidigt eftersom flödet inte är beroende av det. Man blir alltid lite nyfiken på vad nästa bild kommer vara när Emilia postar inlägg. Himla smart och resultatet blir väldigt speciellt och vackert.

Hur kom du på idéen till modellen?
Emilia: ”Helt ärligt vet jag inte varifrån jag fick idén? Jag tror bara att jag satt och redigerade en bild och ville testa att dela upp den. Vissa instagrams (tex @joachimjohnson tidigare feed) bryter upp en bild till många små som i feedet fogas samman. Jag tror att jag hade det i bakhuvudet med ville göra något enklare. Det är lite omständigt men jag gillar det, det är roligt att pyssla med och gör att feedet håller ihop nästan oavsett vilka bilder jag väljer.”

Hur redigerar du dina bilder?
Emilia: ”Jag redigerar i VSCO och instagram-appen. Jag sätter ihop bilderna i piccollage där jag sedan klipper och klistrar och testar mig fram tills de passar!”

Skärmavbild 2017-02-27 kl. 13.35.41 Skärmavbild 2017-02-27 kl. 13.36.08

Två väldigt smarta sätt att göra sig lite unik ute i havet av instagram-kontom. Tack till Emilia och Sophia för era bra tips. Vilken modell ska du härma efter?

Tröja blir soffa, tavla blir trosa

0

Designvärlden och alla andra branscher i vår världen är beroende av trender, trenden är följden av samhällsförändring och nyskapande. Trenden tenderar inte bara att sprida sig mellan människor utan även att utöka sig mellan olika branscher. Ofta härstammar trender inom mode från trender inom designvärlden och vise versa. Det är en spännande relation och är ibland inte självklar men när man väl har fått en liten inblick i likheterna så blommar sambanden. Jag utgår ifrån de fem trender inom designvärlden som Trendstefan myntade under Den stora trenddagen 2017. Namnen på inrednings trenderna har tilldelats av Trendstefan.




1. Peter Pan
Inrednings trenden ”Peter Pan” lägger fokus på en drömvärld där man inte tar ansvar och får vara barnslig. Man kan koppla trenden i designvärlden till den enorma trenden: kombinationen av rosa och rött. En kombination som tillåter en att klä ut sig till prinsessa igen utan att någon ifrågasätter det.

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 01.48.12





2. Old is the new black
Trenden är brun och murrig och är någon slags motreaktion till nutiden och framtiden genom att romantisera oljemålningens tid. Inrednings trenden går mer ihop med modevärldens porträttering av höst- och vintertrender i reklambilder osv. Där det muggiga och bruna tillhör säsongens väder. En koppling kan man dra till modevårens tillgivenhet till färgen vit och trenden ”Old is the new black” inslag av vit metall.

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 01.50.11





3. Kelim Kitchi
Trenden utgörs av design i korgar med brun textil. Färgerna som utmärker trenden är vit, röd och sandfärg. Modevärlden har erbjudit sin del av de skeva reklamannonser för att få fram stilen där t.ex Valentino i början av 2016 väljer att visa upp trenden i Afrika. Bilderna fokuserar främst på en vit kvinna med något typ av inslag från ”afrikansk kultur” i bakgrunden. Läs mer om detta genom Times artikel http://time.com/4224900/steve-mccurry-valentino-ad-campaign/ .Trenden får absolut existera men missköts av västvärlden och det blir ofta pinsamt och okunskapen blir väldigt tydlig.
foto: från artikeln i times. I modevärlden är denna trend förlagd och får inte mycket genomslag våren 2017.

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 01.55.06





4. Superhero supernature
Trenden liknar ”Peter Pan” men fokuserar snarare bli att stå ut och vara en ”superhero” genom starka färger och annorlunda mönster. Natur spelar också sin roll i trenden och passar nutidens hipster. Trenden inom inredning påminner om modevårens fascination med blommar och 80-tal, blommorna passar in på ”supernature” och ”superhero” står ut med 80-talets axelvaddar, glans och starka färger blir ofta utseende av en superhjälte.

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 01.57.35





5. Waste
Återbruk, is the word. Modevärlden fortsätter att sätta vikt på återvinning och återbruk. Vi vill till viss del rädda planeten och den lilla delen som mode kan ge till detta är bara att uppmuntra. Även här kan man kanske igen tilldela en liten del till 80-tals trenden inom mode som går ut på att använda mormors gamla kavajer. Det kanske trendigaste inom modebranschen är märket Vetements. Märket bygger hela sin design på en stil som återanvänder klassiker som bland annat hoodies och jeans. Märkets stil uppmuntrar till att återanvända olika gamla favoriter tillsammans för att skapa ett nytt utseende och en ny stil.

