Tapetmartin skickar dickpics (eller Biet Maya och penis-skandalen).

0
Biet Maya penis-skandal
Bild: Studio 100 Animation

Föreställ er följande scen:

En bebis sitter på köksgolvet och dreglar, mannen kokar kronärtskockor till middag och sexåringen visar entusiastiskt upp en teckning. Snart middag. Det plingar till i mammans mobil. Det är från allas vår Tapetmartin! Trevligt, tänker mamman. ”Ska du ha ett bra scoop?”, står det. ”I och med att du som småbarnsförälder kollar på Biet Maya”.

Och sen kommer det en bild.

Biet Maya penis-skandal
Bild från Chey Robinsons facebook-inlägg via dailymail.co.uk
Jag zoomar in.

Biet Maya penis-skandal

Ok, jag kanske överdrev en liten liten smula i titeln på inlägget.

Men alla småbarnsföräldrar out there kanske känner till Biet Maya, som går på SVT:s Barnkanalen?

Trevlig liten serie, kanske ni tänker. Gullig låt, gulligt bi. Det var väl ungefär så jag tänkte också, men även solen har sina fläckar.

Chey Robinson i USA tittade på Biet Maya på Netflix tillsammans med sin dotter när hon fick se nåt som verkligen inte borde vara med i en tecknad serie. Hon la ut en filmsnutt och ovan visade bild i ett inlägg på facebook, som så klart blev viral och visades över en miljon gånger. Inlägget på Facebook har nu raderats, men det har uppmärksammats på flera stora nyhetssajter (bland annat Daily Mail, Metro UK, Independent och BBC) och amerikanska Netflix har tagit bort avsnittet helt. Inget officiellt uttalande från Studio 100 Animation, som är produktionsbolaget bakom serien Biet Maya, går i dagsläget att finna. Detta trots att flera av nyhetsredaktionerna har sökt dem för en kommentar. Eftersom avsnittet släpptes 2012 så finns väl en risk att den som ”skämtade lite på jobbet” inte jobbar kvar där längre.

Fotnot: Bilden ovan kommer från avsnitt 35 i säsong 1. SVT:s Barnkanalen har just sänt avsnitt 25, så det återstår att se om vi har en ”penis-skandal” i statlig television inom kort. Vi väntar med spänning.

Boktips – Pija Lindenbaum

0
Pija Lindenbaum
FOTO: Ulrica Zwenger

Böcker, böcker, böcker. Varje kväll har vi sagoläsning innan läggning och det är oundvikligt att en har sina favoriter och de böcker en helst inte läser om inte livet hänger på det.

En författare och illustratör som blivit en av mina (och Alices) absoluta favoriter senaste året är Pija Lindenbaum. Böckerna riktar sig främst till barn mellan 3 och 6 år, men jag tror nog vi kan suga ut nåt extra år ur dem.

Pija Lindenbaum
Bild: Lilla Piratförlaget

Alice fick ”Pudlar och pommes” i present och sen var det liksom kört. Illustrationerna är fantastiska, handlingen innehåller spänning, drama och tragik – men också stor humor. Den ger också ett gyllene tillfälle att sätta ord på ett av vår tids största problem: flyktingströmmarna från krigs- och svältdrabbade länder. På barns nivå kan en prata om att en kan behöva lämna sitt hem, och vad som kanske väntar när en kommer fram till det nya landet.

Pija Lindenbaum
Bild: Rabén & Sjögren

Gittan-böckerna är fantasifulla men berör också vardagsproblem på ett begripligt sätt. Vi har ”Gittan och älgbrorsorna” som handlar om att känna sig ensam och önska att en hade syskon. Åtminstone tills en skaffar tre älgbrorsor och tycker att de kanske mest är jobbiga. I serien finns också ”Gittan och gråvargarna”, ”Gittan och fårskallarna” och ”Gittan gömmer bort sig”. De står högt på önskelistan i hushållet!

Pija Lindenbaum
Bild: Rabén & Sjögren

Vi har också ”Lill-Zlatan och morbror raring”, där favorit-morbrodern Tommy har skaffat pojkvän och svartsjukan är stor och tidvis mörk. Lill-Zlatan, eller Ella som hon egentligen heter, kan inte alls förstå varför Steve ska följa med henne och Tommy. Han är tråkig och dum och kommer från nåt Trelleborg så en fattar inte ens vad han säger. Han kan lika gärna åka tillbaka dit, tycker Ella, och säger det också.

Helt klart är alla böcker av Pija Lindenbaum något jag rekommenderar att skriva upp på önskelistan. Vi fortsätter samla, och när Alice blir för stor för dem är jag glad över att jag har en till som kan få höra de här när han är gammal nog.

7 tips på UNISEX-barnkläder

0
Unisex barnkläder - Designbloggarna

Som en uppföljning på förra veckans virala inlägg om H&Ms tröjtryck, tänkte jag presentera några sjyssta barnklädesmärken med UNISEX-tänk.

