Erdem x hm

0
Bild: standard.co.uk// Behind the scenes

H&Ms årliga designsamarbete 2017 är med ERDEM. Märkets skapare är den London-baserade designern Erdem Moralioglu. Designern började arbete för den kända modedesignern Diane von Furstenberg i New York efter att ha studerat mode vid Royal College of Art i London. År 2005 flyttade han från New York, tillbaka till London för att starta sitt eget märke, ERDEM. Kläder från ERDEM har sålts hos världens mest exklusiva varuhus som t.ex. Barneys och Bergdorf Goodman i New York. Moralioglus kläder har burits av kändisar som Emma Watson, Alicia Vikander och Sarah Jessica Parker.

Foto: standard.co.uk// Behind the scenes med Baz Luhrmann

I morgon torsdag släpps kollektionen ”ERDEM x H&M” hos H&M. Inför morgondagen har H&M idag släppt kampanjfilmen “The Secret Life of Flowers” som är regisserad av Baz Luhrmann (se den här). Även känd för filmer som ”Moulin Rouge” och ”Romeo and Juliet”. Kampanjfilmen följer en ung man som följer med en vän till en herrgård ”Reddham Gardens”, där är det alltid vår. Väl inne i huset träffar dem en äldre kvinna, hon verkar äga huset och samla unga och kända människor där. På kvällen, vid middagen, träder en ung kvinna in (spelas av Skam-stjärnan Ruby Dagnall). Den unga mannen tycker hon är super snygg och efter att ha lekt kurragömma med de andra snygga unga människorna så hånglar dem.

Bild: Resumé

Jag tycker att videon hade perversa undertoner. Det är en äldre kvinna som samlar på sig unga människor som är snygga för att sedan fråga dem hur deras njutning tar form. Jag får en känsla av att hon betalar dem för att stanna i huset och att hon använder dem som hon vill, någon typ av prostitution. De unga vackra människorna som lever i huset beter sig väldigt underligt för att vara vuxna, de påminner mer om barn eller robotar. Miljöerna är disiga och drömlika vilket också får mig att uppfatta karaktärerna i kampanjfilmen som höga på typ LSD.

Vänster: Erdem x hm 17// Höger: Gucci SS 16

Kollektionen i sig är väldigt malplacerad mitt i hösten. Som de säger i kampanjfilmen”It’s always spring”. Märkligt val att lansera en kollektion som är så starkt kopplad till vår mitt i hösten. Genom kampanjfilmen kan man anta att kollektionen ska lysa upp hösten med en vårkänsla. I filmen åker vännen och den unga mannen genom ett höstlandskap för att komma till huset där det alltid är vår. Men fortfarande väldigt märkligt. Kläderna i Erdem x hm påminner om en tråkigare version av Guccis kollektion Spring Summer 2016. Jag älskar när H&M har samarbeten, mina Alexander Wang tights från samarbetet 2014 är mitt favorit plagg. Är väldigt besviken på detta året dock, även provocerad av reklamfilmen. VAFAN!

//Greta

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

7 + två =