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 02.00.02





 

 

Romphim

0

Romphim är trenden som under de senaste veckorna har exploderat över internet. Nu kanske du undrar varför? Är det en jackan för fingrarna eller bikini i fleece? Nej. Det är en byxdress för män. Det är inte mer än det. Det är den minst anmärkningsvärda trenden men också den mest uppmärksammade. Varför?

Det var i April 2017 som märket ACED Design lanserade Romphim. Namnet på plagget är en kombination av ordet romper, som är synonymt med byxdress och ordet him, som i honom. ACED Design släppte sin kampanj för de nya plagget och snart togs kampanjen upp som en nyhet och plagget blev till en viral sensation.

landscape-1494885597-romphims-by-the-pool-hand-shake

Byxdressen är vanligtvis kopplad till kvinnan och till det kvinnliga modet, därför tog det inte långtid för ens plagget började kallas för feminint. Åsikten om plaggets femininet har främst tagits i uttryck genom memes. Majoriteten av dessa är kränkande och anspelar på stereotyper om homosexuella män.

Det som slår mig när jag läser om Romphim är att det har varit en enorm uppståndelse runt manliga trender under de senaste åren. Internet hånar Romphim likadant som internet hånade Manbun för några år sedan. Denna uppmärksamhet som manliga trender får sker inte bara inom modevärlden utan sträcker sig till nyhetssändningar, sociala medier, radioprogram osv. Trender för män behandlas genom många fler kanaler än de kvinnliga trenderna. Det måste vara att en manlig trend betyder att män bryr sig om något som är normativt kvinnligt att intressera sig för. Det ligger en viss skam i att vilja uttrycka sig genom utseende då det är feminint. Det manliga modet har alltid varit lillebror till det kvinnliga modet och bjuder inte alls på lika stor mångfald och valmöjligheter eftersom intresset för kläder hos män inte ska vara viktigt, det är ett kvinnligt intresse. Därför uppmärksammas varje litet intresse för variation av det manliga utseendet, för man bara måste.

landscape-1495119726-overview1

Våra första hem

0

Jag lever mitt första år efter gymnasiet vilket betyder att ens vänner har börjat leva olika liv runt om i världen. Innan jag flyttade till Stockholm hann jag hälsa på några av de som flytt Sverige. Scrolla ner och följ med mig hem till Emma, Maja 1 och Maja 2. (vem som är vem av majorna, det vet inte ens jag)



Maja
Frankrike/Paris, närheten av Belleville

PARIS2

Maja bor i en fantastiskt snygg lägenhet med fransk balkong med en bar precis vid porten som har blivit som en förlängning av Majas lägenhet. Där hänger alltid grannar om dagarna och om kvällarna är gatan ofta full av folk. I Majas område kan man alltid hitta mysiga barer, hjälpsamma tanter i tvätteriet och gratis croissants i boulangeriet när man inte har nog med mynt. (Bild på Maja, mig, Maja från Majas trappuppgång)

Skärmavbild 2017-06-15 kl. 11.52.22Majas kök och balkong och Maja <3

Varför Paris?
Maja:
”Det jag gillar med Paris är att man inte måste vänta till helgen för att ha kul. Det finns alltid alltid alltid något att göra, människor att träffa, ställen att dansa på. Söndagskvällen spenderar man på Le Comptoir Generale genom att dricker öl och dansar röven av sig. På måndagar går man till jazzbaren Le Piano Vache och lyssnar på mysig jazz med gosiga främlingar.”



Emma
Tyskland/Berlin i Kreuzberg

Skärmavbild 2017-06-15 kl. 11.52.59

I denna Berlin-idyll hittar vi Emma som bor i stadsdelen Kreuzberg, den mest dynamiska delen av Berlin. Det är verkligen här Berlin händer. I folkmun brukar man benämna Kreuzberg som ”Die Berliner Mischung” vilket betyder den berlinska blandningen.

IMG_1850

Emma och jag i tunnelbanen

Varför Berlin?
Emma:
”Här finns utrymme för alla att vara sig själva. Det finns en ”fuck-the-system” mentalitet bland människorna här. Det är en otrolig befrielse och en stor kontrast till Sverige. Det finns så mycket möjligheter, särskilt för någon som jag som sysslar med något kreativt. Du har alltid någonting att göra i Berlin och man vet aldrig vad som komma skall. Det kanske låter klyschigt men Berlin är verkligen precis allt det som Sverige inte är och jag antar att det är det jag älskar!”