Alla sju märken jag valt att lyfta fram har gemensamt att de gör i princip samma modeller av basplagg för både pojkar och flickor. Och trycken/färgerna är inte heller könade. De har klänningar, och rosa plagg – men det är på intet sätt något som ”talar om” för mig som kund att plagget är för en flicka. Eller pojke. Unisex, helt enkelt.

Första märket ut är ett svenskt märke som heter CIVILIANTS. Quirky illustrationer och cleana modeller för ”den moderna och medvetna föräldern som är mån om uttryck och kvalité”. Alla plagg tillverkas i Portugal, och är sydda i ekologisk bomull.

Unisex barnkläder - Designbloggarna
Produktbilder: Civiliants

Från vänster till höger: T-shirt ”Flash Tee” 329 kr, T-shirt ”Banana” 329 kr, Sweatshirt ”Hat dogs” 224:50 (ord. pris 449 kr), Leggings ”Allover print tights” 299 kr.

Andra märket är finska PAPU. Med tanken att barnkläder ska kunna ärvas, har de ett tydligt unisex-tänk i både modeller och färger. Och för att plaggen ska överleva mer än ett barn, är även deras plagg sydda i ekologisk bomull av hög kvalitet. Min eminenta bloggkollega Johanna har skrivit om dem tidigare, kolla gärna in hennes inlägg här.

Unisex barnkläder - Designbloggarna
Produktbilder: PAPU

Från vänster till höger: Bomber ”Hi Hay” 58 €, Body ”Earth” 32 € ,Sweatshirt ”Fold collegeshirt Golden green” 42 €, Leggings ”Mix patch leggings Grey/Golden” 32 €. Svenska återförsäljare är bland andra Selected by Ella och Babyshop.

Nummer tre är ett till svenskt märke, Koolabah. Mycket 80-talsvibbar och kläder som är gjorda för att leka och leva i. Tips: de har väldigt bra rea just nu! (Jag kaaan ha klickat hem ett par plagg som borde komma fram idag.) Och ja, ekologisk bomull här med! Måste  få saxa in ett citat från deras hemsida:

”Our dream is to dress small trendsetters in edgy clothing with an attitude which not labels or categorizes them but gives them a chance to proclaime their individuality.” PRECIS SÅ. H&M, lyssnar ni?
Unisex barnkläder - Designbloggarna
Produktbilder: Koolabah

Från vänster till höger: Långärmad T-shirt ”Taco” 280 kr, byxa ”Hairy slouch pant” 400 kr, långärmad T-shirt ”Pink mouse in da house” 325 kr, leggings ”Black mouse in da house” 325 kr. 

Fjärde märket jag har valt är spanska Nadadelazos. Första gången jag tittade blev jag lite konfunderad eftersom de har en ”tjej-” och en ”kill-”avdelning – tills jag insåg att i princip alla plagg visas på båda, med undantag för klänningar, kjolar och ”könade” badkläder. Ekologisk bomull här med, check.

Unisex barnkläder - Designbloggarna
Produktbilder: Nadadelazos

Från vänster till höger: Linne ”Tokio” 15 €, T-shirt ”Buttoned Little Dandelion” 16:50 €, T-shirt ”Uchiwa yellow” 16:50 €, byxa ”Moung Hua” 27 €. Svenska återförsäljare är bland annat EKOtjusigt och Butik Paletti.

Femte märket är återigen ett svenskt, VILLERVALLA. Inte min personliga favorit, jag gillar egentligen väldigt få av deras prints och färger. Men smaken är ju tur nog som baken, och något jag tycker är speciellt bra med dem är att de ofta gör exakt samma plagg i tre olika färgställningar. Gillar en glassar, så kan en gilla det i rosa, blått eller grönt. Eller grått. Gissa om de är tillverkade av ekologisk bomull? Jaaahaaadå.

Unisex barnkläder - Designbloggarna
Produktbilder: VILLERVALLA

Linne ”Paper Plane” 129 kr och leggings ”Animal Stripe” 159 kr.

Brittiska indikidual är mitt sjätte val. Nu behöver jag väl inte skriva ”ekologisk bomull” en gång till, va? Ni fattar.

Unisex barnkläder - Designbloggarna
Produktbilder: Indikidual

Från vänster till höger: T-shirt ”TAI” £13.75 (ord. pris £27.5), byxa ”Sushi” £11 (ord. pris £22), sweatshirt ”Light” £35.20, byxa ”Bird” £22. Svenska återförsäljare är bland andra Babyshop och EKOtjusigt.

Sist men inte minst, en gammal favorit som inte behöver någon närmare presentation: Mini Rodini.

Unisex barnkläder - Designbloggarna
Produktbilder: Mini Rodini

Från vänster till höger: Body ”Fox Family” 299 kr, långärmad T-shirt ”Dog” 299 kr, T-shirt ”Oh La La Dashing Dogs” 499 kr, hängselbyxor ”Dog” 699 kr.