Maja
Lissabon, Penha da Franca

LISSABON 4

Majas område Penha da Franca är supermysigt och här bor det en blandning av gamla och unga. Det är i princip nära till allt.
Skärmavbild 2017-06-15 kl. 11.58.38Maja+badrum

Varför Lissabon?
Maja:
”Det är en storstad som är stor och intim på samma gång. Det finns mycket kulturliv och utan vidare ansträngning kan man hitta utställningar, events och klubbar. Lissabon är en stad med stort fokus på gatukonst och allt går i grönt och rosa pastell, bästa kombon. Det finns massa av billig öl och söta små tanter. Det är backar vart man än går men när man väl bestigit dom så slås man av vyn av dessa pastellhus som möter molnen. Här luktar det även som svensk vår just nu <3”



Greta
Stockholm/Sverige i Kärrtorp

IMG_4094Jag och Sophia på södra teatern

Kärrtorp var verkligen inte skumpa och jordgubbar men mysigt och hemtrevligt. Här hittar du bion Reflexen där jag fick ta med mig semlor in och second handen Lindra där jag aldrig hittade något men som alltid var kul att kolla in i.

IMG_4425

Mitt rum i gamla goda kärran

Varför Stockholm?
Greta:
”Det går inte att svara på denna frågan utan att låta som årets klyscha men jag har alltid känt mig dragen till Stockholm och kan varje dag ångra att jag inte bor kvar. Bästa sättet att förklara Stockholm är med Monica Z- sakta vi går genom stan eller Petter- Stockholm i mitt hjärta. Det är fint, stort och läskigt och jag ser fram emot att flytta dit igen.”

Det feministiska modet är en lögn

2

(Bildmontage av Greta Peetre)

Jag bär ett avgrunds hat mot gulliga, quirky t-shirts med text. Den värsta sorten är definitivt de med feministiska slagord på. ”U go girl” dekorerat med rosor är ett hån bara genom att existera. Jag undrar vad anledningen är till att stora klädkedjor använder en rörelse som arbetar mot kvinnors lidande och underordning för att sälja kläder. Om liknande mode hade använt tryck baserat på andra världsliga problem som fattigdom, missbruk, rasism eller trafficking hade detta tagits emot som extremt kränkande och okänsligt. Har du någonsin sett en t-shirt som såg ut som om den vore urbajsad av en bumbybjörn, med trycket ”Ho, ho, hobo” eller ”Go get em basic human Rights” ? (Se bilden som jag gjort ovan som exempel)

Skärmavbild 2017-06-06 kl. 09.51.39

Modebranschen har i modern tid tillägnats åt kvinnan och porträtterat kvinnan. Är det därför dessa kläder accepteras i vårt samhälle, för att kvinnan ska uttrycka sin identitet genom kläder och därför ska kvinnans kamp även ta plats i den branschen. Anledningen till att klädernas utseende är gulligt, rosa och mysigt och att trycken är lite käcka, kaxiga och catchy beror på klädkedjornas rädsla för att verka allt för radikala och politiska. Klädkedjorna vill inte gärna stöta sig mot någon eller provocera. Deras motiv är att skapa vinst, även i produktionen av de ”feministiska” plaggen. Marknaden har alltså bestämt att feminism är coolt och inne. Det är trendigt att vara tjej.

201703061457514378_sbig

Den värsta följden av detta mode är att man kan bära ett plagg med ett feministiskt budskap utan att vara skyldig att informera om vad det faktiskt står för och betyder. Detta bekräftar att feminismen inte tas seriöst när den uttrycks genom plagg. Plagget kan bäras utan att dess bärare behöver att förklara sig eller ta ståndpunkt. Det feministiska modet gör ingen verklig skillnad för den feministiska rörelsen. Det uppstår ingen debatt. Plaggets budskap ska räcka som förklaring. Modet förenklar feminismen ännu en gång och leder varken till kunskap, information eller utveckling.

Kläder ska finnas i större storlekar, vara skönare och all modereklam borde kastas i en stor soptunna och göras om. Om kläder ska blandas in i feminismen så måste det modet avdramatiseras i sina könsroller och var en del av utvecklingen istället för att säga upp sitt ansvar och försöka dra vinning ur den.

That is all,

Greta