SparaSpara

En väldigt, väldigt konstig vecka.

0
Halsband från Karins Konstgrepp jag beställde som ett minnesmärke över denna vecka.

Ja, hej. Det här var kanske den konstigaste veckan i mitt liv. Från att skriva ett hyfsat argt blogginlägg om några tröjtryck en söndag, till att sitta i TV4s Nyhetsmorgon en fredag. Jag är så trött så jag kan gå av på mitten. Men jag måste bara få skriva detta innan jag gör bokslut på den här veckan:

TACK.

Tack alla fina som peppat, hejjat och försvarat mig. För varje person som skrivit en negativ kommentar (i ca 99% av fallen beroende på taskig läsförståelse), har det funnits hundratals, kanske tusentals som backat mig. Tack, tack, tack.

Nu ska jag bara skriva blogginlägg om pastellfärgade babyfiltar resten av mitt liv. Hahahahahaskojaba. Jag börjar nog med att följa upp H&M-gate med lite tips på sjyssta kläder för barn. Alla barn. Oavsett snopp, snippa, fotbollsintresse, djurälskare, färgpreferens eller annat.

Ps. Om du också vill ha ett sånt där awesome halsband så hittar du det här.

Hej H&M, det är 2017 nu.

82

Skolstartstider betyder shoppingtider och då kan det hända att en trillar in på den kungliga hovleverantören H&M ett par gånger extra. Men efter den här upptäckten tar jag nog en sväng till KappAhl eller Lindex istället.

Häromkvällen satt jag och scrollade mig igenom lite tröjor till min 6-åriga dotter och slogs av förvåning över hur jäkla ofräscht de könar sina kläder. ”Hallå, inget nytt under solen!”, tänker ni då. Att H&M har ”tjej” och ”kill”-kläder, som såklart begränsar det ena könets rörlighet och färgkodar hej vilt osv – nej, det är inte nåt nytt och absolut inte fräscht det heller. Men det är marknaden som styr och det finns fortfarande alldeles för många ängsliga människor därute som inte vet om de kan köpa en body i off white till en pojkbebis (true story), och en ska också betänka att ett internationellt företag också måste kunna funka på alla marknader. Jag kan alltså ha överseende med en hel del rosa, glittriga grejer som ligger under den tydliga kategorin FLICKA.

Men jag tror ändå inte att någon marknad ”kräver” den här sortens idioti. Aldrig tidigare har jag skådat sån extrem särskillnad mellan könen i form av rena budskap tryckta på kläderna.

Tröjor med text-tryck på killavdelningen:

Produktbilder: H&M
Den gula där var det enda text-trycket jag hittade som inte gick ut på att killar äger världen, typ. Jo, det erbjöds också coola band-tröjor. Hip hop och rock och sånt där som KILLAR gillar, ni vet.

Och nu går vi över till tjejavdelningens tröjor med text:

Produktbilder: H&M
Och galenskaperna slutar inte där! Hittade lite ”fräscha” t-shirtar också.

 

Produktbilder: H&M

Produktbilder: H&M

Hörrni, H&M! Varför kan inte tjejer ”create the future” eller ”make some noise”, enligt er? Varför ska inte killar tänka att ”nice is the new cool” eller tänka att livet är roligare bara de skrattar lite?

Kom nu inte dragandes med nåt ”men vaddååå det är ju inte så att nån förbjuder dig att köpa en tröja på killavdelningen till din dotter”. För det är inte grejen. (Jag köpte faktiskt just ”Make some noise”-tishan till min dotter, för den delen.) Grejen är vad som signaleras till barnen genom att de olika trycken erbjuds så tydligt på könade avdelningar. Äh, det här är så jävla självklart 2017 att jag inte ens ska behöva skriva ut det. MEN TYDLIGEN INTE FÖR H&MS PRODUKTAVDELNING. Tjejer ska vara söta, snälla och ibland kan de få vara busiga och vilda (men då skyller vi på Batgirl eller överkompenserar med en tydlig rosa färg och hjärtan). Killar är högljudda stjärnor som formar världen. Försök inte inbilla dig nåt annat tokigt!

Och folk undrar varför feminismen fortfarande behövs?

Värt att nämna i sammanhanget: KappAhl föregår med gott exempel och har faktiskt delat upp sina barnkläder primärt i storleksintervall på barnavdelningens startsida. Sen kan en naturligtvis välja att kolla under ”Tjej” och ”Kille”, om en vill. Heja KappAhl! Även Lindex har alternativet att visa alla kläder utifrån storlek, vilket H&M i dagsläget helt saknar. Tillägg 5/9: Åhléns är faktiskt ”Best in show” och visar primärt storlek, sen plaggtyp! Inga könade avdelningar alls! Hurra, heja och guldstjärnor!!